Oproep griepprik H1N1 virus

Hallo (toekomstige) moeders,

Ik zit met een dilemma waar waarschijnlijk meer mee zitten...
Na 13 weken zwangerschap krijg je een oproep voor de griepprik, maar ik weet absoluut niet wat ik moet doen. Op internet staat voornamelijk dat het virus schadelijker is voor je eigen gezondheid en voor de baby dan de prik zelf...maar aan de andere kant zeggen velen dat je het beter niet kan doen... Ik twijfel! Wat is jullie mening???

Bedankt!

Dit zijn mijn redenen om het niet te doen.

http://player.omroep.nl/?aflID=10250120

Dit heb ik echt goed overnagedacht. Ik had deze redenen al voor dat dit progamma op tv was. Dit heeft alleen mijn bevestigd waarom ik het niet wil gaan doen.

Het is een keuze die je zelf moet beslissen. Vind je de evt risico te overzien of niet? Krijg je normaal al de gewone griep elk jaar? Heb je andere med. klachten? Enz...

Mijn VK heeft me gevraagd of ik het ging doen en heb gelijk nee gezegt, dit was dinsdag deze uitzending is van woensdag. Ik heb niet gevraagt wat zij er nou van vond. De huisarts heeft ook al tegen mij gezegt dat het niet nodig is omdat ik haast nooit ziek ben en zowiezo de griep nooit krijg. Dan zijn die risico's dat aan de prik zitten het niet waard.

Nogmaals dit is MIJ reden.

Mijn verloskundige heeft het er niet over gehad met me, mn huisarts heb ik ook niks van gehoord terwijl die ook op de hoogte is van mn zwangerschap. Ik ben nu 38 weken dus heeft verder weinig nut denk ik. Maar buiten dat zou ik nog niet zo snel besluiten om me te laten inenten. (dit omdat er ontzettend weinig bekend is over de effecten van het vaccin én ik vind dat we als bevolking echt veeeel te weinig worden voorgelicht dus dat geeft al weinig zekerheid)

Het virus is in principe redelijk mild en je loopt als zwangere bij de 'gewone' griep net zo veel kans op complicaties zegt men, maar ja. Het blijft iets moeilijks, als je nog een tijd moet met je zwangerschap dan kan ik me goed voorstellen dat je twijfelt. Er is naar mijn mening alleen zoveel wisselende informatie in de media, als zwangere word je nauwelijks goed geinformeerd. In het begin dacht iedereen dat de griep sowieso dodelijk was volgens mij, een hoop paniekzaaierij. Nu is het gevaarlijk bij risicogroepen maar er zijn natuurlijk nog geen aantoonbare resultaten/testen over het vaccin.

Het is wat Josh zegt ook helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie, als je vatbaarder bent voor de normale griep of medische klachten hebt dan geeft het misschien een hoop rust als je je wel laat inenten.
Ik zou er nog eens goed over in gesprek gaan met je huisarts en verloskundige, zij zijn waarschijnlijk wel sneller op de hoogte van alle ins en outs en kunnen het ook beter toespitsen op jouw persoonlijke situatie.

Voor mij is het allemaal makkelijk praten nu, als mn baby nu zou komen dan maakt t niet uit, ik hoef me daarna alleen maar bezig te houden met het screenen van mn kraamvisite ;-)

Wat je ook besluit, ik hoop dat je het niet je zwangerschap laat overheersen en vooral heeeel erg veel geniet van alles wat er in je lichaam gebeurt en van dat kleine wezentje wat in je groeit.

Groetjes Linda

Heb net een hele reactie getypt, staat ook in het overzicht maar hier zie ik hem niet terug ?? Vaag. Als hij niet snel zichtbaar wordt dan probeer ik mn hele verhaal nog wel even te reproduceren straks :)

Ikzelf heb besloten de prik te gaan halen ,
dit omdat ik zelf ieder jaar zowiezo flink de griep heb en mn schoonzusje al de mex. griep heeft..
Gelukkig niet veel in mn buurt geweest maar goed..

Hi,

Er is hier al veel gesproken over het wel of niet prikken. Het blijft een heet hangijzer en de meningen zijn zeer verdeeld.

Ik doe het niet. Ze geven mij geen garantie dat er niks met mijn kindje kan gebeuren als ik de prik krijg. Ze hebben niet kunnen testen wat de gevolgen zijn, niet eens op proefdieren.

Wist je dat er elk jaar 2000 mensen sterven aan de "normale" wintergriep? Heeft iemand het daar wel eens over? Ook de normale griep kan gevaarlijk zijn voor een zwangere vrouw en haar ongeboren kindje. En wat te denken van de Q-koorts? Die heeft ook al 6 levens geëist dit jaar. Ook daar hoor je niks van.

Ik heb de oproep nog niet gehad en als ik hem wel krijg ga ik wel met mijn huisarts praten. Maar die vond in september nog niet dat het nodig was voor mij. Ze vond het maar commercieel gedoe van de fabrikanten van het vaccin. Die maken er zo'n heisa van dat iedereen maar bang wordt en dan maar laat enten. Dat brengt lekker veel geld op!

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten. Ik zal de dames die wel prikken niet vreemd aankijken. Het is net zo'n dilemma als wel of geen borstvoeding, daar zijn ook altijd heel verschillende meningen over.

Iedereen heel veel succes met haar keuze.

Gr. Tamara.

Hey meiden,

Ik laat me wel inenten, een half dood virus om weerstand op te bouwen lijkt me minder erg dan een levend virus waar je doodziek van wordt.
In Amerika zijn er honderden zwangere vrouwen aan overleden, terwijl in Argentinië na preventief inenten niets aan de hand was...
Ik vind het nogal een risico om je niet in te laten enten, maar zonder een discussie op te starten, iedereen moet dit natuurlijk zelf weten! Het is je eigen lijf en gezondheid.

Liefs Sonja

Terug
Bovenaan