opa en oma niét als (vaste) oppas..

Ik heb een vraagje..

Wie van jullie heeft ook de (schoon)ouders niét als oppas voor haar kindje? Ik lees de laatste tijd zoveel over oppasoma's en opa's, dat ik me bijna schuldig voel dat mijn (schoon)ouders niet oppassen.

Mijn moeder woont twee uur rijden hiervandaan, en kan dus vanwege de afstand niet als vaste oppas fungeren. Mijn schoonouders wonen een half uur hier vandaan, maar ik wil ze niet als oppas.

Onze dochter gaat twee middagen naar een kinderdagverblijf, zodat ze ook met andere kindjes kan spelen. Verder vind ik het niks om mijn moeder achter te stellen en alleen mijn schoonouders te laten oppassen. Ook heb ik niet zulke goede ervaringen gehad in mijn jeugd (mijn moeder was alleenstaand, en haar ouders hebben de opvoeding van mij en mijn broers helemaal overgenomen, en mijn moeder had niet veel te zeggen, was heel afhankelijk e.d.).

Een heel verhaal, maar mede door bovenstaande zaken krijg ik al een knoop in mijn buik bij de gedachte dat mijn schoonouders zich met de opvoeding gaan bemoeien.

Wie hier op dit forum heeft er ook voor gekozen de opa's en oma's niet als oppas te hebben, om welke reden dan ook.

Is het niet gek dat ík me daar schuldig over moet voelen. Opa en oma zijn / oppasopa en oma zijn wordt tegenwoordig zo gehypt..er is een tijdschrift voor opa's en oma's, opa's en oma's moeten oppassen, een hele babyuitzet in huis hebben e.d. Zij hebben toch gewoon hun eigen kinderen opgevoed? Nu is het onze beurt om onze  eigen kinderen op te voeden.  Ben ik de enige die hier zo over denkt, of zijn er meer..?

Hoi,

Ik heb wél gekozen om mijn moeder en schoonmoeder op te laten passen en ze gaat 1 dag naar het KDV. Maar wil toch even reageren.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt en je kleintje natuurlijk ook! dus ik begrijp heel goed dat je het liever niet wilt.
En ja hypes.... je zegt het al dat wordt weer een soort van moeten. dus lekker niets van aantrekken.

En als je (schoon)ouders er problemen mee hebben, ja dat is dan hun probleem.

Dus volg lekker je eigen gevoel, en kijk naar je kleintje. Is die blij dan is het goed.

Marielle

Bedankt voor de reactie! Ja, het is inderdaad wel heel belangrijk om je eigen weg te gaan en je gevoel te volgen. Ik denk dat ik dat even moest horen ;-) Thanks!

Hoi!

Er is echt geen reden om je schuldig te voelen hoor!
Ook wij hebben onze ouders niet als oppas gevraagd, want ik vind dat ze lang genoeg voor ons gezorgd hebben. Zij zijn inmiddels rond de 60 jaar en hoe jong ze zich ook nog voelen: als de hele dag moederen voor mij al zwaar is, zal dat voor hun zeker het geval zijn.
Daar komt bij dat ik zie dat ons meisje het enorm naar haar zin heeft op het kdv (2 dagen p/w). Dat geeft een goed gevoel. Schuldgevoel heb ik niet, want dit is onze manier van leven/opvoeden.
De opa's en oma's staan nu altijd voor ons klaar voor een logeerpartij of een onverwacht uurtje oppassen. Dat is ook goud waard! (wij wonen binnen een straal van 2 km van onze beide ouders; dat is wel heel handig).

Dus: jij hebt de dingen geregeld zoals jij het wilt. Als je ouders het gevoel hebben dat ze per se op willen passen, kunnen ze dat aangeven en mag jij die keuze maken. Het is niet vanzelfsprekend dat opa's en oma's de vaste oppas worden hoor.

Geniet lekker van je kindje en blijf je gevoel volgen, dan hoef jej je zeker niet te volgen. Het is jouw leven!
Groetjes, Dee ('al' bijna 8 maanden mama!)

Mijn dochtertje ging trouwens  eerst wel 1 dag in de week naar mijn schoonouders(moeder) maar ik heb een nieuwe job en ik werk nu minder. Dus gaat Fleur alleen nog naar het kdv. Ik moet zeggen dat ik daar heel blij mee ben, want vorig jaar toen ik zwanger was heeft ze gezegd dat ik niet moet denken dat ik met allerlei regels moet komen, want bij hun gelden hun regels. NOU JA ZEG!!! tuurlijk mag je je kleinkind wat extra verwennen, maar over het algemeen is het belangrijk dat de opa's en oma's op een lijn gaan zitten met de ouders.
Toen begon de irritatie al bij mij.
Nu ben ik er vanaf, maar ik heb nu regelmatig mijn schoonmoeder aan de tel en die zit dan met een heel zielig stemmetje te zeuren dat ze  haar ZO mist, en bla bla bla.
Nou daar heb ik dus vet geen zin in, en hoe meer ze zeurt hoe minder leuk ik het vind om  haar nog te brengen.
ik ben dus echt blij dat ik er vanaf ben.

Ja, dat wat jij beschrijft is dus precies waar ik bang voor ben.. Dat soort verhalen hoor ik ook van vriendinnen (ook zielig schoonmoeders die hun kleinkind te weinig zien enzo). Daar heb ik geen zin in.

Verder vind ik het heel, heel erg vreemd dat schoonouders zich niet aan de regels van de ouders willen houden. Daar hoeven ze bij mij al helemaal niet mee aan te komen, dan sta ik op mijn achterste benen!

Je hebt het dus nu goed geregeld met kdv! Ik hoop maar dat schoonma een beetje tevreden wordt/blijft!

Mijn moeder wil juist graag dat ik een briefje meegeef met tijden/acties, daar houdt ze zich aan vast (voor zover mogelijk). Voor ons is dat prettig, want als we ons meisje halen (zoals dit weekend, nadat wij voor het eerst lekker 2 nachten weg waren zonder dochter), zit ze nog gewoon in haar eigen ritme. Heerlijk!
Bij mijn schoonmoeder is 'aan de regels houden' nog erg moeilijk. Vandaar dat mijn moeder de voorkeur heeft als we een oppas nodig hebben. (mn man heeft af en toe flink wat uit te leggen aan zn mamsie... hihi)

Nogmaals: doe waar je je prettig bij voelt. Als mijn dochter dit weekend bij mijn schoonmoeder zou logeren, had ik me minder ontspannen kunnen voelen. Nu was het echt even lekker weg en los van alles!

Prettige avond verder!

Terug
Bovenaan