opa en oma niét als (vaste) oppas..

Zowel mijn moeder als mijn schoonouders gaven gelijk aan geen vaste oppas te willen worden van hun kleinkinderen. Tuurlijk, als de nood hoog is.... en zo nu en dan. Bij mij is het overigens ook niet aan de orde, omdat ik als fulltime gastouder thuis werk.
Maar ook als ik buitenshuis had gewerkt, zou ik er ook niet voor kiezen om opa/oma als vaste oppas te nemen. Mijn 2 zusjes wonen naast elkaar en passen op elkaars kids en als dat niet lukt past mijn moeder op. Maar hierdoor merk ik toch dat ook wanneer mijn zussen wel thuis zijn, ze toch nog de "moederrol" aanhoudt. Gelukkig heb ik een hele lieve moeder hoor, die wel advies geeft, maar zeker niet probeert onze manier van opvoeden te veranderen. Ze houdt zich echt wel aan onze regels, maar toch vind ik dat ze een echte oma-rol moet houden en dus vooral veel plezier met ze moet hebben en ze tot op zekere hoogte ook lekker moet kunnen verwennen. Dit geldt overigens ook voor mijn schoonouders: lieve mensen en zeker niet overheersend in hun advies. Mijn moeder woont een uur rijden bij ons vandaan en daarom zien we elkaar niet dagelijks, maar we logeren wel bij elkaar en dan geniet ze enorm. En dat hoort een oma mijns inziens te doen, daar hoort wat mij betreft geen opvoedkundige rol bij.
Maar als het wel werkt, moet je het zeker niet laten natuurlijk, want aan de andere kant vertrouw ik niemand beter dan mijn eigen moeder!

Yvette

Heej,

Ik werk 4 dagen in de week, en daan gaat 4 dagen in de week naar het KDV.
Bewust voor gekozen, ik wilde mijn schoonouders niet als vaste oppas, zij doen dingen op een bepaalde manier zo als ik dat niet wil. Trekken hun eigen plan (smiddags niet slapen, daan meenemen naar adressen waar ik niet wil dat hij komt etc. etc.)

Mijn ouders werken beiden nog, dus dat houdt op.

Ik heb inderdaad wel het idee dat schoonmoeders competitie houden, mijn moeder niet, maar mijn schoonmoeder.
Pas kwam mijn moeder opppassen, stonden m ijn schoonouders ineens op de stoep (beetje lullig, had ze niet gevraagd). Mijn moeder gaf Daan de fles en zijn pufjes mijn schoonmoeder zat allemaal te bekommentaren, je doet het verkeerd je moet hem recht houden, zal ik hem de fles geven? etc. etc.

Wordt daar zo moe van..... Maarja, wij zijn tevreden met de keus van kinderdagverblijf, dan zijn we van niemand afhankelijk en als het KDV toevallig een dagje dicht is ivm een studiedag, dan kunnen ze altijd nog oppassen....

Gr.Yvon

Hoi,

Wat een leuk topic. Wij hebben een dochtertje van 10 maanden. Mijn vriend en ik werken allebei (hij 46 uur en ik 30 uur)
Onze ouders passen  wel op. Wanneer ik slaapdienst heb breng ik Sophie naar mijn schoonouders toe. (wonen 20 min bij ons vandaan) De volgende dag haal ik haar weer op. Mijn ouders wonen verder bij ons vandaan (1,5 uur) dus die passen af en toe op.
Of Sophie slaapt daar dan 3 nachtjes. (hebben wij de handen vrij, heerlijk)
Mijn schoonmoeder is ook gastouder van Sophie, dus ze krijgt voor het oppassen ook een leuke vergoeding.
Wij wilden haar juist absoluut niet naar het kdv brengen omdat we haar nog zo jong vonden. Kon dat niet over mijn hart verkrijgen.
Ik vind het perfect geregeld zo. Mijn ouders en schoonouders zorgen heel goed voor Sophie en houden zich ook aan haar ritme. Dat vind ik ook heel belangrijk.
Het ligt er maar net aan hoe jij je er bij voelt. Als jij niet wil dat opa en oma oppassen moet je dat ook niet doen.
Ieder zijn eigen keuze. Laat je niet gek maken door alle verhalen om je heen.

xSuus

Terug
Bovenaan