oxepam

Bij deze een deel uit de bijsluiter:

Indicaties Pathologische angst en spanning. Kortdurende behandeling van ernstige slaapstoornissen, die het normale functioneren verstoren of waaronder ernstig geleden wordt. Bij acute alcoholabstinentieverschijnselen.

Contra-indicaties Myasthenia gravis. Overgevoeligheid voor benzodiazepinen. Ernstige respiratoire insufficiëntie. Slaap-apneusyndroom. Ernstige leverinsufficiëntie.

Zwangerschap/Lactatie Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Op grond van de farmacologische werkzaamheid kunnen hypothermie, hypotonie, matige ademhalingsdepressie en voedingsproblemen bij pasgeborenen optreden, vooral na langdurig gebruik tijdens het laatste trimester. Bovendien kan bij de pasgeborene dan afhankelijkheid zijn opgetreden en bestaat het risico van onttrekkingsverschijnselen in de postnatale periode.

Benzodiazepinen gaan over in de moedermelk. Tijdens gebruik geen borstvoeding geven.

Bijwerkingen Met name in het begin van de behandeling: slaperigheid de volgende dag, vermoeidheid, ataxie en verwardheid, hoofdpijn, afvlakking van het gevoel, duizeligheid, spierzwakte. Verder: maag-darmstoornissen, slikstoornissen, dubbelzien, anterograde amnesie, opwekking eetlust en gewichtstoename, verminderde libido, huidreacties. Manifest worden van een onopgemerkte depressie. Met name bij hoge dosering, bij kinderen en ouderen: paradoxale reacties zoals acute opwinding en verandering van de psychische toestand. Bij gebruik van benzodiazepinen kan afhankelijkheid optreden.

Ik zou het niet doen dus!!!!

Hoi,

Ik zou het echt alleen bij extreme uitzondering gebruiken!
Ik ben zelf apothekersass. en heb dus wel wat kennis van deze
middelen. Het werkt idd verslavend, maar dat geldt alleen als je
het echt vaak (alle dagen) achtereen gebruikt. Dat is voor jou
dus niet van toepassing lijkt mij.
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om daar vanaf te blijven als je
zo moe of onrustig bent, want ik heb het ook in huis en heb het
vroeger toen ik depressief was veel geslikt.
Nu heb ik nog 1 stripje liggen voor in noodgevallen zoals een paniek
aanval, maar het de oxazepam nog niet aangeraakt sinds ik
zwanger ben. Soms wordt ik ook helemaal gek van vermoeidheid
na nachten niet geslapen te hebben, maar ik vind het toch te link.
Je kindje wordt er behoorlijk suffig van, en vooral nu in het laatste
trimester zou ik er zeker mee oppassen.
Het klopt dat oxazepam of temazepam in het ziekenhuis wel eens
gegeven wordt, bij een hele zware bevalling om ff bij te komen bijv.
Maar dit is dus altijd in overleg met een gynaecoloog.
Gebruik het niet meer zou ik zeggen, probeer met wat andere huis tuin
en keukenmiddeltjes rustig te worden....succes!!

xx Syrah (35 wk)

Oeps ik heb ff wat fout gelezen volgens mij.
Ik dacht dat je nog maar 5 weken  moest tot aan
de bevalling, maar volgens mij bedoel je dat je 5 weken
zwanger bent. Maakt verder niks uit hoor, maar ook
in dit prille stadium zou ik deze medicijnen echt laten staan....

Hallo,

Ook ik wil je adviseren te stoppen met dit medicijn.
Ik zelf slikte vorig jaar medicijnen tegen migraine-aanvallen.
De medicijnen vielen onder de categorie BETA blokkers (of zoiets) en uit onderzoek bleek dat die ook hielpen bij hevige hoofdpijn.

Ik heb toen mijn neuroloog gevraagd wat te doen als ik zwanger zou worden.
Hij gaf hier toen een vaag antwoord op; medicijnen vallen in de categorie waar ook alcolhol en roken in vallen; oftewel liever niet...maar dat was aan mij.
Vorig jaar oktober ben ik gestopt met deze medicijnen omdat ik niet vrolijk werd als ik de bijsluiter weer eens doorbladerde en ik wilde zien hoe ik zonder deze medicijnen zou functioneren.
Ik ben toen vergeten dit door te geven aan mijn huisarts.

Toen ik 10 februari een zwangerschapstest deed en die positief bleek te zijn ging ik naar mijn huisarts; hij zei tegen mij dat ik onmiddellijk moest stoppen met het slikken van deze medicijnen omdat ze schadelijk zouden zijn voor de ontwikkeling van het ongeboren kindje. Toen hij hoorde dat ik dus al maanden was gestopt vond hij dit wel prettig.

Kortom wat ik hiermee wil zeggen; Oxazepam valt ook in een categorie van zware medicijnen en die zullen net zo schadelijk zijn als de medicijnen die ik gebruikte.

Heb je inmiddels je huisarts al geraadpleegd?

Succes ermee!

Groetjes Marieke

(bijna 9 weken zwanger)

Serestas kunnen een schadelijke werking hebben op je baby. Al zal de hoogte en frequentie van de dosering wel van invloed zijn natuurlijk.

Het volgende staat over het gebruik van serestas tijdens de zwangerschap;
Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk kan zijn voor de zwangerschap. Op grond van de werking kunnen effecten op het kind worden verwacht: hypothermie (verlaagde lichaamstemperatuur), hypotonie (verlaagde spierspanning) en matige ademhalingsdepressie. Bovendien is het mogelijk dat kinderen van moeders, die regelmatig aan het eind van hun zwangerschap benzodiazepines hebben gebruikt, lichamelijk afhankelijk zijn en dat zij enig risico lopen in de postnatale periode onthoudingsverschijnselen te gaan vertonen.

Je lichaam kan ook gaan reageren op het feit dat je denkt niet zonder de medicatie te kunnen slapen  , gewoon je best doen en anders overdag nog eens extra een dutje doen. Uiteindelijk lukt het vaak ook zonder medicatie wel. Straks als je kleintje er is kun je het ook niet echt gaan gebruiken tenzij je partner voor de kleine op staat.

Groet Xanthe

Hoi Marieke,

Ik wil niet de betweter uithangen ofzo hoor, maar oxazepam valt niet
onder de bétablokkers. Dat zijn medicijnen tegen hogebloeddruk,
hartproblemen of ter voorkoming van migraine.
Oxazepam valt onder de Benzodiazepines, kalmeringsmiddelen
is een makkelijker woord hihi.

xx Syrah

Hoi Syrah,

Als je mijn berichtje goed had gelezen had je gelezen dat ik ook niet beweer dat Oxazepam in de categorie BETA Blokkers valt maar OOK in een zware categorie medicijnen.

Marieke

Euhm...Maagd?????

Lijkt je het ook niet beter om deze vraag aan je huisarts,apotheker,vk of gyn te vragen????

Dan voorkom je ook dat iedereen er iets over gaat zeggen he???

We zijn volgens mij geen van allen artsen hier???we hebben het tenslotte niet over een zak aardappels hier maar over een ongeboren kindje??en dus zou ik zo'n vraag zeker niet hier stellen....

Succes

Gea

Terug
Bovenaan