Partner stelt kinderwens steeds uit.

Jeetje, wat lastig is zo'n situatie inderdaad! Ik hoop dan wel dat uiteindelijk september wel een goed moment is voor hem. Al kan je zo'n moment ook niet plannen, hij moet er gewoon rijp voor zijn of niet, het lijkt me moeilijk om te zeggen over 3 maanden wil ik het wel! Want waarom nu dan nog niet?
Mijn vriend zei toen ik hem leerde kennen dat hij geen kinderen wilde. Ik wist van mezelf dat ik dat heel graag wilde, maar ik heb dat pas wat later zachtjes laten vallen. Op de een of andere manier heb ik me bij hem geen zorgen gemaakt dat mijn kinderwens ons op zou breken. Nu was ik in het begin van onze relatie (3.5 jaar geleden) er niet heel erg mee bezig, ik had nog geen rammelende eierstokken, ik wist alleen dat ik het over een tijdje zou willen. Bij hem zijn dingen in eerste instantie vaak NEE, wist ik, maar als ik het "in de week" leg kan het rustig op hem inwerken. Een paar maanden later begon hij al dat "met de juiste vrouw" hij het misschien toch wel wilde, ooit. En toen dropte hij weer een tijd later ineens zijn gedachte of hij eigenlijk wel vruchtbaar was. Ik heb er al die tijd nooit iets over gezegd, haha, dit kwam uit hem zelf! Ik dacht wel, nou voor iemand die geen kids wil, is het toch gek dat die vraag door jouw hoofd gaat? Maar ik wilde geen druk opvoeren dus ben er expres nooit over begonnen, tot ik een beetje doorkreeg dat ie twijfelde. Toen ook veel gepraat regelmatig, want hij was bang voor de grote verantwoordelijkheid en dat alles in het teken van het kind zal staan waardoor hij geen eigen leven meer heeft. Hij is nogal een piekeraar en ziet altijd beren op de weg. Inmiddels wonen wij naast een gezin met 4 kids die er maar op los leven, en zelfs daar gaat het goed! Sindsdien is hij niet bang meer om een kind op te voeden :) ook wonen we nu dus groter en ging het idee meer bij hem leven dat de omstandigheden wel goed zijn. Sinds januari dit jaar dus maar gestopt met de pil zodat als we ergens dit jaar wilden starten, mijn lichaam er ook klaar voor was! Hij is nu 35 dus qua leeftijd wil hij ook niet te lang meer wachten, dus we zijn nu gestart! :) nog steeds vindt hij het doodeng hoor, maar na die angsten weet hij nu wel zekerder dat hij een kind zou willen -gelukkig want anders sta ik er straks alleen voor. 
Nu is iedere man weer anders, en het is heel lastig als jij zelf liever gisteren dan vandaag zwanger bent, en je partner maar in die twijfelzone zit. Denk dat het heel belangrijk is om erover te praten, die van jou weet dan wel wat het hebben van een kind inhoudt maar blijkbaar houdt iets hem tegen. Als je weet wat dat is, kan je eraan werken of hem laten zien dat jij zeker wel de geschikte vrouw bent :) ik zou dus ook zeker voordat het september wordt af en toe het gesprek aangaan. Dat hoeft niet heel diep te zijn of lang te duren, maar het is wel goed om hem een soort van aan te wakkeren. Pushen is zeker niet goed want ook hij moet achter zijn besluit staan, maar hij heeft het nu al lang genoeg voor zich uit kunnen schuiven. Laat hem maar weten hoe jij je erover voelt en geef hem de zekerheid dat het bij jullie wel goed komt! Heel veel sterkte de komende tijd en laat weten hoe het afloopt! 

Bedankt voor al jullie reacties! 
Hebben jullie ook tips over hoe je af en toe op een subtiele manier er iets over kan zeggen om langzaam naar september toe te werken? 
Groetjes 

Hmm, is altijd lastig want de ene man ziet het misschien als pusherig maar ikzelf ging, toen kinderen eenmaal bespreekbaar waren, af en toe kleine grapjes maken bijvoorbeeld als we een kleine op straat zagen lopen die iets van ons weg had zei ik: kijk, zo'n kleintje krijgen wij ook! Of überhaupt als ik een man met kind alleen zag, in een draagzak/bakfiets of al spelend dan zei ik: kijk lief, dat ben jij over een paar jaar! Of ik zei: nee vanavond geen pizza maar gezond eten, dat is goed voor je zaadjes :) Dat deed ik niet elke keer natuurlijk. Gewoon heel kort maar dan trigger je wel iets. Als ie erom kan lachen is dat goed. Als ie dan echt ineen krimpt, of hij begint wat te mompelen, dan zou ik er een paar dagen later iets serieuzer op in gaan. Van he met die opmerking die ik laatst maakte merkte ik dat je nog twijfels hebt etc. Wat voor twijfels heb je? Nooit boos of gefrustreerd worden naar hem toe, maar eerder open minded en geïnteresseerd /bezorgd over zijn gedachten. Ik zou er niet over zwijgen want dan heb je in september hetzelfde probleem, denk ik dan. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ie als een struisvogel zijn kop in het zand steekt al die maanden en je het er niet over mag hebben, en als het september is haalt ie zn kop uit het zand en dan denkt ie weer oh ik durf nu toch nog niet, misschien over een paar maanden weer. Juist deze periode gewoon iets van 1x per week kort of wat langer het erover hebben, en als je merkt dat ie toch nog bangig is dan het erover hebben wat er in zijn hoofd speelt en hoe je hem daarbij kan helpen. Want nu zijn jullie toch nog niet "aan het klussen" dus er kan nog niks gebeuren, je kunt het er gewoon over hebben. Natuurlijk wel lastig als hij geen prater is maar als het net als met jouw brief, schrijvend wel lukt dan zou ik hem vragen zijn gevoelens op papier te zetten. Het is heel lastig, maar hij heeft nu toch al enige tijd aan het idee kunnen wennen dus ik zou toch een beetje spelenderwijs naar september toe werken! Ik weet niet hoe jouw man reageert natuurlijk, maar zo heb ik het in ieder geval gedaan!

Ik zou hem wat dat onderwerp betreft nu gewoon eventjes met rust laten. Laat het even allemaal op hem inwerken ;) Als het over een paar weken rustiger is, dan kun je inderdaad zoals hierboven gesuggereerd wordt kleine opmerkingen of grapjes maken, als dat bij jou past. Wellicht begint je vent er in de loop van de tijd zelf wel over, nu jullie écht een knoop doorgehakt lijken te hebben! Zo was het bij die van mij in ieder geval wel haha. Hierdoor merkte ik ook dat hij er zelf klaar voor was, omdat hij er zelf over begon. Maar ik ben bang dat als je nu alweer kleine opmerkingen gaat maken, het voor hem toch als drammen kan overkomen. Je wilt hem ook niet constant op scherp hebben wat dit onderwerp betreft, want ik ben bang dat je hem dan alleen maar verder verwijdert van...

Een beetje als een goeie saus: laat het even sudderen voor je weer gaat roeren. Dan krijg je het beste resultaat, hihi ;)

Ik ken jullie natuurlijk niet en hoe jullie met elkaar omgaan, maar persoonlijk zou ik het even laten rusten. Jullie hebben er al genoeg moeilijke gesprekken over gehad en het kan voor hem overkomen als pushen. Ik vind de opmerking hieronder wel een goede ?

Hahahahah dankjewel dames.. 
ik zal me best doen om me mond zoveel mogelijk dicht te houden hahah. 
Maar zoals jullie zelf natuurlijk ook wel weten is dat best lastig voor een vrouw met rammelende eierstokken.. 
Ik ben gewoon heel erg bang, dat hij inderdaad in September weer het wilt uitstellen, iets in me lichaam zegt gewoon dat ik er niet veel vertrouwen in heb. Maar dat komt ook vooral door zijn reacties het afgelopen jaar.. En het lijkt mij toch dat als je over 1.5 maand een beslissing wilt maken dat je dan nu toch al iets enthousiaster zou zijn. 
Maar vind het gewoon heel lastig om mijn enthousiasme over te brengen op hem omdat ik bang ben dat hij zich dan gepusht voelt. En hij is echt absoluut geen prater ik kan hoog en laag springen maar praten heeft hij nooit gedaan. Ik ben iemand die alles zegt wat ik denk, terwijl hij heel rustig is, en over alles 100x nadenkt. Ik wil heel graag dat hij het positieve erin ziet, en niet zoals toen zijn kind werd geboren dat ze relatie uit ging, ze kind niet zag etc etc.. zijn kind wilt ook heel graag dat we een kindje krijgen. Alleen mijn vriend is ergens bang voor maar hij verteld mijn zijn twijfels niet. Dus dan krijg ik totaal geen hoogte van de situatie . 

Dat je man geen prater is, is echt heel herkenbaar hoor! Die van mij is vanuit thuis ook niet gewend om te praten en heeft daarnaast een heel gesloten karakter, terwijl ik praat over alles wat los en vast zit en juist heel open ben. Dit heeft er in de 7 jaar dat we nu samen zijn voor gezorgd dat hij meer open is geworden, maar natuurlijk blijft hij op momenten ook gesloten. En dat zal altijd voor een deel zo blijven, want zo is hij. Ook eentje die overal veel over na moet denken. Maar daarom is het juist belangrijk dat je hem even met rust gaat en hem het in zn eigen tempo laat verwerken, laat het bezinken bij hem en geef hem ook de tijd om zichzelf hierop voor te bereiden. Vandaar mijn referentie naar de saus, want dat werkt hier in ieder geval echt het best!

Terug
Bovenaan