Ouderschapsverlof

TessaMommyToBe

New member
<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik heb een vraagje en ik hoop dat er hier iemand is die er verstand van heeft.</p><p>Over een paar weken ga ik weer werken, omdat mijn bevallingsverlof en vakantie er dan op zit. Ik heb ervoor gekozen om meteen gebruik te maken van het ouderschapsverlof en neem per week 9 uur op. Mijn contracturen bestaan uit 36 uur. -9 maak dat ik 27 uur kan gaan werken per week. Mooi dacht ik meer tijd voor mijn dochtertje.</p><p>Nu is het misschien handig om te weten dat ik onder het CAO RIJK val.</p><p>Nu is het zo dat in de eerste week dat ik begin is mijn OSV dag op maandag en op de donderdag mijn rooster vrije dag. Bij het krijgen van mijn rooster blijkt dat ze mij die week de overige 5 dagen gewoon volledig inplannen wat maakt dat ik alsnog op de 36 uur zit.</p><p>Uiteraard ben ik het hier niet mee eens... ik neem elke week 9 uur op en betaal daarbij dus ook om minder te hoeven werken waar het OSV voor is bedoeld.. waarom als ik minder wil werken zou ik alsnog in de week 36 uur gaan werken en als je die 9 uur zou meerekenen zit ik op de 45 uur... ik ben nu aan het betalen om te kunnen werken.</p><p>Weet iemand wat mijn rechten hierin zijn? Mijn leidinggevende gooit het op personeels tekort van iedereen wordt verwacht extra te werken en hij zegt dat OSV niet een vermindering is op je contract uren. Wat indirect dus wel het geval is want op basis daarvan kan ik per week in mijn geval 9 uur minder werken op basis van een 36 uurs contract dus houd ik 27 uur wat ik nog moet werken over.</p><p>Kan iemand mij hier aub wat wijzer in laten worden??</p><p> </p><p> </p>
 
Volgens mij klopt het idd niet wat je baas hier aan het proberen is. Indirect is OSV geen vermindering op je contracturen omdat je op papier gewoon nog 36 uur werkt. Ik heb er verder te weinig ervaring mee om je echt van advies te kunnen voorzien, maar volgens mij klopt het echt niet wat er bij jou gebeurd. Het zou betekenen dat je dus op papier 45 uur werkt… zoals je zelf zegt, je betaalt nu gewoon om te werken. Ben je aangesloten bij een vakbond? Je zegt dat je een roostervrije dag hebt, werk je in de zorg? Dan even bij FNV ofzo aankloppen. En anders zou ik gewoon contact opnemen met de Rijksoverheid?
Heel veel succes en zou je adviseren je niet zomaar uit het veld te laten slaan. Officieel mogen werkgevers ouderschapsverlof ook niet weigeren volgens mij, dus laat staan je verplichten om ineens meer te gaan werken hiermee
 
Wow wat raar. Lijkt me dat je dit toch ruim van te voren hebt besproken hoe je je ouderschapsverlof gaat opnemen... en bij ons gaat het op contract uur basis. Ik werk 24 uur. Maar ga als mijn baby geboren is het opnemen en dan zetten ze mij niet ineens op een hoger contract. Zou ook contact opnemen met de hoogste baas en degene die over de planning gaat. Zou er niet akkoord mee gaan. Misschien vakbond idd. 
 
Je staat totaal in je recht door te zeggen dat hier niks van klopt. Je werkt 36 uur op contract en neemt 9 uur per week op, klaar. Daar moet je werkgever zich gewoon aan houden.

Wat me verder niet duidelijk is, is of je die week daarna dan minder uren bent ingepland? Anders zou je wel erg veel overuren maken.
 
Bedankt voor de reacties!
Ze hebben mij de eerste week 40 uur ingepland en de 2e week 24.. maar heb het idee dat dat puur is omdat ik dat weekend vrij heb dus konden ze mij niet meer inplannen.
Ik werk overigens in een gevangenis.
Ik heb de fnv al gebeld en naja degene die ik sprak had er niet super veel verstand van, maar zei ook van nu betaal je eigenlijk om te werken... 
Als het goed is ga ik een jurist toegewezen krijgen die het gaat uitzoeken helemaal. Maar ik wacht al sinds woensdag op die mail eigenlijk.
 
 
Wat belangrijk is om nog even te weten is of jij op vaste dagen werkt óf dat je bijv. om het weekend werkt? Sommige mensen werken bijv. 32 uur (in de zorg) bij onregelmatige diensten/dagen.
Dan werken ze vaak de ene week 5 dagen (met het weekend erbij) en de andere week 3 dagen.

Ouderschapsverlof is inderdaad bedoelt om (tijdelijk) minder te werken terwijl je contract hetzelfde aantal uren blijft.
Wanneer je bijvoorbeeld gewend was om in 4 vaste dagen 32 uur te werken van maandag t/m donderdag en je OSV op donderdag inzet, werk je dus nog van maandag t/m woensdag. Punt.
Echter bij onregelmatige dagen (dit staat dan ook in je contract!) en zoals jij zegt ben je vrij op donderdag én op maandag zet je OSV in, dan mogen ze je ook op andere dagen die week inplannen, máár niet als extra diensten.
Wél mag het zo zijn, dat ze je dan de ene week 40 uur inplannen (muv jouw maandag en donderdag) en dan de week erna nog bijv 14 uur. (27 uur + 27 uur = 54 uur, - 40 uur is nog 14 uur).

Uiteindelijk is het het handigst om te kijken naar hoeveel uren je per maand nog zou moeten werken.
27 uur x 4 (4 weken) = en een beetje (want iets meer dan 28 dagen per maand) = ongeveer 112 uur.
Dit zou je dan moeten werken per maand.
Ze mogen je niet 4 weken lang alsnog 36 uur per week inplannen maar dan ineens standaard op andere dagen van de week omdat je nu OSV op maandag wil. Dat kan je werkgever slim proberen, maar mag absoluut niet. Wat een nare situatie voor je!

Hoop dat je het zo een beetje begrijpt! Laat het anders vooral even weten ☺️
 
Naast wat er wettelijk allemaal mag is het niet handig van je werkgever je meteen zo zwaar te belasten. Tenzij hij je graag kwijt is aan de ziektewet natuurlijk.
 
Ik werk geen vaste dagen.
Het klopt dat ik inderdaad om het weekend werk.. of naja ook dat niet eens.. vroeger hadden we een werk weekend nu is dat losgelaten en kunnen ze je bij wijze van elk weekend inplannen. Inprensipe maken wij onze eigen roosters. Alleen dit kan niet vanuit huis en zal het dus zo zijn dat in mijn geval juli en augustus voor mij worden ingepland. 
Ik snap je hele bereking ook haha heb je duidelijk opgeschreven, maar als ik het dus ook goed begrijp aangezien ik elke week 9 uur opneem dit dus daadwerkelijk wel van mijn te werken ure per week word afgetrokken. Dus in mijn geval 36-9=27. En inderdaad zoals jij in je berekening liet zien van als het over 2 weken gaat dan is het 27+27=54 dus die eerste week werk ik al 40 uur en dan zou je bij wijze van 14 uur voor de volgende week overhouden.
Is natuurlijk gek met het treffen van deze regeling dat ze me ineens zo gaan inplannen dat ik allemaal overuren ga opbouwen... en dat ik uiteindelijk die uren niet kan gebruiken waarvoor zr bedoeld zijn : tijd doorbrengen met mijn dochter.
 
Terug
Bovenaan