Ik ben voor mijn PCOS op dieet gegaan, en hier heeft het wel enorm geholpen. Voor ik op dieet ging had ik cycli van 17-62 dagen, met het gros zo tussen de 35-45 dagen en vaker uitschieters naar langer dan naar korter en in de langere cycli ook vaak pijnklachten als gevolg van cystes. De pil heb ik nooit gebruikt dus kan bij mij geen rol gespeeld hebben. Toen ik die diagnose PCOS kreeg wou ik het heel graag natuurlijk op gaan proberen te lossen voordat ik medicatie zou proberen (en gezien ik wegens een operatie toch nog even moest wachten had ik ook mooi de tijd om dat eerst uit te proberen.) Sinds mijn dieet is het tussen de 29-32 dagen geweest, met alleen drie uitschieters naar 40-42 dagen in de rondes na een miskraam, toen ik flink aan de medicatie zat voor mijn verstandskiezen en in de ronde dat ik gevaccineerd werd tegen covid (allemaal met een verklaring dus). Overbeharing heb ik wel nog steeds, ik pluk met regelmaat nog mijn 'baardhaartjes' weg. Wel even een kanttekening: voor ik op dieet ging was ik al wel 3x zwanger geworden, 2 miskramen en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ik wist dus wel dat ik sowieso af en toe een eisprong had en dat zelfs zwanger worden kon, en mijn cycli waren in vergelijking tot andere vrouwen met PCOS ook niet super dramatisch slecht.
Met mijn dieet ben ik met name meer (vette) vis gaan eten (at ik daarvoor echt vrijwel nooit en ik kan mezelf nog steeds geen visliefhebber noemen) en omega 3 vetzuren capsules gaan slikken, en gaan opletten op niet teveel omega 6 vetzuren (o.a. in zonnebloemolie) omdat ik las dat vrouwen met PCOS gevoeliger waren voor een tekort aan omega 3 (en bij een overschot aan omega 6 neem je omega 3 minder goed op), dus de zonnebloemolie in de keuken vervangen door koolzaadolie (omega 3) en olijfolie (omega 9, wat weer geen invloed heeft op omega 3). We aten toen volgens een schema van vlees-vis-vega en dus elke week tenminste 2x vis, waarvan tenminste 1x vette vis. Verder heb ik in het begin ook heel erg opgelet op glycemische lading, alles wat nog niet volkoren was en wel volkoren kon daarmee vervangen enzo, en ipv melkchocolade pure chocolade gaan eten. Dat laatste heb ik uiteindelijk wel losgelaten (het volkoren niet, maar het letten op suikers wel), want dat werd me uiteindelijk iets teveel, terwijl het toch niet zoveel uit leek te maken voor mijn cyclus. Ik heb ook meer opgelet op echt elke dag minstens een half uur bewegen. Ik denk dat ik daarvoor opzich wel voldoende bewoog, maar vaker dagen had dat het behoorlijk veel was en vervolgens een of twee dagen bijna niet uit mijn stoel komen zegmaar, dus vooral op die rustdagen ook maar een wandelingetje of fietstochtje/lichte workout oid gaan doen.
Ik ben destijds in januari op dieet gegaan, kort voor een menstruatie, de cyclus erna was meteen 29 dagen, in april ben ik geopereerd (toen had ik inmiddels 3 cycli van 29-32 gehad, toevallig de ochtend voor de operatie ongesteld geworden) en in mei ben ik voor het laatst ongesteld geworden (een cyclus afgewacht voor herstel na de operatie) voor ik zwanger werd van mijn zoontje. Na mijn zoontje ben ik meteen (dwz 8 maanden na de bevalling) weer zwanger geraakt (zonder tussentijds te menstrueren, maar dat is bij borstvoeding vrij normaal dus denk niet dat dat met PCOS te maken had), en na de miskraam die ik toen had, had ik telkens een cyclus van 30 dagen, behalve die 3 rondes dat ik kon verklaren waarom het toch ineens wat langer duurde voordat ik weer zwanger werd van mijn huidige zwangerschap. Mijn dieet was trouwens niet gericht op afvallen, maar ben daarmee toch van een BMI van 26,5 naar 24,5 gegaan in de 4 maanden dat ik op dieet zat voor de zwangerschap van mijn zoontje.
De fertiliteitsarts had er weinig vertrouwen in dat het verschil kon maken, maar mijn cyclus was dus echt ineens heel veel netter geworden, en meteen na mijn operatie ben ik zwanger geworden van mijn zoontje, dus medicatie heb ik nooit uit hoeven proberen.
Ik heb zelf wat houvast gehad aan de website van stichting PCOS. Op hun website staat ook dat dieet vaak binnen 4-12 weken duidelijk resultaat oplevert (als het iets op gaat leveren).
Ik denk dat er veel vrouwen zijn die middels dieet/leefstijl enige verbetering kunnen krijgen van hun cyclus, echter verschilt het natuurlijk heel erg per persoon hoe gezond(/PCOS-proof) je al eet, en hoeveel het uit gaat maken. Als je met dieet van 3x per jaar ongesteld worden naar 4x per jaar ongesteld worden gaat, is dat natuurlijk ook vooruitgang, maar misschien niet genoeg om op redelijke termijn natuurlijk zwanger te worden. Het is natuurlijk superfijn dat er medicatie bestaat om je te helpen als natuurlijke methodes niet (snel genoeg) voldoende resultaat opleveren. Overigens is het ook als je kiest voor (/geen andere keuze hebt dan) medicatie voor de korte termijn (verminderde vruchtbarheid) denk ik alsnog fijn om voor jezelf zo gezond mogelijk te zijn, wellicht doet dat ook iets tegen je kansen op langetermijngevolgen zoals diabetes type 2, hart en vaatziekten of een hoge bloeddruk.
Hopelijk lukt het om op natuurlijke wijze je PCOS onder controle te krijgen, maar gelukkig bestaan er dus ook een aantal alternatieven voor als dat niet (snel/goed genoeg) lukt!