oudere kinderen bij de bevalling? wel of niet?

ik heb een dochter die word oudjaarsdag 4 en ik ben 5 week zwanger van de 2e.
het lijkt mij wel leuk dat mijn oudste dochter alles mee maakt van de zwangerschap dus ook de bevalling. ik geef haar wel de ruimte om de kamer uit te gaan als ze het niet wil zien zodat ze het zelf kan beslissen. ik zorg dan dat oma er bij is om haar alle aandacht te geven en ik zal haar van te voren alles gaan uitleggen. ik twijfel er nog wel over. wie heeft hier ervaring mee?

Hoi Sanne,
Geen ervaring, wel twijfels...

Persoonlijk vind ik een kind van 4 veel te jong om zoiets mee te laten maken. Je zult ongetwijfeld veel pijn hebben en ze zal je zien op een manier waarop ze je nog nooit gezien heeft.

Het kan haar aan 't schrikken maken, en wellicht blijft ze langere tijd bang, omdat het met jou niet goed gaat.

Uiteraard kan ik niet inschatten wat jouw dochter aankan etc. maar persoonlijk zou ik het niet doen.

Succes met de beslissing, je hebt iig nog even ;)

Ik zou het niet doen. Ik ben zelf drie weken geleden bevallen en mijn moeder was erbij. Zelfs zij heeft het al als heel heftig ervaren. Bovendien denk ik dat je dan tijdens de bevalling ook nog bezig bent met hoe het voor je dochter is, terwijl je eigenlijk wel andere dingen aan je hoofd hebt. Misschien kun je je wel minder laten gaan en duurt de bevalling daardoor langer.
Mijn zoontje is twee en een half en tijdens de bevalling was hij beneden met zijn opa. Direct nadat al het bloed weg was, zijn ze naar boven gekomen en heeft hij kennis gemaakt met zijn babybroertje. Ik heb deze manier zelf als heel prettig ervaren.

Als ze 4 zijn, dan zijn ze emotioneel nog niet toe aan een bevalling. Ze weten nog niet eens waar alles daaronder voor dient. En het lijkt me voor een kind van 4 behoorlijk traumatisch om je moeder te zien lijden.... ik zou het echt niet doen hoor.... het lijkt me echt niet goed voor haar!
Maar direct na de bevalling er bij laten, als de grootste rommel is opgeruimd... lijkt me voor jezelf en je dochter een stuk prettiger!

geniet van je zwagerschap... voor jet het weet is je ukkie er al!

Toen mijn jongste zusje werd geboren was ik 7 jaar oud. Ik mocht niet bij de bevalling zijn van mn moeder (wilde ik wel), maar ik mocht wel kijken toen ze net geboren was. De navelstreng was al geknipt, en de meeste rommel was al opgeruimd, maar de baby was verder nog precies als met de geboorte. Dus nog geen kleertjes aan enz...

Als ik daar nu over nadenk, was dat een heel mooi compromis....

Ik was 2 jaar toen mijn zusje geboren werd en door bepaalde omstandigheden was ik wel bij de bevalling. Ik kan het me niet meer herinneren, wat op zich niet zo gek is. Het schijnt dat ik iets gezegd heb als 'eh bah bloed' en gevraagd heb waarom mama zo veel pijn had. De dagen erna ben ik schijnbaar steeds bij m'n moeder onder de lakens gaan kijken of er nog een kindje kwam. Traumatisch is de gebeurtenis niet geweest voor mij. Groetjes, Sally

Ik denk dat er wel degelijk een verschil is in hoe een kind van 4 zoiets ervaart en een kind van 2. Kinderen van 4 staan al een stuk bewuster in het leven en ik denk dat ze zich uiteindelijk dingen ook meer gaat herinneren dan wanneer ze een stuk jonger zou zijn.
De dochter van mn vriend wordt in maart 4 en wij gaan haar er echt niet bij laten, ze maakt zich al zorgen als ik moet bloedprikken dus bij een bevalling zijn lijkt me niet zo prettig. Niet alleen vind ik het niet nodig voor haar, zij hoeft mij niet in zo'n toestand te zien. Maar buiten dat betekent dat dat mijn vriend, de kraamhulp of iemand anders zich dan toch met haar bezig moet houden. En tijdens de bevalling wil ik lekker egoistisch dat iedereen zich bezig houdt met mij en de baby ;-)

Het is in verband met co-ouderschap (ze is niet altijd bij ons) even afwachten of ze toevallig bij haar moeder is, of mijn ouders haar ophalen of dat ze zoals Lauren zei beneden is met iemand.

Maar goed, uiteindelijk moet je doen wat je gevoel je ingeeft, als jij graag wil dat je dochter erbij is en je hebt een vangnet zoals oma (ik wil behalve mijn vriend geen familie bij de bevalling dus dat zou hier ook niet kunnen) dan zou ik het gewoon doen.

Wel van te voren op haar niveau proberen uit te leggen dat je pijn hebt etc, maar zonder dat ze al angstig is voor het begint.

Hmm, ben zelf eigenlijk wel blij dat ik daar niet over na hoef te denken, ze komt gewoon zo snel mogelijk kijken naar de baby en sowieso heb ik iedereen (opa's oma's etc) al duidelijk gemaakt dat zij als eerste haar broertje of zusje mag zien. Zo word ze er ook bij betrokken zonder dat ze eventueel beelden overhoudt aan de geboorte die van geen toegevoegde waarde zijn. Vind ik dan ;-)

Groetjes Lin

Persoonlijk zou ik het ook niet doen.
Een kind van 4 is geen volwassene.
En zoals iemand hiervoor al omschreef, waarschijnlijk ben jij bezig met de bevalling en niet met haar.

Moet ook zeggen dat toen ik de titel las, 'oudere kinderen..' , dacht ik dat je het over een leeftijd van minstens 12 had....

Terug
Bovenaan