oude/jonge moeders

A

Anoniem

Guest
Na een pittige discussie vanavond met een vriendin wilde ik eens vragen hoe jullie over het volgende denken:

We hadden het over leeftijd en zwangerschap. Zij is 35 met een fantastische carrière die ze graag wil uitbouwen voor ze aan kinderen begint. Ik ben nu 34 en heb heel bewust voor een tweede gekozen omdat ik 34 niet erg jong vind. Dit zal zeker invloed hebben op mijn werkuren maar dat neem ik er graag bij.

Voor mij is 36, 37 een beetje de grens om te spreken over een 'oude' moeder. Ik heb het dan wel over je eerste kind (als je op je 38e de vierde krijgt is het wat anders want dan denk ik dat je veel relaxter bent).

Mijn vriendin werd daarover erg kwaad en zei dat dit in haar ogen 45 is. Gezien de medische mogelijkheden van vandaag.

Vroeg me af hoe jullie dat zien want het werd best een heftige discussie.

Overigens wil ik hiermee helemaal niemand krenken of zo - een goede vriendin is 2 jaar geleden op haar 44e nog bevallen van de 1e en dat gaat als een trein.

Groetjes,

Ps. Gisteren NOD en nog steeds niks.

Hoi Ilse,

Jeetje dat zal idd een heftige discussie zijn geweest als je daar beide zo anders over denkt.

Ik kan me meer vinden in jou mening. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om op die leeftijd nog eens te beginnen met kids. Ik ben nu 24 en hoop dat het snel mag lukken en dan zou ik denk ik voor mijn 30e wel graag een 2e willen.

Ik denk altijd zo als je op je (zoals jou vriendin) 44e je eerste kind krijgt ben je 64 als je kind 20 is! Dat is nogal een verschil.. Ik vind het meer een leeftijd om oma te worden haha sorry hoor dat ik het zeg..

xx Renate

Tja moeilijk onderwerp inderdaad!Het is volgens mij wel medische bewezen hoe ouder je bent des te meer kans op gezondheidsklachten bij de baby, al hoeft dit niet natuurlijk maar dat is wat ik er van weet! en ik vind 35 nog wel jong maar om dan nog meer aan je carriere te bouwen en daarna pas kinderen...zou ik niet doen!dan vind ik het wel weer oud!
Mijn wens was altijd al om jong moeder te worden en die ik gelukiig uit gekomen, onze dochter gekregen toen ik 23 was...ben nu 26 en wachtende op een 2e wonder!!
hoop dat jullie het weer uitegpraat hebben ondanks mening verschil
liefs

tja daar stel je een goede vraag.

ik zelf ben "vroeg" begonnen ( vond ik vroeg dan he) maar het duurde 3 jaar voordat onze dochter er was. ik was 27 toen ik beviel en nu ben ik 32 en zwanger van de tweede. ik zelf heb eigenlijk nooit zo over de leeftijd nagedacht, mijn man wel.
hij wil na zijn 40ste geen baby meer. ( en ja dat is dus volgend jaar)

ik heb meer moeite met vrouwen die denken dat als ze eerst carriere maken en daarna met kinderen willen beginnen en het lukt dan niet dat ze maar even naar het ziekenhuis gaan. en dan bedoel ik die dat van te voren ook zo zeggen ( ken er een paar)
maar dat komt denk ik ook doordat wij zelf naar het ziekenhuis moesten.

Hey meis ik ben bewust een jonge moeder geworden ik ben nu 26 en was 25 toen onze zoon geboren werd, wij gaan nu voor een 2e kindje.
Ik hoop dat jullie meningsverschil snel opgelost is.
Liefs Marielle

ik ben zelf bewust jong moeder geworden was 23 bij de eerste bij de tweede 25 en nu ben ik zwanger van nummer 3 en ben ik 29
maar ik heb altijd gezegd dat ik rondt mijn 30ste toch wel klaar wou zijn met kinderen krijgen om het zo maar te zeggen ook om de gezondheidsriscio's die je loopt hoe ouder je bent hoe meer risico je daar op loopt maar je ziet inderdaad steeds meer vrouwen ouder moeder worden ik weet nog wel dat ik van mijn 2de bij de gynacloog liep ik was de jongste daar en nog van nummer 2 ook ik vindt wel dat iedereen het zelf moet weten maar ik vindt ook dat je niet al te oud moet zijn maar dat is persoonlijk

Tja, lastig! Zelf vind ik 38-39 een beetje de grens als ik voor mezelf spreek, maar het gaat tegenwoordig niet meer alleen om de leeftijd vind ik. Ik zie soms hele vrouwen (20/25) die zó ongezond leven, dat ik me afvraag wat dan erger is: een ongezonde jonge as mama of een iets oudere, gezonde as mama.
Maar ieder voor zich en het risico op miskramen of aangeboren afwijkingen is groter na je 35e, dus dat komt er ook nog bij kijken...

Hah, daar ben ik toch blij dat jullie er ook zo over denken. Dit forum is natuurlijk een beetje een 'thuismatch', op een verjaardagsfeest van mijn vriendin zal iedereen waarschijnlijk haar mening volgen maar toch... Fijn om het even zo gezegd te hebben.

Alles is overigens uitgepraat hoor. We hebben daarna nog heel hard gelachen over al haar perikelen om de juiste man te strikken haha!

Terug
Bovenaan