Over naar 1 dutje?

Hoi allemaal,

Ik heb even jullie input en hulp nodig ☺️ hoe oud waren jullie kindjes toen ze over gingen van twee naar 1 dutje? Onze lieve kleine (bijna) dreumes wordt over een week 1. Nu is het zo dat de ochtenddutjes heel lang worden. Vandaag dus wel drie uur. (10.00-13.00) Het middagslaapje weigert ze natuurlijk... ? Nu twijfel ik of ik haar smorgens eerder wakker moet maken. Zodat ze smiddags ook nog even kan slapen. Maar dat vind ik ook wel lastig want als een kindje lang slaapt zal hij/zij het wel nodig hebben vinden wij. Maar 1 dutje met een jaar lijkt me zo snel. Of haar toch maar wat later naar bed brengen en dan maar 1 dutje? Maja hoe laat is dat dan en wanneer moet ze dan brood eten? Want dan zou ze rond 11.00 naar bed gaan tot 14.00.

Snachts slaapt ze top! Minimaal 11 uur.

Onze zoon ging vanaf 1,5 jaar over naar 1 dutje. Dat is nu met 2,5 jaar nog zo. Hij gaat 19.30 uur naar bed. Is 7u wakker en doet van 13u tot 15u/ 15.30u zijn dutje. 

misschien begrijp ik het niet goed. Maar als ze al 3 uren slaapt... zelf aangeeft geen middagdut te willen doen en de nachten goed slaapt. Zot je al op 1 dutje toch? Ik zou niet zo naar de leeftijd kijken maar naar haar slaapbehoefte. Als ze verder uitgerust en vrolijk is is dat prima toch. Zodra je van alles moet aanpassen in je schema is het eigenlijk onnodig. Want het kind geeft zelf aan waar hij/zij behoefte aan heeft. 

Je zou kunnen proberen om haar wat later in bed te leggen sochtends. Bijv om 11 uur. En dan schuif je het steeds een beetje op tot je uitkomt op bijv 12.00-12.30. Mijn jongste (nu ruim 1.5 jaar) slaapt zo'n 3 uurtjes smiddags en ze gaat vaak rond 12.30 erin. Om 12 uur eet ze een broodje, eventjes spelen en dan naar bed. In het begin ging ze ook wel eens al om 11.30 naar bed. Dan gaf ik haar daarvoor nog een broodje of een banaan. Dat ze niet met een lege maag naar bed ging. Het is voor je kindje niet erg als het smiddags geen broodje krijgt. Of je geeft het als ze weer wakker is.

@ Gebruiker10094985

Daar heb je helemaal gelijk in! Vandaag was de eerste keer dat het zo liep. Verder zitten we al een tijdje te puzzelen met de tijden. Want als haar ochtenddutje zo’n 1.5 uur is dan slaapt ze smiddags wel. Ik ben helemaal met je eens dat een kindje aangeeft waar hij/zij behoefte aan heeft. Juist daarom ook onze weerstand om haar wakker te maken ☺️
Misschien maken wij het inderdaad wel moeilijker dan het is. Gewoon kijken en volgen ? en toch fluistert er een stemmetje dat een beetje vast ritme en structuur ook wel fijn is ☺️

@ roze wolkje

Dat is eigenlijk waar ik ook aan dacht. Maar ik vind stiekem 1 jaar nog zo jong om daar al mee te beginnen. Hoe oud was jullie kleine toen je dit ging doen?

@mamalovestheirboys

Ooo wauw! Dat is inderdaad dan ook al vrij vlot. Fijn om te weten dat er dus blijkbaar meer kindjes zijn met deze slaapbehoefte (of eerder geen behoefte ?)

Wij deden het ochtend dutje Max 1 uurtje soms een half uur. Wakker maken en dan om 13:00-15:00 slapen. Ene keer wordt hij zelf wakker ander keer maken wij hem wakker. Dit omdat hij anders zoveel slaapt overdag dit snachts niet meer wil. Dit gingen wij merken vanaf 1 jaar.

Soms als onze zoon heul heul vroeg fases heeft met vroeg wakkker zijn, doen we om 09:00 een dutje van Max 30 min en dan om 13:00 weer. Anders hebben we hele zware ochtenden met een saggo kindje!

Terug
Bovenaan