Pcos: natuurlijk zwanger worden

Hoi,
Ik heb dit topic even meegelezen. 
M'n situatie is een beetje gelijklopend omdat ik ook in oktober vorig jaar ben gestopt met de pil. 
In het begin was ik totaal niet onzeker, want na 4 weken had ik al een eerste positieve test en vruchtbaar slijm. De cyclus daarop was ook regelmatig. 
Maar de cyclus die daarop volgde (ook m'n vorige cyclus eigenlijk) was 36 dagen lang. Oké, niet ZO lang, maar ik ben nog steeds niet overtuigd dat ik een ovulatie heb gehad. Geen piek, geen slijm en geen temperatuurstijging. In die periode ging ik mij dus ook vragen stellen of ik geen PCOS had. 
Ik geef het niet graag toe, want dat klinkt zo negatief, maar ik heb wel overgewicht. Vandaar dat ik me ook afvroeg of ik PCOS kon hebben. 
Tijdens m'n vorige menstruatie heb ik toen ook teunisbloemolie gehaald, en met hoop op een ovulatie, tarwekiemolie. 
Daarnaast heb ik besloten om meer te bewegen en ik heb m'n dieet wat aangepast. Allemaal niet gek veel veranderingen of zo hoor, maar wel passend bij m'n levenstijl en tijdschema en zo. 
Vrijdagmiddag (dag 15) had ik vruchtbaar slijm en zaterdagmiddag had ik een piek. Dus toen was m'n vermoeden sterk dat ik deze maadn ging een ovulatie hebben, maar door vorige cyclus ben ik nog steeds onzeker. Vanmorgen ook nog geen temperatuursverhoging, dus hopelijk morgen wel. In ieder geval hebben m'n man en ik het hele weekend gezellig gemaakt, je weet nooit ;)
Wat ik me wel afvraag is:
begin september ben ik op onderzoek geweest bij de gynaecoloog. Toen was alles oké, maar ik nam toen nog de pil. is PCOS te zien tijdens pilgebruik? 

3 weken wachten op resultaten is inderdaad heel lang. Vervelend ook dat je intussentijd niets kan doen he. Hopelijk vind je wat afleiding!
Hey Mieltje, fijn dat je reageert!
Een cyclus van 36dagen is heel net buiten de norm, die ligt op max 35 dagen maar lijkt me wel okee. Als je zeker wil weten voor je eisprong kan je misschien ook je huisarts eens vragen om bloed te prikken nadat je denkt dat je eisprong geweest is?  Als de waarden van progesteron dan boven de 20 is, heb je een goede eispron gehad, anders niet.
Ik weet eigenlijk niet of PCOS voor stoppen met de pil al zichtbaar is. Meerdere follikels alleen als symptomen wil ook nog niet zeggen dat er PCOS in het spel is, daarvoor moet je ook checken of je ook verhoogd testosteron ik je bloed hebt of insulineresistentie. Ik heb dit zelf ook nog niet laten checken, heb deze week een afspraak bij de huisarts daarvoor. Ook merk ik dat het nog zo weinig gekend is en dat er ook op verschillende manieren naar gekeken wordt, ook door dokters en gyneacologen wat heel vreemd is, maar het wordt soms weinig gerapporteerd en soms ook gedemoniseerd, terwijl het altijd wel wat genuanceerder is wat die eventuele diagnose nu betekent.
Ik ben zelf ondertussen ook 10 dagen geleden gestart met teunisbloemolie, gewoon random want na 64dagen nog steeds geen menstruatie hier dus ben er maar even op goed geluk mee begonnen uit de hoop dat het iets doet, voorlopig nog niet dus. In tussen ook nog geen vruchtbaarslijm gehad, geen verhoging en baarmoedermond zit altijd bijna onvoelbaar hoog en een beetje stevig (wat ook tegenspreekt want het zou of laag en stevig moeten zijn of hoog en zacht) dus in mijn lichaam nog altijd geen teken van leven...

Hey!

Ik geloof zeker in het aanpassen van je levensstijl. Zelf ben ik in dec 2019 gestopt met de pil. Ik had onregelmatige cyclussen en in de zomer van 2020 had ik zelfs een cyclus van 60 dagen, waardoor ik naar de huisarts ben gegaan. Ik werd vanwege m’n onregelmatige cyclus doorgestuurd en er werd de diagnose pcos gesteld. Daarbij kwam de mededeling; ga eerst maar afvallen voor je met medicatie kan starten (overgewicht).
Ik ben mij vervolgens gaan verdiepen in pcos proof eten en ben vitaminen gaan slikken en op social media een aantal orthomoleculaire therapeuten gaan volgen. Ook liep ik bij een diëtiste om af te vallen. Ik volgde een koolhydraatarm dieet (ivm pcos/suikerspiegel lastig onder controle krijgen) en ben op een gegeven moment ook vooral koemelk gaan vermijden, maar deed meer met kokosmelk/yoghurt, etc. Na die laatste aanpassing ben ik behoorlijk ziek geworden (40gr koorts en algehele malaise). Het leek wel of mijn lichaam een soort resette. Ik had voor die maand (maart 2021) opgegeven dat het zou lukken, omdat mijn eisprong ongeveer in die ziekte week plaats moest vinden en ik was nog niets afgevallen. Het tegendeel ligt nu heerlijk op mijn borst te slapen en is inmiddels 7 weken oud.
Ik geloof dus zeker in het aanpassen van voeding, vooral voeding waar je gevoeliger op kan reageren. Toch geloof ik ook dat het zeker niet voor iedereen hoeft te werken, maar zou het iedereen aanraden alles te proberen voor je met hormonen aan de slag gaat. Ik ben zelf enorm hormoon gevoelig dus ben blij dat ik het nooit nodig heb gehad.
Succes!

CJS wat fijn dat het voor jou goed uitdraaide! En proficiat met de geboorte van je kindje!
Ik vind het vooral heel moeilijk om juist te krijgen wat je precies moet aanpassen want hoor/lees/krijg veel tegenstrijdige info over welke aanpassingen nodig zijn, koolhydraatarm of koemelk vermijden wordt wel eens aangeraden en ook afgeraden. 
Hoe kwam jij er precies achter op welke voeding je goed of slecht reageerde?

Dank je wel! Vooral uitproberen.. ik merkte dat volledig koolhydraatarm voor mij niet werkte, dus dat heb ik aangepast. Brood ben ik geen fan van, dus dat verving ik voor wat anders. Rijst werd bloemkoolrijst en pasta werd courgettepasta. Maar verder deed ik eigenlijk weinig koolhydraatarm. Ik gebruikte zoveel mogelijk onbewerkt, dus volle producten ipv mager/halfvol. De koemelk was puur een uitprobeersel omdat ik wel dingen herkende van koemelk gevoeligheid. Moet zeggen dat ik het nu ook wel weer gewoon gebruik hoor en weet ook niet of dat de doorslag was of dat ik die maand echt het zwanger worden los had gelaten en daardoor minder stress had. Je leest ook veel over biologisch maar dat ben ik nooit gaan doen.
Iris de Goede is een goede om eens naar te kijken. Daar heb ik veel tips vandaan gehaald en gedeeltelijk van Vivienne Reijs.

Ben vandaag voor t eerst bij een hormoontherapeut langsgeweest. Fijne dame. Veel info had ik via podcasts en dergelijke al ontvangen. Hier en daar kan ik nog wat aanpassingen doen. Het gaf me eigenlijk een boost in het stuk "laat ik mijn lichaam geven wat het nodig heeft zodat het zich natuurlijk kan gaan herstellen"-gegeven. Ik blijf echt geloven dat het natuurlijk kan herstellen en anderzijds ook bang dat ik tijd verspil met gezonde levensstijl alleen en dat mijn lichaam toch de hormonen nodig zal hebben. Zo moeilijk om te weten waar ik best mee doe en vindt precies weinig andere vrouwen die positieve ervaringen hebben in leefstijlverandering op hun cyclus....

Amai,
Als ik zo jullie verhalen lees, voel me toch minder alleen met mijn diagnose.
Ik ben nu 30j, heb een zoontje van 4 jaar (ongeplande zwangerschap, maar meer dan welkom geweest, biologisch niet van huidige partner maar is wel wettelijke papa).
Nu na 1 jaar proberen zonder resultaat naar de gynaecoloog geweest en doorverwezen naar een fertiliteitskliniek.
Na een afspraak bij een fertiliteitskliniek ben ik te weten gekomen dat ik PCOS heb na een jaar proberen zonder resultaat.
Nu, ik lees overal dat vrouwen die dat hebben meteen medicatie krijgen om eiersprongen op te wekken. Ik heb van mijn behandelende arts  gynositol voorgeschreven gekregen om 3 maanden in te nemen 2 keer per dag. Nadien zouden we kijken of er verandering is. 
Dit suplement zorgt vooral voor je suikerspiegel weer wat in balans te brengen en bevat ook foliumzuur. Dus niet direct iets om een eiersprong op te wekken of de eitjes te laten groeien…
Zijn er dames die hierin ervaring hebben? 
Zijn jullie nadien zwanger kunnen raken of zijn jullie nog een stapje hoger moeten gaan?

Groetjes

Lilyz

Terug
Bovenaan