Onzeker...

Hoi MiSy,


Een paar punten heb ik eruit gelicht:


* Wat mijn vrouw wel moeilijk vindt is om te bepalen of een borst nu wel/niet leeggedronken is. Hoe kom je daarachter?

Als jullie kindje goed is aangelegd, zal ze een tijdje actief gaan drinken (zuig, slik), met af en toe een korte pauze tussendoor. De tijdsduur verschilt per kind (er zijn snelle drinkers, maar ook rustige), waarbij 20 minuten wel redelijk algemeen is. Aan het einde van de voeding zal het drinkritme wat veranderen, je kindje zal vaker gaan zuigen om vervolgens nog een slokje melk door te kunnen slikken. Ze krijgt dan dus niet zoveel melk meer binnen, de borst is "leeg" (helemaal leeg is de borst nooit, want de melkproductie gaat gewoon door, ook tijdens het drinken).  Veel kindjes laten op dat moment uit zichzelf los. Als dat niet gebeurt en jullie vinden het tijd voor de andere borst, dan kun je je kindje rustig van de borst afnemen door je pink in het mondhoekje te leggen.
Je kunt dus naar het drinkgedrag van je kindje kijken om te bepalen of de borst goed leeggedronken is en als je zelf even voelt, zou de borst na het voeden soepeler moeten aanvoelen als ervoor. Dit is trouwens ook een "techniek" die veel voedende moeders gebruiken om te weten welke borst nou ook alweer aan de beurt was .

* Overigens geven we de kleine geen venkelthee, maar drinkt mijn vrouw het.

Dat  kan; een paar kopjes per dag zou voldoende moeten zijn, teveel kan averechts werken.
Je vraagt naar een alternatief voor thee. Je zou rooibosthee kunnen proberen? Daar zit geen theïne in.
 

* spugen is zeker geen probleem qua wassen, maar meer omdat we bang waren dat ze niet genoeg voeding binnen zou krijgen/houden

Eén van de mooie eigenschappen van moedermelk is de lichte verteerbaarheid ervan; de voedingsstoffen worden optimaal opgenomen uit moedermelk. Af en toe wat spugen is daarom geen probleem. Als je dochtertje toch weer eerder  honger krijgt, kun je haar gerust aanleggen. Aan de hoeveelheid moedermelk is  namelijk geen limiet gebonden, je kindje mag er zoveel van hebben  als ze zelf wil.    
Iets anders is het, wanneer de baby last heeft van projectielspugen, dus echt met kracht  grote hoeveelheden voeding in een boog uitspuugt. Dan is er vaak sprake van een reflux (het niet goed sluiten van het maagklepje).  

*  huilen: grappig is dat anderen juist zeggen dat je de baby gerust 15 tot 20 minuten kan/moet laten huilen als ze niet wil slapen. Erg moeilijk om te doen....gaat soms goed, maar vaak genoeg ook niet.

Dat blijft een twistpunt heh... Misschien heb je hier een ruggesteun aan: Er gaat ontzettend veel energie verloren in huilen, zeker als een kindje zo lang doorhuilt. Het kan zelfs zoveel energie kosten, dat een kindje minder gaat groeien.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk





 
beste misy,
helaas heb ik geen tips of dingen die je kunnen helpen. ik kan je wel vertellen dat er inderdaad meer mensen zijn met hetzelfde probleem. ik had helzelfde probleem met mijn zoontje. hij  heeft ook erg veel moeite gehad met zijn voedingen en met het 's nachts veel huilen. eerst borstvoeding geprobeerd, dat ging niet daarna over op de fles.in het  begin kon hij de speen niet aan en  hij had de kracht niet om te zuigen. en toen hij eindelijk na 1.5 week goed dronk kwam er steeds alles uit. toch kwam hij redelijk goed aan, dus "mocht" hij van het cb niet over op anti spuug voeding. en met het huilen hebben wij heb na  2.5-3 weken bij ons op de kamer gezet, in zijn eigen bedje en dat is een stuk beter gegaan. langzaam maar het ging uiteindelijk goed. toen hij 2 mnd was hebben wij heb weer op zijn eigenkamer gezet, toen hij goed  sliep. en sinds dien  ligt hij daar.
ook het drinken is nu goed hij komt goed aan en geeft weinig voedingen meer  terug.
ik zou zeggen veel succes ermee en doe wat je hart je ingeeft!
chantal    
 
Hallo allemaal,

Ik heb net al jullie berichten gelezen. Nu ben ik vorig jaar met ons zoontje naar de chiropractor geweest omdat zijn hoofd niet ver genoeg naar links draaide. Gelukkig heeft dit erg goed geholpen en heeft hij nu nergens last meer van. Maar toen ik daar was heb ik veel moeders gesproken die daar ook waren met kinderen en een aantal hadden dezelfde problemen als jullie. Ook veel huilen, vaak spugen en veel. Snelle bevalling gehad of keizersnee enz. Dus veel van jullie symptomen. Zij zijn ook bij de chiropraktor geweest en in veel gevallen heeft het goed geholpen. Een chiropraktor doet niets engs, hij stimuleert alleen met kleine tikjes de zenuwbanen zodat deze betere impulsen doorgeven, wat op welke manier ook vaak verstoord is. Ik heb daar vele positieve berichten gehoord en meestal ben je er na een paar keer weer vanaf en heb je een heel ander kind. Wij kenden ons eigen kind bijna niet terug. Dus misschien het proberen waard. Je kunt er overigens zonder   verwijsbrief terecht. Groetjes en succes!
 
Hallo

Er staan al heel veel tips in de reacties die je hebt gekregen en daarvan zou ik er graag nog eentje willen benadrukken.
Het staat al ergens geschreven.

Als ze nog zo veel huilt, ga eens langs bij een manueel therapeut of een osteopaat.
Kinderen die heel snel worden geboren of met een keizersnede te werled komen kunnen wel eens last hebben van nekwervels, ruggetje of bekken,  deze zitten dan vast en kan zunnen ze niet vrij  bewegen.  Last, pijn, waardoor ze moeilijk in slaap komen. Soms is dit met 1 simpele behandelijk op te lossen.
Mijn dochtertje heeft het kiss syndroom, haar nekje en haar bekken zaten vast. door behandeling van manuele therapie is het allemaal los gaan zitten en zit ze veel beter in haar vel. Misschien is het dit wel helemaal niet, en het lijkt een beetje een mode verschijnsel (want dat is wat de mensen zeggen) maar in bijvoorbeeld amerika worden kinderen standaard na gekeken of hun nekje en bekken vast zitten en wordt daar ook meteen behandeld, dus je kan of zeggen dat het mode is, of dat wij hier gewoon een beetje achter lopen.
Het  is ontzettend vermoeiend als je een baby hebt die veel huilt en vooral snachts zeer actief is. Probeer iemand te vinden waar je mee kan praten en waar je je verhaal kwijt kunt.
als je wilt kan je ons verhaal lezen op de volgende site.
www.renskeclaassen.beebiesite.nl
groetjes margo
 
Hoi,

na alle uitgrebreide reacties hier zijn we nu 2 weekjes verder; en in die twee weken is er veel ten goede veranderd. Natuurlijk zijn er af en toe nog baaldagen/-nachten, maar grotendeels zijn we dik tevreden hoe het nu gaat...

Buiten de tips die we hier hebben gekregen is er ook iemand van het consultatiebureau langsgekomen. Online is leuk, maar in real-life tegen iemand aan kunnen praten is toch ook wel erg fijn.

Wat hebben we gedaan?

- consequenter inbakeren; geef veel rust voor de kleine en ze slaapt daardoor beter en vaster (de pacco is besteld, komt als het goed is vandaag)
- niet in slaap wiegen en in bedje leggen, maar wakker in bed leggen. Als je haar slapend in bed legde en ze deed een keer toevallig haar ogen open na een paar minuten , dan schrok ze zich het apezuur en dan was er geen land mee te bezeilen. In het begin had ze wat moeite met in slaap komen, maar dat lijkt nu te verbeteren
- wachten met in bed leggen tot de ergste krampjes voorbijzijn; een kwartiertje bij je houden na de voeding en dan pas naar bed

Verder is mijn vrouw de borstvoeding aan het afbouwen; we vinden het zelf jammer, maar haar eigen herstel na de bevalling (was zoals gezegd erg zwaar, ze heeft nog steeds bloedarmoede en wat bloeddrukproblemen) werd afgeremd doordat ze zoveel energie in de borstvoeding moest steken.
We zitten nu op 4x borst vs. 2x fles en het gaat al beter...de kleine boert overigens na de fles prima, maar na de borst niet, maar dat terzijde.

Nogmaals dank voor alle reacties, erg fijn om ervaringen van anderen te lezen en de bevestiging te krijgen dat het eigenlijk allemaal normaal is wat we meemaken. Afgelopen week zijn we bij de kinderarts geweest en daar bleek dat onze kleine meid in de afgelopen 4,5 week maar leist 5cm is gegroeid en 1050 gram was aangekomen. Met het rendement van de voeding zit/zat het dus wel goed... ;-)

Heeft iemand nog tips om de kleine te laten inslapen? Ze is af en toe 's nachts nog errug wakker bij het te bed gaan na de voeding, als ik ga zingen verergert dat de boel alleen maar, dus andere tips zijn welkom...:)))))
 
Fijn om te lezen dat het beter gaat dan 2 weken geleden. Ik wilde toendertijd wel reageren op jullie berichtje, maar er was al zo uitgebreid gereageerd dat het niet meer nodig was.

Over het opnieuw inslapen na een avond/nachtvoeding: Meestal werd mijn zoontje van de voeding al voldoende slaperig om weer te gaan slapen. De nachtelijke voedingen hielden we altijd erg rustig, spraken met zachte stem  en zoveel mogelijk in het donker of met een gedimd lichtje. Op deze manier probeerden we duidelijk te maken dat het 's nachts is.
In plaats van zingen, neuriede (hm als ik dit schrijf is het vlgs mij verkeerd gespeld?) ik een melodietje op "mmmm". Daarbij hield ik mijn zoontje lekker tegen mijn lijf aan met zijn hoofdje op mijn schouder. Een beetje wiegen en neuriën hielp bij ons om hem rustiger te krijgen zodat hij sneller in bed in slaap kwam.

Groetjes Marieke
 
hoi

mijn zoontje gaf ook na iedere voeding terug het cb zei toen tegen mij zolang hij goed aankomt is dat geen probleem ik gaf trouwens ook bv en hij boerde nooit naar een voeding na 3mnd ben ik met fles begonnen en toen boerde hij maar genoeg ik heb mijn zoontje het dag/nacht ritme aangeleerd door hem overdag zoveel mogelijk beneden te houden dus in het licht bij het geluid en hij sliep naar 4weken al door

groetjes tejaysmommy
 
Terug
Bovenaan