opzien tegen kraambezoek

hallo allemaal,

Ik ben precies vandaag 37 weken zwanger van ons eerste kindje! :)) Ben echt ontzettend benieuwd naar de bevalling en ons kleine meisje of jongetje!

Waar ik alleen wel steeds meer tegenop begin te zien is het kraambezoek. Ik ben nogal gesteld op mijn privacy en heb graag de touwtjes in handen. Om heel eerlijk te zijn ben ik het meest bang voor mijn schoonmoeder. Het is een behoorlijk pittige dame die echt een eigen mening heeft. Nou kan ik daar normaal gesproken prima mee omgaan (laat ook echt het kaas niet van mn brood af eten) en weet ook dat ze het niet verkeerd bedoeld. Maar nu begin ik er steeds meer als bergen tegenop te zien. Misschien is het helemaal niet terecht maar ik haal me de laatste tijd allemaal dingen in mijn hoofd. Dat ze straks de deur plat gaat lopen bij ons bijvoorbeeld of ons kindje uit de wieg pakt als ze dat zelf wil.Uren wij ons blijft hangen..dat soort dingen. Brrrr ik kan er helemaal naar van worden en zou het liefste de eerste paar dagen helemaal geen bezoek van wie dan ook willen! Voel me er best wel schuldig over t.o.v mijn vriend ook. Ik vind het heel rot voor hem maar bewust of onbewust neem ik steeds meer afstand van zijn moeder. Is dit normaal??hebben anderen hier ook last van? Vind het zo naar...ze doet echt heel veel voor ons maar op één of andere manier krijg ik echt van die bescherm gevoelens t.o.v ons kindje.

Heeft iemand misschien tips hoe ik hier mee om kan gaan? Of wat ik kan doen om haar bezoek straks voor ons beiden zo prettig mogelijk te maken.

Hier kan ik heel kort in zijn: vanaf het allereerste begin duidelijk je grenzen stellen. Als jij je daartoe niet in staat voelt laat het dan over aan jouw man. Heb het hier vooraf over met hem en maak je zorgen kenbaar. Geef aan wat je wilt en hoe je dat zou kunnen organiseren.

Ik heb dit ook gehad, maar dan naar mijn ouders toe. Achteraf viel het best mee, maar ik ben ook heel duidelijk geweest. Het is niet altijd even makkelijk maar het rechtzetten van een patroon dat er ingeslopen is, is nog lastiger.

Succes!

Duidelijke afspraken maken met je vriend. Het gaat om zijn moeder, hij kan makkelijk tegen zijn moeder zeggen, we zijn moe, we willen nu even rust. Ook je kraamhulp kan je daar instructies over geven. Kraamhulpen zijn gewend om visite netjes de deur uit te werken na een uurtje.
Je kan verder afspreken met je vriend dat jullie 1 visite per dag doen. En alleen overdag, als de kraamhulp er is.
En als de visite te lang blijft plakken, ga je naar de slaapkamer met baby, met de medeling dat jullie gaan uitrusten.
En de eerste dagen kwamen bij ons alleen onze ouders en broers en zussen.
Maar wie weet, ben je wel supertrots en wil je je baby aan de hele wereld laten zien!
Kijk gewoon hoe het gaat.

Hallo,
Ik heb het zelfde gevoel tegenover mijn schoonmoeder.
Van de week waren ze bij ons en toen hebben mijn vriend en ik hun verteld hoe we het wel en niet zouden willen. Wij krijgen een tweeling (de eerste kinderen voor ons). Samen met mijn partner heb ik duidelijke afspraken gemaakt en gelukkig heeft hij ze doorgegeven aan zijn ouders waar ik bij was. Zo willen wij niet dat als de kleintjes lekker beneden liggen te slapen dat ze zomaar door jan en alleman worden opgetild.
Als ze boven in hun bedjes liggen mogen alleen mijn vriend en ik naar ze toe en niemand anders, Dat is hun rustpunt.
Misschien kun je afspraken met je partner maken die gelden voor iedereen. Onze regels gelden ook voor mijn ouders bijvoorbeeld. Zo hoef je niemand voor het hoofd te stoten.
Succes.
Groet Stykelbargje

Dankje voor jullie reacties! Vind het wel lastig hoor! Toevallig heb ik het gister al even met mn vriend gehad over hoe we het doen als ons kindje geboren is. Dat we dan samen kijken of we gelijk gaan bellen of niet. Wat Reisa ook zegt; wie weet willen we ons kindje juist wel het liefst aan de hele wereld laten zien als het geboren is! Ik heb geen idee hoe ik me dan op dat moment voel en weet ook niet hoe mijn vriend het voelt. Wil in ieder geval dat we samen overleggen en dat niet opeens de hele familie op de stoep staat.

Ik denk dat ik verder ga afwachten wat er gebeurt. Ik heb er ook geen zin in om vooraf al een hoop stennis te hebben. Ik ben tot nu toe mondig genoeg dus hoop dat ik dat op dat moment ook kan...wie weet valt het 100% mee. Wel moeten we nog de tekst voor op het geboortekaartje bedenken dus dat is een mooi moment om af te spreken hoe we het gaan doen met bezoek. Eerst wilden we er gewoon op zetten dat visite welkom is maar dat ze vooraf moeten bellen...nu denk ik dat het wel handig is ook een tijd erop te zetten dat we met zn 3tjes rusten. Weet iemand wat gebruikelijk is qua tijd? Misschien stom hoor maar ik weet helemaal niet wat netjes is wat dat betreft en wat niet...of dat we helemaal van ons zelf uit moeten gaan...wil geen mensen voor het hoofd stoten.

Dankje voor jullie reacties! Vind het wel lastig hoor! Toevallig heb ik het gister al even met mn vriend gehad over hoe we het doen als ons kindje geboren is. Dat we dan samen kijken of we gelijk gaan bellen of niet. Wat Reisa ook zegt; wie weet willen we ons kindje juist wel het liefst aan de hele wereld laten zien als het geboren is! Ik heb geen idee hoe ik me dan op dat moment voel en weet ook niet hoe mijn vriend het voelt. Wil in ieder geval dat we samen overleggen en dat niet opeens de hele familie op de stoep staat.

Ik denk dat ik verder ga afwachten wat er gebeurt. Ik heb er ook geen zin in om vooraf al een hoop stennis te hebben. Ik ben tot nu toe mondig genoeg dus hoop dat ik dat op dat moment ook kan...wie weet valt het 100% mee. Wel moeten we nog de tekst voor op het geboortekaartje bedenken dus dat is een mooi moment om af te spreken hoe we het gaan doen met bezoek. Eerst wilden we er gewoon op zetten dat visite welkom is maar dat ze vooraf moeten bellen...nu denk ik dat het wel handig is ook een tijd erop te zetten dat we met zn 3tjes rusten. Weet iemand wat gebruikelijk is qua tijd? Misschien stom hoor maar ik weet helemaal niet wat netjes is wat dat betreft en wat niet...of dat we helemaal van ons zelf uit moeten gaan...wil geen mensen voor het hoofd stoten.

Hoi!

Wij hadden bij de 1ste ook tijden op het geboortekaartje staan.... maar had het idee dat niemand daar wat mee deed!
Ik was toen ook behoorlijk overdonderd door al die drukte van de visite, de avond na de bevalling had ik meteen de hele familie naast mijn bed staan, vreselijk. En ons kindje werd er ook erg onrustig van.
Toen zijn we daar wel strenger in geworden.
1 visite per dag, soms een dag of paar dagen niemand(ook geen schoon/ouders) en geen hele groepen tegelijk.
Toch ging het nog niet helemaal goed.
Ik heb nl veel collega's en wilde zelf 3 avonden plannen voor ze. Die 3 avonden zijn er ook groepjes geweest, maar de mensen die toen niet konden, wilden op tig andere tijdstippen komen met eigen gezin of alleen.
Zo had ik in totaal 11(!) bezoekjes van alleen al collega's in een paar weken tijd en dan nog de rest vd familie en vrienden.
Ik werd helemaal gek! Wilde ook dat niemand de kleine vasthield, verschrikkelijk!

Bij de 2de zijn we erg duidelijk geweest.
De collega's zijn echt in maar 3 keer geweest, wie niet kon, jammer dan. Dat was een stuk beter.

Nu bij de 3de zie ik er weer tegenop.... wilde zelfs 1 kraamfeest doen een paar weken na de bevalling en dan klaar! Maar dat wilde mijn man echt niet. Die zei dat veel mensen dan toch al waren geweest en dat het dan juist dubbelop zou worden...
dus we zullen het nog een keertje moeten ondergaan.....

Maar geef duidelijk je wensen/grenzen aan, dat is het enige wat je kunt doen en dan komt het vast goed! Ben eerlijk!

Groetjes

grenzen stellen grenzen stellen!

zoals de rest ook al zegt!
ik heb het al 3 keer meegemaakt en ga het nu voor een 4e keer meemaken!
wij hadden ook duidelijk op het kaartje staan dat we van 12 tot 15.00 rusten en papa zegt na 21.30 ook weltrusten!
ik vind het wel prima hoor! ook ga ik niet iedereen de eerste week al laten komen, ik wil gewoon met ons gezinnetje genieten!
de meiden moeten ook rustig bij kunnen komen van de nieuwe baby!
en wennen aan alles..
het is jouw kraamtijd en je moet echt je gevoel gaan volgen!!! gelukkig kan je kraamverzorgster ook veel voor je betekenen.. de mijne zei gewoon mevrouw is moe en moet rusten! haha wat hebben we gelachen...

liefs en succes!!

Terug
Bovenaan