oppassen schoonmoeder

A

Anoniem

Guest
hi ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand wijze raad heeft.
Ik ben nu 14 weken zwanger en het is dus hoog tijd om te gaan bedenken wat ik wil als de baby er straks is. Nu heb ik besloten om 3 dagen te blijven werken waarvan de baby 2 dagen naar het kdv gaat.
Ik heb dus 1 dag over en mijn  idee was om om de week mijn moeder en mijn schoonmoeder op te laten passen.
Er is alleen 1 probleem want mijn schoonmoeder kan alleen op woensdag en dat is de enige dag dat ik niet wil werken want dat is echt een klote dag op mijn werk.
Misschien is het ook wel de achterliggende gedachte dat ik liever niet heb dat mijn schoonmoeder regelmatig op gaat passen. Ze heeft namelijk 'rare' ideeen en is erg dwingend adviserend.
Ik vind het erg moeilijk want aan de ene kant is het nu makkelijk om de baby straks alleen naar mijn moeder te brengen maar aan de andere kant ontneem ik mijn schoonmoeder dan wel veel.
Ik kom er dus niet uit, heeft iemand raad??

groetje happybee

Ik wil je wel advies geven, maar weet niet of je erop zit te wachten.
Ik ben erg egoïstisch, wat mijn schoonmoeder betreft. Zij zou bij mijn eerste ook op gaan passen en heeft dit welgeteld 1 keer gedaan. Ik was gewoon ziek van bezorgdheid en ben hier gelijk mee gestopt.
Het gaat hier om jouw kind en jouw moedergevoelens. Wat je je schoonmoeder ontneemt, vind ik niet zo belangrijk.
Misschien moeilijk voor te stellen en te begrijpen. Maar vanaf het moment dat ik moeder werd, was alleen mijn kleintje nog belangrijk. En wat anderen vinden of denken..lekker belangrijk.
Wat ik probeer te zeggen is dat je goed naar je gevoel moet luisteren en geen dingen moet doen waar je gevoelsmatig niet achter staat.
Sil

Misschien kan je je moeder die ene dag per week laten oppasen en kan je schoonmoeder oppassen als jullie er eens uit willen in het weekend ofzo? Ik neem aan dat je niet elke week uitgaat of iets zonder kleine wil doen (ik in ieder geval niet) , dus op die manier mag ze toch oppassen maar is het niet te vaak?

Jane 30 weken

hoi

hier is het anders,ik had gevraagt of ze het leuk vonden om ook een middag op te passen ivm met mijn moeder een middag te ontzien,die mensen hebben nix te doen heel de dag en op maandag is mijn schoonvader altijd vrij omdat ie volgend jaar aug met de vut gaat.ik vroeg gisteren en heb je er nog over nagedacht,en weet je wat ze zei :nou lievr niet eigenlijkl.nou ik had ze wel een uitbrander kennen geven. is dat nou te veel gevraagt 4 uurtjes oppassen per week mijn moeder doet namelijk twee middagen en 1 heel dag en die werkt er een paar ochtenden nog bij en aan gezien de tweede op komst is wil ik haar een middag ontnemen,maar nee hoor die schoonouders van mij zijn te beroerd hebben weinig over voor hun kleindochter en zoon straks vind ik.sorry hoor maar dit zit me zo dwars.ik wil het al niet eens meer ik ga wel een middag minder werken of een andere baan zoeken. het is een lang verhaal geworden sorry hiervoor maar moest het echt effe kwijt,dus heb het er gewoon over en het is graag of niet hoor anders voel je je toch niet op je gemak elke keer als ze komen opassen of je brnegt ze weg. gr wendy 19,5 wk zwanger

Hoi. Ik kan je een raad meegeven, en dat is je hart te volgen. Als je het nu al niet ziet zitten dat ze gaat oppassen, dan moet je het ook niet doen!
Toen ik zwanger was van mijn eerste zou mijn schoonmoeder ook oppassen (deed ze met de kleine van mijn schoonzusje toen ook al), maar ik had er idd ook eigenlijk van het begin af aan geen goed gevoel bij.. Het is wel een goed menske hoor, maar ze denkt het zelf veel en veel beter te weten, en had ook allerlei rare uitingen enzo.. Maar om een lang verhaal kort te maken.. Ze heeft uiteindelijk 2 keer opgepast op hem en toen barstte de bom al!!! Dat resulteerde in het feit dat we toen 8 maanden ruzie hebben gehad, wat zeker voor mijn man GEEN leuke situatie was, en het heeft haar dus uiteindelijk ook 8 maanden haar kleinzoon "ontnomen" (omdat je schreef dat je bang was dat je haar dan iets zou afnemen..)..
Volg je gevoel, en dan kun je beter de beslissing nemen om ze niet te laten oppassen, en dat de situatie gezellig blijft als ze op visite komen of zo, dan dat je ze wel laat oppassen en dat het dan alsnog helemaal misgaat!!
Je zit kort na je bevalling helemaal vol hormonen, en je wilt het beste voor je kindje dus dan is al snel een opmerking verkeerd geplaatst zeg maar...
Succes met je beslissing en geniet lekker van je zwangerschap!!
Liefs, Anne-Marie
37+5 zw van de tweede

Hoi

Ik ben wat dat betreft misschien ook wel egoistisch.Ik werk momenteel niet omdat ik met zwangerschapsverlof ben maar voor mijn verlof werkte ik 1 ochtend en 1 middag.Die ochtend past mijn vriend op en die middag mijn moeder.Mijn schoonmoeder heeft al aangegeven tijdens mijn zwangerschap(ik heb nergens om gevraagd) dat ze geen vastigheid wou wat oppassen betreft.Nou dan is het wat mij betreft gewoon heel duidelijk en word er helemaal niet opgepast door haar.Nu staat het idee om mijn zoontje(nu anderhalf) bij haar achter te laten ook helemaal tegen.Wel gaat ze 1 x per week standaard een hele dag naar mijn schoonzusje om die kinderen te zien.Deze wi=onen en uur rijden vanaf ons terwijl zij bij ons in het dorp woont.Mijn zoontje ziet haar 1x in de 2 week hooguit.Als deze baby er is staat ze waarschijnlijk iedere dag op de stoep todat ze een maand ofzo is en dan komt ze weer bijna niet.Ik vind dat als jij je er niet goed bij voelt het niet moet doen.Mijn schoonmoeder heeft 1x een middag opgepast en ik was de hele middag van streek.Doe wat je hart je zegt en dan komt het vast goed.

Ik sluit me aan bij de dames die zeggen dat je moet doen wat je hart je ingeeft MAAR maak het wel bespreekbaar!! Heb het erover met je man èn met je schoonmoeder, het is voor haar ook fijn om te weten hoe de dingen zitten. Dat het niet iets tegen haar persoonlijk is maar dat jij gewoon geen rust hebt anders.
De oma van mijn dochter (moeder van mijn ex) was er zoeentje die er ook niks van wilde weten (maar wel 4 dagen in de week op het zoontje van mijn ex uit een eerdere relatie willen passen). Ik had er heel wat voor gegeven als ze daar anders tegenover had gestaan, los van haar andere kijk op opvoeden enzo.Maar die waren helemaal raar. Kleinzoon kreeg een dure fiets voor z'n verjaardag, mijn dochter een lullig trekeendje. Toen ik op een gegeven moment vroeg of ze anderhalf uur in de week 's avonds op onze dochter wilde passen (dan sliep ze dus geen kind aan, wij wilden graag op dansles) kon dat pertinent niet want dan was ze moe van haar werk enzo. En sinds mijn ex en ik uit elkaar zijn hebben ze ook nul komma niks meer van zich laten horen. Er zìjn van die mensen!!!

Dag Happybee,

Ook ik vind dat je een oplossing moet zoeken waar JIJ je prettig bij voelt. Als jij liever niet wilt dat je schoonmoeder oppast, dan moet je dat niet doen. Anders zit je je de hele (woens-)dag zorgen te maken of op te winden. Als jouw moeder wel past in het schema dat je in je hoofd hebt, dan is het toch prima?

Het valt me overigens op dat sommige mensen er maar van uitgaan dat de (schoon)ouders willen oppassen als er een kleinkind komt. Ik heb dat nooit zo gezien. Mijn ouders zijn opnieuw gaan 'bloeien' sinds de kinderen het huis uit zijn. Ze hebben hun eigen leven. Ondanks dat ze erg gelukkig zijn dat er een kleinkind komt, peins ik er niet over hen in te schakelen als vaste oppas. Het kdv zit bij ons op het dorp en is sinds januari best betaalbaar (zeker voor mensen met een gering inkomen). Mijn (schoon)ouders zullen altijd voor ons klaarstaan om op te passen, maar geen vaste dag in de week. Onlangs stond ook in een damesblad: het is een gunst van de (schoon)ouders dat ze op willen passen. Niet boos worden als paps of mams zegt dat hij/zij niet wil: hun verzorgende jaren zijn geweest. Respecteer hun keuze.

Veel succes met je keuze Happybee!

Groetjes, Dee (21,3)

Terug
Bovenaan