oppassen schoonmoeder

Wauw he, wat knap van jullie allemaal dat jullie gewoon wiegeren om je schoonmoeder op te laten passen (uitzonderingen daar gelaten).
Ik voel me er ook helemaal niet prettig bij dat mijn schoonmoeder 1 keer per week op past maar mijn vriend vind dat mijn schoonmoeder net zoveel ''recht'' heeft om op te passen als mijn moeder. Ik ben het deels wel met hem eens, want hoe zou ik het vinden als hij er veel moeite mee heeft om mijn moeder op te laten passen? Dat zou ik niet leuk vinden. Maar ondertussen breng ik mijn dochter (en binnenkort de tweede ook) iedere keer met een rotgevoel weg.
En nu worden er ook allemaal ''hints'' gegeven dat mijn schoonzusje ook erg graag eens een keer op wil passen. Maar dat zie ik al helemaal niet zitten, maar ik voel me wel verplicht. (mijn zusjes hebben trouwens ook nog nooit opgepast en dat ben ik voorlopig ook nog niet van plan)

Vandaar dat ik het dus knap vind dat jullie je man/vriend wel hebben kunnen overtuigen om je schoonmoeder niet op te laten passen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Misschien kan ik dat ook nog een proberen.

Liefs Wan, mama van Reza, 8,5 maand en zwanger van nr 2 14wk,4 dg

Ik ben het met de voorgaande schrijfster eens dat het oppassen door ouders en schoonouders geen must is.
Als zij aangeven dat zij niet willen oppassen op vaste dagen, dan vind ik dat je dat moet respecteren.
Zij hebben kinderen gehad en nu krijgen wij ze, het is dus aan ons om voor ze te zorgen en als wij dat ivm werk niet kunnen zijn wij verantwoordelijk voor de opvang en niet zij.
Ik vind dus echt dat je er niet vanuit mag gaan dat zij dit doen.

Wij zijn er nooit vanuit gegaan, maar toen ons kind onderweg was kwamen de aanbiedingen wel.

Ik heb in het begin ook moeite gehad om mijn kind bij mijn schoonouders te brengen. Zij zijn ook anders dan ik, veel behoudender en ook korter met ons kind. Ze geloven mij ook nooit en denken altijd zelf gelijk te hebben.

Soms baal ik wel eens van de manier waarop ze met hem omgaan, maar zo leert hij ook dat het overal anders is.
Mijn kind gaat nu bijna naar school en zal straks nog steeds een middag in de week daar zijn.

Op een gegeven moment krijgt je kind wel een voorkeur, dat zien wij ook, maar het is goed voor hem om ook een band met mijn schoonouders te hebben.

Ik vind ook dat ons kind in eerte instantie van ons is, maar eigenlijk is hij ook een beetje van opa en oma. Het zijn hun kleinkinderen.
En ja als ouders heb je eerste recht, maar ik vind dat zij ook wel recht hebben op tijd en aandacht van de kleinkinderen.
Als de relatie echt heel slecht is moet je het niet doen, maar als je een beetje normale band hebt,deel je samen je kind met anderen om je heen.

Ik heb nu bijna 4 jaar achter de rug dat zij één dag in de week oppassen en soms was dat best moeilijk omdat zij het anders doen en dus ook niets van mij aannemen, maar daar zat ook een deel van de schuld bij mij.
Als je de zorg van je kind uit handen geeft, moet je accepteren dat zij het anders doen dan jij het zou doen.
Maar ik geloof in mijn geval dat mijn kind daar niet per definitie slechter van is geworden. Zij zorgen  goed voor hem, maar doen dat wel op hun manier.

Bedenk ook: voor mijn man was het heel fijn dat zijn kind ook bij zijn ouders is geweest. Net zoals dat voor mij ook zo is dat ons kind bij mijn ouders is.

Wel is het zo dat onze tweede niet bij hun komt op een vaste dag. Dat heeft te maken met het feit dat mijn man korter gaat werken en vrij is op de vast oppasdag van mijn schoonouders en wij ons kind minimaal twee dagen op het KDV willen brengen. Eén dag vinden wij te weinig.

Succes met jullie beslissingen.

Nog een laatste opmerking: jij kunt pas goed werken als de opvang goed is geregeld voor jou!

gr mama van MD

Ook ik wil even melden dat ik vind dat (schoon)ouders te allen tijde mogen weigeren om op te passen. Het is hun leven en als zij  het niet willen, is dat hun beslissing.
Ik ben er ook nooit zomaar vanuit gegaan dat mijn moeder op wilde passen en was van plan om mijn kinderen naar een kdv te brengen. Maar mijn moeder was hierdoor zelfs een beetje beledigd en wilde dolgraag oppassen.
Verder ben ik het niet eens met de stelling dat je je kind deelt met degene om je heen;
Het zijn mijn kinderen en ik moet me er goed bij voelen. Een band met opa en oma opbouwen kan ook op een nadere manier. Ze hoeven hiervoor niet persé op te passen.

Ik heb mijn vriend ook niet 'omgepraat', maar gewoon gezegd dat ik het niet meer wilde.
Dat mensen mij daardoor egoïstisch vinden en a-sociaal, boeit me niet zo; IK moet me er goed bij voelen.
Papa gaat elke zondag bij zijn ouders lunchen met de oudste en als de jongste straks niet meer zoveel slaapt overdag, gaat zij ook mee.
De oudste is overigens ook helemaal dol op mijn schoonouders en heeft wel degelijk een goede band met hun.
Sil

als het de enige dag is dat je niet werkt en toevallig de enige dag is dat zij kan dan moet dat geen probleem zijn.

Ik zat tot voor kort in een band (zondag laatste optreden) maar daar ben ik uitgestapt omdat anders mijn schoonmoeder op zou moeten passen elke zondag ivm oefenen.
Aangezien mijn vriend de drummer is kan hij ook niet oppassen dus heb ik lekker voor de kleine gekozen.
Waarschijnlijk is het voor vrouwen erg moeilijk om je kind bij je schoonmoeder achter te laten omdat je je eigen moeder meer vertrouwd, je bent ten slotte goed terecht gekomen door je eigen moeder en van je schoonmoeder weet je niet hoe haar opvoeding is.

Mijn schoonmoeder is ook erg bemoeizuchtig en heb gwn de keuze gamaakt om voor mezelf en de kleine te kiezen! doe dit ook en je zult voelen dat dat HEERLIJK voelt hihi..!

x an

ow ja..vergeten te zeggen dat mijn moeder niet op kan passen op zondag omdat mijn ouders in Rdam wonen en ik naar ijmuiden verhuisd ben ;) dus wordt een beetje lastig als ik hem elke zondag daarheen moet brengen

Ik vind ook wel dat schoonouders zelf moeten weten of ze wel of niet op willen passen. Het is inderdaad mìjn kind en ik zal er zelf ook echt wel voor zorgen. Mijn dochter gaat drie dagen naar het kdv en dat bevalt me echt perfect. Waar ik alleen wel een probleem mee had was dat mijn mijn ex-schoonouders wèl 4 hele dagen op het half-broertje van mijn dochter (zoontje uit eerdere relatie van ex) wilden passen, maar anderhalf uurtje 's avonds op ònze dochter dat wilden ze niet. Ik vind niet dat je je ene kleinkind anders kan behandelen dan het andere, net zoals je dat bij je eigen kinderen ook niet moet doen...

Dat ben ik helemaal met je eens mamababe! Ik kan me ook goed voorstellen dat het steekt, zoiets.
Ik doelde dan ook niet op jouw stukje
Sil

Hoi hoi,

Ik vind het heel persoonlijk waar je voor kiest qua opvang voor je kind.

Wij hebben er heel duidelijk voor gekozen om onze ouders NIET te vragen. Nu ligt het bij ons ook wel anders want mijn schoonouders kunnen het fysiek niet aan om voor een baby te zorgen en mijn ouders wonen ver weg. Maar al hadden ze het gekund, dan nog zouden wij het niet gedaan hebben.

Mijn nichtjes worden wel veel opgevangen door mijn schoonouders. Na school gaan zij naar opa en oma totdat ze opgehaald worden door mijn schoonzusje. Wat je nu ziet gebeuren is dat mijn schoonouders zo onderhand tweede ouders/ opvoeders zijn. Als we ergens naartoe gaan met zijn allen, hebben die meiden 4 ouders die op ze letten want ze voelen zich allemaal ontzettend verantwoordelijk voor die kinderen.

Ik wil dat mijn (schoon)ouders echt opa en oma moeten kunnen zijn. Mijn kind moet daar naartoe gaan en echt het idee hebben dat hij naar opa en oma gaat. Vroeger toen ik klein was, was het altijd feest als we naar opa en oma gingen. We werden dan lekker verwend en mochten altijd net iets meer dan thuis. Dat was altijd heel speciaal. Ik wil dat het voor mijn kind ook zo wordt en niet dat hij daar naartoe gaat omdat papa en mama moeten werken.

Ik ga straks 3 dagen werken en mijn man gaat een dag thuiswerken. Ons knulletje gaat dan 2 dagen naar de opvang en dat vind ik prima. Daar leert hij ook een hoop en ik weet van anderen dat de opvang bij ons in het dorp heel goed is. Hij komt zo ook in contact met andere kindjes en leert ook hoe het is om in een groep te functioneren.

Voor ons is dit dus een heel bewuste keuze geweest en ik wil hiermee ook niet beweren dat het verkeerd is om je kind naar opa en oma te brengen. Ik zie alleen in mijn directe omgeving dat de verhoudingen er soms nogal scheef door kunnen worden. Maar goed, wat ik hierboven al zei: het is een heel persoonlijke keuze.

Groetjes,
Maike

Terug
Bovenaan