Pcos: natuurlijk zwanger worden

Hey wat vervelend zeg! Bij mij is vorige week ook doormiddel van een echo pcos geconstateerd. Ik heb dus geen ervaring om te delen. Maar lees wel graag mee als dat mag. Er was duidelijk een kralenketting te zien volgens de gynecoloog. Wanneer de bloeduitslagen binnen zijn mag ik direct gaan  beginnen met (ik geloof) clomid. 
Ik merk dat ik enorm hoop dat ik voor die tijd toch zwanger mag raken. Hoewel ik mij af vraag of dit nog kan wanneer er sprake is van zoveel kleine follikels. De laatste 2 maanden had ik toch ineens een wat regelmatigere cylcus. Van 30 dagen... en nu zit ik op 31. (Cyclus wissel van 28 tot 85 dagen). En werd ik misselijk wakker enzo.. zo frustrerend. Ik zou alles doen.. om maar niet aan de hormoneen te moeten. Heb jij dat ook?

Ik kan je ook het boek Iinnesteling van Riks Lukac aanraden. Daar vind je een hoop tips om je eten aan te passen en welke vitaminen je kunt bijslijpen.

Succes met alles!

Ik heb wel positieve ervaring met het aanpassen van mijn levensstijl. In het kort:

Toen wij zwanger wilde worden en ik stopte met de pil kwam ik er al snel achter dat mijn cyclus te lang en verstoord was. Diagnose pcos en ik kreeg gelijk behandeling vanuit het ziekenhuis. Eerste behandeling met clomid. Na ruim een half jaar zwanger. Zoontje is nu 3. Bij wens voor een tweede opnieuw naar het ziekenhuis gegaan. Omdat ik met clomid best wat bijwerkingen had kreeg ik letrazol. Vierde ronde zwanger. Zoontje is nu bijna 1,5.
Bij wens en derde had ik zelf aan de intentie eerst af te vallen. Ik was al een paar kilo kwijt tien ik bij het ziekenhuis terecht kwam. Daar bleek het protocol inmiddels veranderd. Ik moest eerst afvallen, mijn gezondheid zou verder in kaart gebracht worden en ik kreeg meer ondersteuning bij leefstijl. Dus ik sportte veel een lette op mijn voeding. Ook met hulp van een app vanuit het ziekenhuis met tips hier over. Tijdens de verdere onderzoeken (inwendige echo) zagen ze dat ik de komende dagen vanzelf een eisprong zou krijgen. Dus zonder medicatie. Toen hebben wij het geprobeerd en nu ligt mijn derde mannetje van 10 dagen op mijn borst. Ik denk echt dat gezonde voeding, bewegen, afvallen en minder stress hebben geholpen met zwanger worden. Echt een cadeautje zo vanzelf.

Gebruiker10363081: fijn dat ze ook al bloedonderzoek gedaan hebben. Hopelijk heb je snel je resultaten daarvan. Ik herken het zeker van het liever niet met extra hormonen te willen doen. Hoewel ik wel ook denk dat als het nodig is, is het nodig en zou ik het meteen doen hoor. Ik vraag me alleen of of het nodig is? Maar als ik het goed begrijp starten ze bij jou misschien wel spoedig op, hoe sta je daar in? Ik lees hier op een andere forum dat er veel bijwerkingen zijn van clomid en meer kans op overstimulatie, bij letrozol zou dat beter zijn, mss toch eens informeren daarnaar? Hoe lang ben je al bezig met zwanger raken voor pcos geconstateerd werd? Sorry voor de vele vragen. ? Ik vind het wel knap dat je cyclus de laatste tijd al regelmatiger is en zelfs binnen een goede norm valt. Heb je wat veranderd om daartoe te komen of gebeurde het gewoon plots? Ik kijk zo hard uit naar een menstruatie merk ik dat de teller weer even op 1 kan staan. Ik denk wel dat als je cyclussen tussen de 28 en 35 dagen zijn, je een goede eisprong hebt gehad en dus wel kans maakt op zwangerschap op die momenten. Heb je nu al een test gedaan? Misschien ben je gewoon zwanger?
Flowertje, bedankt voor de tip! Dat boek zoek ik eens op!
Gebruiker10077600: wow fijn om te lezen! Dat geeft zeker ook hoop ? ik geloof ook echt dat een levensstijl verandering mogelijks wel kan helpen! Was je gelijk bij die eerste natuurlijke eisprong al zwanger? Geniet echt van je drie kids! Welke zaken zijn je het meest bijgebleven in die levensstijl verandering?

Ik heb het idee dat ze erg snel een behandeling willen opstarten. Wat natuurlijk erg fijn is, maar het wordt dan ineens zo echt ofzo. Hoewel wij al dik een jaar proberen zwanger te worden. Ik weet niet of de gynecoloog het specifiek over clomid had. Ze legde uit dat ik een aantal dagen pilletjes moet slikken en dan 1 x een spuitje bij mijzelf moet zetten. 
Ik denk zelf dat mijn cylcussen laatste maanden korter waren omdat ik ivm met de lockdown niet kon werken. Wat mij enorm veel rust geeft en een goed eetritme. Ik durfde nogal eens wat maaltijden over te slaan. Nu neem ik de tijd en rust om wat voor mezelf klaar te maken en op te eten. Ook nu ik weer aan t werk ben. (Ik wist toen nog niet van pcos af, maar denk dat het wel invloed heeft).  Wellicht lukt het jou ook, wat rust te krijgen? Hoewel dat heel makkelijk gezegd is.
Ik durf geen test te doen... ik denk dat heel verdrietig wordt als het niet zo is. Stom he... normaal test ik mezelf suf.

Hoi Jannienne, Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik ben een van de dames die geen overgewicht of andere klachten heeft. Maar wel een duidelijk pcos beeld op de echo en een wat onregelmatige cyclus. Ik eet en leef eigenlijk altijd al wel gezond. Toevallig heb ik noodgedwongen (allergieën) mijn dieet veranderd naar gluten en lactose vrij en minder suikers, vrijwel tegelijk met de diagnose pcos. Samen met een hoop vit/mineralen om mijn lichaam weer een beetje in balans te krijgen. Voor mij maakt dit geen verschil in mijn pcos beeld. Wel merk ik dat ik door de veranderingen veel beter in mijn vel zit. Dus voor mij helpt het niet om mijn cyclus op een natuurlijke manier te krijgen, maar ik ben er wel van overtuigd dat door beter in balans te zijn en goed te letten op die waarden mijn kansen alleen maar vergroot kunnen worden! Het scheelt misschien dat ik zelf niets ben gaan veranderen om de pcos, maar mijn dieet toevallig wel heel goed past bij pcos. Ik heb me er zeker in verdiept, maar nooit de hoop gehad dat het iets zou veranderen. Zoals MilouP zegt; er is veel aanbod maar het wordt wel een beetje aangedikt als iets wat altijd werkt. En dat is denk ik voorzichtigheid waard.

Lichamelijk kun je van alles proberen, van hormoonbalans diëten tot vitaminen en beweging. Maar zorg vooral dat je lekker in zit! Voor mij was het mentale stukje eigenlijker moeilijker… het ziekenhuis en de pillen zijn echt niet het einde van de wereld, dat valt mee! (Gebruik zelf letrozol) Maar de onzekerheid of het wel gaat lukken en de frustratie dat iets in je lijf het niet goed doet en je het niet zomaar kunt veranderen of oplossen vond ik zeker in het begin heel moeilijk. Ik verloor het vertrouwen in mijn lijf daardoor. Ik ben me ervan bewust dat misschien niet alle vrouwen dit zo ervaren hoor! Maar wellicht helpt het je. Succes de komende tijd ???

Heey,
Ja het is dan inderdaad wel plots echt als ze over de behandeling beginnen. Blijft toch frustrerend he, je weet nooit waar je goed aan doet. Heb je je bloeduitslagen al binnen? Wel goed dat je merkt dat regelmatig eten wel goed is voor je lichaam.
Ik blijf wat hangen tussen rust hebben gevonden enerzijds omdat ik weet dat die afspraak bij de fertiliteitsarts gepland staat en ongeduldig anderzijds omdat er maar geen menstruatie komt. Ik hoop dat er de komende maanden nog verandering in komt en ik (regelmatig) ongesteld mag worden, zo niet ga ik geen seconde twijfelen om met een medisch traject te starten in april denk ik.
Ik ga de tussentijd ook gebruiken om de stand van mijn baarmoedermond, cervixslijm en temperatuur te tracken zodat ik daar ook wat zicht op heb en kan voorleggen indien nodig. Wie weet blijft dat allemaal blank de komende maanden, maar dan is dat nog meer een signaal dat een medisch trajact noodzakelijk is denk ik.
Just me, ik begrijp zeker ook wat je zegt rond het mentale en denk ook dat dat het lastigste is, elke keer opnieuw de onzekerheid of het wel aanslaat en de onmacht dat je het niet zelf in de hand hebt en niet beter je best kan doen ofzo. Het laat je inderdaad wel wat twijfelen aan je lichaam. Ben jij nog bezig met een traject?

De gynecoloog gaat mij over 1.5 week bellen. Dan heb ik 3 weken moeten wachten op de uitslagen. Vind ik toch wel erg lang. Merk dat ik er daardoor erg veel mee bezig ben en er een beetje verdrietig van wordt. 

Ik hoop echt voor je dag je cyclus wat regelmatig zal worden en hopelijk brengt temperaturen je meer inzicht.

Terug
Bovenaan