Ook een vraag over ontslag, maar net even anders.......

A

Anoniem

Guest
Hoidiehoi allemaal

Ik werk nu een jaar voor mijn vader en ben 19,5 weken zwanger....
Nu is het zo dat mijn vader mij niet meer kan betalen omdat er te
weinig werk is.... Ik kan dus helemaal begrijpen dat hij me ontslaat
en vind het eigenlijk wel prettig want tenslotte zie ik mijn ouders ook
moeilijk doen omdat ze mij ook moeten betalen. Er zal dus echt een
grote last van mijn schouders vallen als het erdoor is.....

Maar goed, nu de vraag. Ik moet vandaag een afspraak maken bij het
CWI. Ik heb al zo'n beetje gelezen hoe alles werkt en weet ook al dat
ik bij hun ook gewoon zwangerschapsverlof krijg..... Maarrrrr nu vraag ik
me af: Zij zullen toch ook wel snappen dat ik voor mijn bevalling niets
anders ga vinden (ik bedoel, wie neemt er nou een zwangere in dienst,
en ik heb ook nog eens geen diploma's alleen HAVO) Maar hoe werkt dat
dan? Ik weet dat ik ws maar een half jaar WW krijg.... Gaat die periode
voor de bevalling daar dan echt vanaf?? Want dan hou ik na mijn verlof
nog maar 3 maanden over om een nieuwe baan te vinden...... Of zijn ze
wel een beetje reeel en is er een speciale regeling voor??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik maak me toch wel een beetje
druk, en die afspraak gaat nog even duren.......

Heel veel liefs Annet

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met periode voor de bevalling. Bedoel je de 6 weken zwangerschapsverlof? Want die gaan volgens mij sowieso gewoon in.
In de periode voor je zwangerschapsverlof krijg je gewoon WW maar moet je wel solliciteren, al zal je waarschijnlijk niet aangenomen worden.
Na je zwangerschapsverlof heb je denk ik ook gewoon weer recht op WW en moet je weer gaan solliciteren, ik denk niet dat daar een speciale regeling voor is. De WW-uitkering is toch al de regeling, als dat er niet was had je helemaal niks, volgens mij heb je het juist goed getroffen.
Ik zit bij een verschrikkelijke baas, ik had me 2 weken voor mijn verlof al ziek gemeld omdat ik die vent spuugzat was en ik dacht 2 weken maakt toch niet meer uit. Na mijn verlof wil ik parttime gaan werken maar dat heeft hij afgewezen (en dat kan hij gewoon doen aangezien ik daar nog geen jaar werk) en eigenlijk wil ik helemaal niet terug. Ik ga dus ook op zoek naar een andere baan, het is maar afwachten hoe snel dat gaat lukken... Als ik zelf ontslag neem krijg ik geen WW. Ik hoorde via via dat er nog een leuke functie vrij zou komen maar nu heeft het nog weinig zin om te reageren, want het duurt nog 3 maanden voordat ik weer begin met werken.
Ik weet ook niet precies hoe alles zit, ik had wel dingen uitgezocht over inkomen enzo en je krijgt alleen WW-uitkering als je buiten jouw schuld om werkloos bent geraakt, zoals in  jouw geval. Bij het CWI zullen ze het wel allemaal duidelijk kunnen uitleggen.

Groetjes Lisa22

Sorry, ik had het niet helemaal goed gelezen.
Volgens mij bedoel dat je maar een half jaar WW krijgt omdat je 1 jaar als arbeidsverleden hebt? Heb je toevallig geen vakantiebaantjes gehad vroeger want volgens mij tellen die ook mee als arbeidsverleden.
Hoe het precies zit zou ik bij het CWI navragen maar ik zou van het ergste uitgaan. Als je WW afloopt na een half jaar en  je hebt nog steeds geen werk kan je altijd nog bijstand aanvragen, dat  is dan wel een stuk minder maar in ieder geval iets...  

Hallo Annet,

Vanaf dat je vader je ontslag  geeft krijg je w.w. Die loopt tot aan je zwangerschapsverlof. Vanaf je zwangerschapsverlof gaan de 16 weken in en daarna krijg je nog een paar maanden w.w. totdat je in totaal een half jaar w.w. hebt gehad. Je moet wel opnieuw w.w. aanvragen nadat je zwangerschapsverlof hebt gehad. Ze gaan er dus niet vanuit dat je automatisch na je zwangerschapsverlof weer in de w.w. gaat.

Je bent natuurlijk wel verplicht om in het half jaar w.w. ook te solliciteren. Zelfs als je 7 maanden zwanger bent!

Voor meer info kun je terecht bij   http://www.uwv.nl/

Succes ermee Groeten Nova

Hoi
Ik zit nu in de ww. Ik moet ook solliciteren maar aangenomen worden zit er niet in. Het maakt niet uit waar ik solliciteer. Ik vind het erg vervelend want goed voor je zelfvertrouwen is het niet. Ik moet eind juli bevallen dus ga half juni/eind juni met zwangerschapsverlof. Ik probeer wel in die tijd een baan te vinden want na mijn verlof krijg ik nog maar kort ww.

Je vader moet een ontslag vergunning aanvragen en dan met goedkeuring van de rechter kan je ontslagen worden. Maar vraag gewoon alles bij het cwi. Solliciteren moet je toch en wie weet vind je iets.

maak je er niet te druk om helemaal niet goed voor je baby.Succes
groetjes Sacha

Hallo Annet,

Misschien is je ondertussen al een hoop duidelijk, maar is het nog niet helemaal helder.
Als je wordt ontslagen en je bent in loondienst heb je recht op WW. Inderdaad is het afhankelijk van de contractsvorm (heb je een bepaald contract, of een onbepaald contract) of je vader je zomaar mag ontslaan. Heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan zal je vader inderdaad een ontslagvergunning moeten aanvragen, of ontbinding verzoeken bij de rechter, sector kanton. Bij een bepaald contract kan hij beter wachten tot het afloopt.

Het is afhankelijk van je arbeidsverleden of je een loongerelateerde uitkering   krijgt (70% van maximaal het  WW-dagloon), of  70% van het minimumloon, waarbij je weer eventueel een toeslag kunt krijgen tot aan het minimumloon. Ook bepaalt je arbeidsverleden de duur van de uitkering. Tijdens je zwangerschapsverlof en je bevallingsverlof krijg je een uitkering van de ziektewet. Deze 16 weken gaan dus NIET van je WW termijn af. Heb je na je bevallingsverlof geen baan, dan moet je opnieuw naar het CWI voior een verkorte aanvraag voor WW en dan wordt je WW weer hervat.
Inderdaad moet je blijven solliciteren en is er geen hond die je aanneemt. Heel vervelend, zeker als je ook nog zo'n consulent achter je aankrijgt om je te pushen naar een baan.

Succes en als je nog vragen hebt, laat het maar weten.

Ik zit in het zelfde schuitje en het lijkt allemaal erg ingewikkeld maar het is eigenlijk heel simpel!
Je hebt recht op 16 weken zwangerschapsverlof.
Daarvoor kun je een wazo-uitkering aanvragen bij het UWV.Dit formulier downloaden op uwv.nl.(ze sturen het namelijk niet op)
Dit kun je zelf aanvragen of je ex-werkgever kan dit doen.
Als je dit hebt gedaan,krijg je bericht dat je je arbeidsovereenkomst enz. op moet sturen.
Zodra je dat hebt gedaan is het -als het goed is- rond!
Soms kan  de aanvraag  wat langer duren dan het zou moeten -zoals bij mij- maar je krijgt je uitkering met terugwerkende kracht terug.

En een ww-uitkering aan vragen bij het CWI is voor daarna...je kunt natuurlijk niet gaan solliciteren met een dikke buik!Doe dit wel ruim van te voren, dit aanvragen kan ook lang duren..

Ik hoop dat het allemaal lukt!Succes!

Groetjes Romy

Hallo mama Romy,

Ik vind het erg jammer dat je je uitleg hebt gegeven want je uitleg klopt niet. Zoals we met zijn allen al hebben aangegeven heeft zij wel recht op w.w. straks en is ze wel verplicht om te gaan solliciteren met een dikke buik!!!!!

Straks loopt ze haar w.w. uitkering mis door de verkeerde informatie.

Groeten Nova

Terug
Bovenaan