Hoi november mamma, wat vervelend dat je je zo voelt! Het is ook niet niks, zo’n klein mensje ineens in je leven. Mijn zoon is nu bijna 2 en ik herken de grijze wolk die je beschrijft van toen. Mijn zoon huilde overdag veel en ik heb hem mijn hele verlof overdag op mijn lijf gehad. Of in de draagdoek of in mijn armen op de bank. Waarschijnlijk had hij door geboorte m.b.v. een vacuümpomp last van zijn nek, waardoor plat liggen hem pijn deed. Maar daarnaast zijn die kleintjes ook gewoon graag dicht bij papa en/of mama. Ik had me van tevoren al wel ingesteld op een pittige tijd, was eigenlijk sowieso niet uitgegaan van een roze wolk, maar nog steeds viel het me soms vies tegen.
Een oplossing heb ik niet voor je gevoelens, maar misschien helpt het als je weet dat heel veel mamma’s zich echt niet (altijd) op een roze wolk voelen die eerste maanden. Eerlijk gezegd ken ik maar een enkeling die echt genoten heeft van de kraamtijd en was de rest blij wanneer de eerste 3 maanden erop zaten. Veel van mijn vriendinnen hebben ten minste met een van hun kinderen geworsteld met zaken als (verborgen) reflux, allergieën, krampjes, huilbaby’s, borstvoeding etc. Je staat er niet alleen in! En ik begrijp je schuldgevoelens heel goed, maar die zijn echt niet nodig! Het is misschien een beetje een open deur, maar er zijn hele volksstammen groot geworden met poedermelk. En ik denk dat heel veel mamma’s wel eens de tranen over hun wangen hebben rollen. Een van mijn collega’s die net een baby had gekregen zei een keer heel eerlijk tegen me “soms kijk ik in die wieg en denk ik, was je er maar niet”.
Gelukkig gaat het vaak na 3 maanden ineens beter. Dat was bij ons ook zo. Dan huilen ze minder, vermaken zichzelf steeds een beetje meer en krijg je zelf langzaam je eigen leven weer terug.
Ik wil je heel veel sterkte, succes en zelfvertrouwen wensen! Het komt goed!