Overstappen op kunstvoeding?

Ik vond de eerste 5 weken borstvoeding best pittig (bij mijn zoontje is pittig wat zwak uitgedrukt, het was verschrikkelijk zwaar), daarna werd het makkelijker en op een gegeven moment echt super makkelijk. Ik zou ook kijken of je het nog 2 weken trekt. Het is zoals hierboven al gezegd is investeren. Ik mocht van mijn lactatiekundige niet langer voeden dan 2x 15 minuten. Dan heb je er meer tijd tussen en dat geeft ook lucht.
Trek je het niet, probeer een kunstvoeding.

Als ik hier op forum lees, valt het me altijd op dat veel kinderen doe flesvoeding krijgen last hebben van krampjes, allergieën en reflux. Lijkt me niet persé handiger. Mijn meisje kwam tot een week of 6 ook vaak om de 2 uur en ‘s avonds liefst hele avond. Ik heb me er maar aan overgegeven. Met een week of 4/5 ging ze wel wat beter drinken, waardoor de voedingen minder lang duurden. Nu is ze 9 weken rn komt ze vaak om de 3 uur, maar op een dag als vandaag vaker. Ik geef me er nog steeds aan over. Soms ga ik even lekker de deur uit en geeft mijn vriend een flesje afgekolfde melk.
Overigens komt mijn dochter heel goed aan en slaapt ze ‘s nachts meestal van 22:30-7:00, mijn melk heeft ook maar een paar mm vet en is verder waterig na nachtje in koelkast. Denk dat dit normaal is.

Volgens mij komt het nauwelijks voor dat borstvoeding qua voedingswaarde niet goed genoeg is. Als hij genoeg plasluiers heeft en aankomt is het in orde.
op de vuistjes sabbelen is ook een moeheidssignaal. Slaapt hij goed? Misschien kun ke proberen een ritme aan te houden, zoals van Droomritme van Stephanie Molenaar? Wij dachten ook dat onze zoon continu honger had en ik legde hem steeds aan, maar het bleek toch geen honger te zijn. Nu is om de 3 uur voeden voldoende en komt hij precies elke 3 uur. Door die volgorde van Droomritme aan te houden herken ik nu echt wanneer het honger is of bv moeheid.
Overigens ben ik alsnog gestopt met borstvoeding, dus als er ook een andere reden is dat je wilt stoppen, zeker doen. Mij heeft het veel rust opgeleverd. Maar ik denk dat continu honger onwaarschijnlijk is. Kan ook inderdaad nog huidhonger zijn, of regeldagen. 

[quote quote=10237546]Als ik hier op forum lees, valt het me altijd op dat veel kinderen doe flesvoeding krijgen last hebben van krampjes, allergieën en reflux. Lijkt me niet persé handiger. [/quote]
Allergieën en reflux worden niet veroorzaakt door flesvoeding. Bijv. Koemelkallergie, koemelk eiwitten komen ook in borstvoeding terecht. Reflux heeft te maken met een niet goed werkend maagklepje. Dus tenzij je je kind pusht om de hele fles leeg te drinken ookal wil hij/zij niet, heeft het niet met de fles te maken.
Logisch dat dit je opvalt is het wel, moeders waarbij alles op rolletjes loopt, maken geen topics aan over deze onderwerpen. 

Het begin is inderdaad aftasten. Ik heb ook weleens gedacht dat mijn dochter honger had, terwijl ze juist last had van haar darmpjes. Daardoor ging ze steeds kleine beetjes drinken i.p.v. in een keer voldoende voor een paar uur. Dat kun je proberen te doorbreken.
Ze wilde geen speentje maar het liefst op m’n pink sabbelen. Dat ruikt ook naar mama en geeft een vertrouwd gevoel, helpt ook tegen krampjes. Hierdoor kwam ze echt tot rust en viel ze vaak in slaap. Misschien kun je op die manier, of inderdaad met een wandeling, de voedingen iets uitstellen tot je in een fijner ritme komt samen. Behalve de regeldagen, lukte dat hier goed vanaf een week of 7/8.
Als je twijfelt zou ik een lactatiekundige om advies vragen. 

Ik ben na 5 weken gestopt, dat was meer voor mezelf omdat ik een postpartum depressie aan het ontwikkelen was en meeeega veel snel snel afviel. Maar, net als hierboven, beste keuze ooit. 
Je kindje heeft het beste al van jou gekregen, de eerste moedermelk. Tuurlijk is het mooi, prachtig en fijn als het langer lukt, maar dat lukt niet iedereen. Wees trots dat je drie weken het gedaan hebt, met afbouwen zal je op 4 of 5 weken zitten.
Het heeft mij zoveel rust, energie en regelmaat gegeven. Ik was eerst bang voor de overgang, dat mijn zoontje last van zijn buikje zou krijgen. Het is helemaal goed gegaan, zonder problemen. Hij groeit als kool en is een super blije baby. 

Terug
Bovenaan