oudere kinderen bij de bevalling? wel of niet?

Hoi,

Ook ik zou het niet doen. Je weet niet hoeveel indruk alles gaat maken op je kind van 4. Vier is in mijn ogen een jonge leeftijd en laat ze nog lekker klein. Voor een partner/ moeder /vriendin is een geboorte vaak al zeer indrukwekkend en heftig. Ik vraag me af hoe dat voor een jong kind moet zijn.
Boven staan mooie tips en ook compromissen.

Wanneer je naar de vk gaat kan je het natuurlijk ook met haar bespreken. Zij heeft er misschien wel ervaringen mee en kan je misschien van een ervaring vertellen.

Geniet van je zwangerschap en ik ben benieuwd welke keuze je uiteindelijk maakt.

groetjes

Zelf zou ik het echt niet doen...
Toen ik weeen had van de jongste waren de oudste 2 nog thuis. De oudste bijna 4,5, de jongste bijna 3.

De weeen kwamen bijna vanuit het niets en waren direct heftig en heel sterk.
Ik kon ze heel goed opvangen door me in mezelf te keren, maar de kinderen moesten nog opgehaald worden en je bent dan toch bewust van die kids.

De oudste was helemaal bezorgd en vond het maar niks: mama wat is er met je? en dat koppie... dat vergeet ik nooit weer.

Ik heb me toen echt staan verbijten: de baby wordt geboren en dat doet een beetje pijn... hoewel ik mijn kinderen graag zie... was ik blij dat ze de deur uit waren en ik me op die bevalling kon concentreren.

2 uur na de eerste weeen lag onze 3e op mijn buik en zeker het 'geweld' van het laatste half uur had ik mijn oudste niet aan willen doen.

dank je marije1978 aan jouw antwoord heb ik echt wat gehad.
ik vroeg om ervaringen en niet om meningen.
ik denk dat ik haar op laat halen door oma als het zo ver is.
ik ga in een slaapkamer beneden bevallen en bij mijn eerste bevalling wou ik graag rondlopen tijdens de eerste weeen en als mijn dochter in de kamer naast me zit kan dat niet. bij een bevalling kan natuurlijk ook van alles mis gaan en dan is het beter dat ze het niet ziet.

groetjes

Hoi Sanneh

Ik was bij de tweede de eerste 5 cm van de bevalling thuis en toen het erg werd ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Mijn dochter van 5 was beneden en toen ik naar het ziekenhuis moest vroeg ze gelijk" mama heb je pijn"?. Je zag dat ze dat niet aankon. Ik heb nooit gewild dat zij een koppeling pijn en kinderen krijgen zou maken op die leeftijd dus wij hebben wat verzonnen waarom ik pijn had.In mijn ogen kan zij dat niet aan op 5 jarige leeftijd maar dat is iets van als ze ouder is en daar geestelijk mee om kan gaan. Ik was erg bang dat mijn dochter angst zou krijgen na de bevalling van haar moeder en dus heb ik haar er zoveel mogelijk vanaf en buiten gehouden.

Succes met je beslissing het is uiteindelijk natuurlijk je eigen keuze.

Hi Sanne,

Dat is het nadeel van een openbaar forum, je krijgt ook alle meningen over je heen, maar eerlijk gezegd vond ik ze niet negatief.

Ik persoonlijk zou er ook niet voor kiezen mijn zoon bij de bevalling te laten zijn, maar er zijn moeders die daar anders over denken. En ik zie wel meer in dit forum dat moeders hun oudere kinderen erbij willen betrekken.

Wij kunnen niet eens kiezen voor onze zoon er wel of niet bij te zijn, ik moet in het ziekenhuis bevallen. Maar we kiezen er wel heel bewust voor om hem zo dicht mogelijk bij het ziekenhuis te laten zijn (in dit geval bij mijn moeder) en als de kleine er is, is hij de eerste die bij de baby mag kijken. Mijn moeder respecteert gelukkig mijn mening en blijft dan wachten of gaat naar huis.

Heel veel succes met je bevalling.

Gr. Tamara

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar en negatief overkomen dat je blijkbaar de meningen niet waardeert. Niet iedereen heeft er écht ervaring mee, maar ook een mening van een ander kan jou aan het denken zetten of juist nét dat zetje in de voor jou juiste richting geven, toch? Ik vond net als Tamara dat de reacties juist alleen maar eerlijk waren, ik heb ook veel aan de meningen van anderen, soms geeft het een goed gevoel als er mensen zijn die er hetzelfde over denken en anders kan het je alleen nog maar bevestigen in je eigen gevoel bijvoorbeeld.
Je zinnetje: ik vroeg om ervaringen, geen meningen strijkt me dan ook wel een klein beetje tegen de haren in maar goed....

Hmm, zo is het nu eenmaal met een openbaar forum, jouw vraag roept waarschijnlijk een hoop dingen op bij mensen omdat het iets is waar ik zelf ook mee bezig ben geweest, over na heb gedacht.

Ik hoop in ieder geval dat je voor jezelf een beslissing neemt waar je je fijn bij voelt en succes met je bevalling!

sorry misschien zijn het mijn hormonen maar ik voelde me op dat moment wat aangevallen.
de reactie kwamen op mijn over van: dat doe je een kind van 4 toch niet aan. terwijl ik alleen het beste voor haar wil en ikzelf er ook over twijfelde daarom had ik het op het forum gezet.
ik heb wel besloten om haar er niet bij te laten.

gr sanne

Ik heb in 1 x alle reacties gelezen. Goed dat je er nog even op terugkomt.

Ik denk dat je een goede keuze maakt. Misschien dat je het er over 20 jaar (of zo) nog eens met je dochter over kunt hebben.

Verder vind ik het dus ook goed dat je het wel hebt voorgelegd hier op het forum. Je stelt je natuurlijk ook kwetsbaar op. Met je laatste reactie plaats je je eerste reactie weer in een ander daglicht.

Hopelijk heb je een voorspoedige bevallingen en kan je dochter straks snel met haar broertje of zusje kennismaken!

Groetjes,
Tamar

Terug
Bovenaan