Hoi lieve november mama. Ik herken heel erg wat je schrijft. Zelf 9 weken geleden moeder geworden van een prachtige dochter. Helaas van het begin af aan moeite met bij mijn gevoel te komen. Het is zwaar en moeilijk, zo veel zwaarder en moeilijker dan ik gedacht had. En in mijn beleving heeft niemand het hier over. Iedereen zegt; 'geniet er van', dan denk ik vaker dan niet, waarvan? Geen roze wolk hier. Wel slaaptekort, hormonen, emoties, huilen, machteloosheid, frustratie, eenzaamheid, onbegrip, schuldgevoelens. En dan is er medisch niets mis met dochter zover wij weten. Wel krampjes. Die lijken nu minder te worden nu we over gestapt zijn naar flesvoeding. Schuldgevoel en verdriet om (noodgedwongen) de borstvoeding te moeten stoppen, als ik er daar aan denk word ik zo verdrietig. Het was toch altijd zo'n knus en intiem moment, iets wat alleen ik voor dochter kon doen. Als ik denk aan dat zoeken naar de borst, die kleine handjes die je vasthouden. Och.
Soms denk ik wel eens dat er iets mis is met mij, dan ik iets 'mis' in de basis waardoor ik niet kan genieten van het moment, de kleine dingen. Onzeker over zo veel dingen, je leest en hoort zoveel, helaas komen ze niet met een gebruiksaanwijzing. Baby huilde heel veel, dit is al minder geworden, maar toch kan ik er erg slecht tegen. Enerzijds wil ik er zijn voor haar, niet laten huilen, ben bang dat zij zich eenzaam en niet gehoord/getroost voelt. Doe mijn best maar kan er niet altijd de eerste minuut bij zijn, kan er zelf niet goed tegen, dat gehuil breekt mij op, meteen al als het begint. Soms zie ik er zo tegen op om alleen te zijn met dochter, bang dat ze wakker word als ze slaapt, bang dat het huilen begint. Slapen overdag gaat alleen op mij. Soms de hele dag een baby in mijn armen. Doe dan niets anders dan op de bank zitten met een baby. En toch, dat kost zó veel energie dat ik kapot ben. Helaas dus geen tips voor jou, wel herkenning en wil graag mijn verhaal delen. Tips die ik kreeg: meer hulp vragen, familie, vrienden, buren etc willen allemaal helpen, vraag om hulp zodat jij even je handen vrij heb. Laat man zijn verantwoording nemen en helpen. Neem elke dag een moment voor jezelf om even uitgebreid te douchen/in bad te gaan, wandelen, iets voor jezelf te doen. Tip van hierboven, ga elke dag even alleen een (half)uurtje boodschappen doen. Ik zit er zelf midden in en moet deze tips ook nog in gebruik gaan nemen. Mij helpt het echt om buiten te zijn. Zowel alleen als een wandeling met baby. Moet mezelf soms de deur uit schoppen, lijkt soms te veel gedoe met baby en wandelwagen weg maar voel me zo veel beter als ik terugkom. En even een break in de dag, iets positiefs. Wat mij ook helpt, het klinkt heel stom, is oordoppen/koptelefoon op wanneer dochter eindeloos en ontroostbaar lijkt te huilen. Ik hoor haar wel, troost haar en loop met haar rond tot de krampjes/huilen voorbij is maar het komt niet zo oorverdovend binnen. En een timer, 5 minuten huilen lijkt soms een half uur, maar is niet zo. Helpt bij om het wat zonniger in te zien. Sterkte en blijf vooral je verhaal delen, blijf praten en zoek hulp bij de huisarts/cb/familie of waar dan ook. Moet ik ook doen maar heb voor mijn gevoel nog niet de plek/persoon gevonden wat ik zoek. Knuffel.