Over naar 1 dutje?

Wij zijn met 16 maanden overgegaan op 1 dutje. Precies wat je beschrijft; het ochtend dutje was prima en de middag werd steeds vaker geweigerd. Eerst hebben we geprobeerd de ochtend in te korten en zo de middagdut vroeger te doen, maar dat lukte niet. Toen hebben we de ochtend dut opgeschoven en de middag laten gaan. In eerste instantie schoven we een half uurtje en dan in de middag nog een stuk wandelen of autorijden voor een powernap. Na een paar dagen weer schuiven enzovoorts. Volgens mij zaten we na een goede week op standaard 1 dutje.
 
[quote quote=10564314]@ roze wolkje

Dat is eigenlijk waar ik ook aan dacht. Maar ik vind stiekem 1 jaar nog zo jong om daar al mee te beginnen. Hoe oud was jullie kleine toen je dit ging doen?[/quote]

M'n oudste dochter was 1 jaar toen ze overging naar 1 slaapje en 2 jaar toen ze helemaal geen slaapjes meer deed overdag. M'n jongste dochter was iets later, volgens mij rond de 14/15 maanden.

Beide werden wel pas tussen 8-9 wakker sochtends, waardoor het ochtendslaapje makkelijker weggelaten kon worden. M'n oudste kon al snel langer wakker blijven. Haar wakkertijd was zo'n 5 uur. Maar m'n jongste red dat nu nog niet eens. Ze word sochtends rond 8.00-8.30 wakker, middagdutje van 12.30-15.30 of van 13.00-16.00. en dan savonds om 19.00 weer naar bed. Zo zie je maar dat elk kindje anders is en sommigen hun slaap echt nodig hebben.
 
Hier ook ene die met 1 jaar begon te sukkelen met die twee slaapjes.. was de ene voor de andere dag en we probeerden hem en z'n signalen gewoon zoveel mogelijk te volgen. 
Vanaf een 1,5jaar zoiets zijn we helemaal over naar 1 slaapje. 


Je kunt inderdaad proberen de ochtend iets te rekken.. hier kreeg hij vooraf dan een banaan ofzo en bij wakker worden nog een krentenbol of iets anders tot aan avondeten. 
En je hoeft niet meteen ook elke dag het tweede slaapje te schrappen, voor ons werkte het om af te spreken dat wakker worden voor 6.30 betekende dat er een kort ochtend dutje was en kort smiddags, na 6.30 was dan om 11.30 weer naar bed.. 
Succes! 
 
Onze dochter ging met 11 maanden over naar 1 slaapje en nog voor haar 2e verjaardag was het slapen overdag helemaal verleden tijd. Helaas ? Tis vroeg en jong, maar, maar ze heeft nu eenmaal. Weinig slaap nodig. Als baby sliep ze al weinig overdag.. Eerlijk gezegd vond ik het heerlijk dat ze rond die 11 maanden overging naar 1 dutje van 2, soms wel 3 uur. Voor die tijd, sloep ze 2x 30-45 minuten dus kon ik eigenlijk niets doen, zo kort waren de slaapjes. Die lange middagslaapje was heerlijk! Succes met de puzzel, want het is inderdaad even uitvinden of het wen fase is of je het ritme echt moet aanpassen. Maar qua leeftijd zou het heel goed kunnen hoor. Niet alle kindjes zijn slaapkoppen ?
 
Wij hebben een vroege vogel. Het twee keer slapen begon rond een jaar wel te rommelen. Vooral de middag werd lastiger. Maar 1 keer slapen lukte nog niet vanwege die vroege ochtend. Hier is het eigenlijk heel geleidelijk gegaan. Ochtendslaap werd soms wat later en soms niet. En dan werd de middag een powernap en soms een goede. Rond 14 maanden waren sommige dagen 1 x slapen en andere drukkere dagen 2 x slapen. Of we gingen voor 1 x en dan viel ze eind van de middag toch in de auto nog even een kwartiertje in slaap. Met 16 maanden was ze structureel op 1 slaapje over. 
We waren rond 17 maanden waren we op vakantie en daar waren zoveel indrukken dat ze toch weer even wat eerder naar bed moest en dan gingen we daarna op pad. Sliep ze eind van de middag toch weer even in de auto.
Daarna hebben we doorgezet. 
 
Wij hebben het ochtenddutje steeds wat later gedaan, waardoor het ochtenddutje een vroege middagdut werd en het ochtendslaapje dus verdwenen was zeg maar...
 
Pfff ik vind het maar een gedoe ? nu was ze met twee dutjes (die ze echt overduidelijk heeeeeel erg nodig had) om 05.00 al wakker ?

Bedankt voor jullie tips! We gaan eens kijken welke wanneer het beste bij ons passen ☺️
 
Pff wij zitten in exact hetzelfde schuitje op dit moment. Die van mij is nu 12.5 maand en is in de middag nog wel in bed te krijgen, uiteindelijk, maar vaak pas tegen 4en aan waardoor de bedtijd s'avonds alleen maar aan het opschuiven is. Gisteravond was het kwart over 8 dat hij sliep, en het is dan niet dat hij later wakker word in de ochtend :)
Zelf vind ik het wel nog te vroeg voor maar 1 slaapje, als ik naar mijn kindje kijk dan. Hij houd het namelijk gewoon echt niet zo lang vol in de ochtend.. Ik kan wel rekken, maar dan heb ik een huilend kind die niks meer wil. En hij valt uiteindelijk wel in slaap s'middags, dus dat geeft me dan wel weer het idee dat hij het nodig heeft.
Wij zijn nu zijn eerste slaapje aan het inkorten, voor nu maar even schrappen tot max. 11 uur zodat hij om half 3 nog even een kort slaapje kan doen. En anders maar een late bedtijd.
Als er een goed antwoord was, had ik die zelf ook graag willen hebben maar ik denk dat dit gewoon even een rommelige 1.5 maand word en dan gewoon lekker naar 1 slaapje gaan.
Succes!!
 
Terug
Bovenaan