pedagogische tik (discussie)

Hahaha Als ik jouw verhaal lees ben ik precies jouw Esmé
Net als ik schreef zou ik ook nooit een tik uitdelen
Ik ben zelf ook nooit geslagen!!!

maar zou zeker wel een arm slingeraar zijn (wat een woord hihi)

Niet luisteren dan maar naar boven ga daar maar nadenken.

En net als met dat frietje en knakworst zou ik ook weggooien.
Als ze zo zouden doen.

Je bent precies als ik hahaha

Liefs Ilse

ik kan hier heel kort over zijn: ik ben hier absoluut op tegen. Nu mijn dochter volop in de peuterpuberteit zit (en dus alleen maar streken uithaalt die Esme hierboven beschreef zoals alle peuters doen), heb ik meer geduld dan ik in mijn leven gedacht had. Ik geloof absoluut niet in schreeuwen en meppen. Alles wordt hier kalm uitgelegd, al schreeuwt ze nog zo hard. Mijn man denkt hier precies zo over dus het is een goed ge-oliede machine.

hoi hoi

ik zou nooi een kindje bewust gaan slaan..
een tik op dr handjes daar wil ik nog over nadenken, heb nog geen situatie meegemaakt  waarin dat nodig was,
maar slaan vind ik echt een teken van onmacht net als keihard gaan schreeuwen of vloeken naar  je kindje... dat wil ik proberen echt nooit te gaan doen...

ik denk dat ik een meer het uit de situatie weghalen type ben( dus ergens anders neerzetten, afleiden etc)

of voor straf op de trap gaan zitten, op de gang oid, voor straf eerder naar bed.

liefs tobi

Hi dames,
Slaan en tikken en andere benamingen hiervoor is niet gaaf.
Pure onmacht, ik krijg m'n zin niet dus sla ik er maar op los, zo ging dit vroeger bij ons thuis.
Op het moment dat je slaat(tikken is hetzelfde) ben je je geduld al verloren.
Kinderen blijven je uitproberen, en vertrouw me dat leer je ze echt niet af door er maar tegen te gaan slaan.
Stel je voor dat je ergens gaat werken, en je doet iets verkeerd, dan word je toch ook niet geslagen. Onder het mom van zo dat doet ie de volgende keer niet meer, dat heb ik 'em eens goed afgeleerd.

Als je vent je slaat, ga je er toch ook bij weg(hoop ik).

Even voorbeeldje, laatst waren er mensen bij ons op bezoek, die hebben kind van vier, zij kreeg even geen aandacht en beet haar moeder in haar arm. Zij slaaaaaaat haar terug volgens mij tegen haar arm en sleurt haar naar de gang. Vervolgens moest ze ook nog haar excuses aanbieden.

Even uitleggen hoe dit overkwam, en wat ik er niet goed aan vond.
Kind bijt en hoort hiervoor straf te krijgen, okee ben ik het mee eens.
Slaan hoort niet, en zeker niet als je haar wilt straffen voor het pijn doen, je straft haar dan met pijn doen, raar hè. Met andere worden kind slaat moeder en moeder zegt nee mag niet en slaat kind weer, lekker duidelijk voor het kind.

En als je al slaat is dat al straf genoeg, niet nog eens op de gang zetten.
Kind moest even later excuses aanbieden, echt heel apart.
Is toch raar, kind moet excuses aanbieden omdat ze bijt(dus iemand anders zeer doet), krijgt hiervoor een klap, moet op de gang en excuses aanbieden.
En moeder hoefde dat niet terwijl die klap echt veeeeeeel harder was.

Conclusie moeders en vaders mogen anderen wel pijn doen en kinderen niet.
Geloof me, bereik je echt niks mee.
Handjes gewoon thuis houden.
X

Ik ben voor de 'tik op de vingers'

Wij waarschuwen drie keer...En daarna krijg ze een tik op der vingers!!
En dat vind ze niet leuk....
En bij ons werkt het...Want ze stopt er dan ook gelijk mee!!

Ook hier wordt de spreekwoordelijke 'opvoedkundige tik' toegepast. Eerste waarschuwen en dan weet, met name Merijn, dat dat het gevolg kan zijn. Overigens krijgt hij die tik alleen in het uiterste  geval, want  ook ik kies er eerder voor om hem naar boven te doen of op het strafstoeltje neer te zetten.  Ik zie echter totaal niks verkeerds in de tik en vind het ook absoluut niet zo dat ik mijn geduld dan kwijt zou zijn. Er zit gewoonweg een enorm verschil tussen een opvoedkundige tik en je kind afslaan. Ik vind daarom het verhaal van Kiekje ook wel heel kort door de bocht gereageerd! Ik heb vroeger ook regelmatig een tik tegen mijn billen gekregen en ik ben er echt niet minder van geworden hoor. Doordat ik alleen ben, moet ik in veel dingen streng zijn, om te voorkomen dat mijn kindjes straks over me heen lopen.

Ik word af en toe niet goed van al die opvoedprogramma's waarbij ook vaak een discussie aan wordt gegaan met kinderen alsof het volwassenen zijn. Of mensen die eindeloze discussies aan gaan in het openbaar met hun kinderen die totaal niet te handhaven zijn. Tja, de meningen zijn hierover dus verdeeld. Ik ben er van overtuigd dat ik het ook niet altijd goed doe, maar ik probeer mijn kinderen gewoon op te voeden met mijn waarden en normen en daar hoort wat mij betreft ook af en toe een tik bij.

Groetjes Fonske.

Heel soms wil ik een tik tegen de billen geven maar dan moet Roos wel heel ver gaan.
Natuurlijk heb ik vaker de neiging om het te doen maar probeer me bewust in te houden en een andere oplossing te zoeken.
Wel heb ik de neiging om heel boos te worden en dan hard te praten ( nou ja gillen eigenlijk) dan ben ik zoooo boos, en dat probeer ik af te leren want dat vind ik echt vervelend, Roos mag van mij ook niet gillen. Dat is moeilijk maar ik doe mijn best.
Roos is ook geen makkelijk kind dus ik moet nogal eens mopperen en probeer me daarin te beheersen anders wordt de sfeer er hier niet gezelliger op.
Linde is een schatje, hoef ik nog niets aan te doen, een neenee op z'n tijd is voldoende, ze is wel een echte harentrekker en gek op sierraden, meisje hé!!!

groetjes Danielle.

Hahaha!!! Esmee, gewoon weggooien werkt goed hé, hier ook!, kleintjes hebben nou eenmaal gewoon duidelijkheid nodig.

Ik ben in principe ook tegen slaan, maar een pedagogische tik, kan volgens mij geen kwaad. Heb ik zelf ook wel eens gehad en ik ben er echt niet slecht door geworden ofzo...

Wel heb ik dan nu een dilemma:

Als ik Twan in de wandelwagen zet en de zon schijnt, doe ik de parasol op. Hij vindt het een heel leuk stokje en wil er dus steeds tegenaan trappen. Ik zeg NEE TWAN, DAT MAG NIET! en haal zijn been weg. Dit moet ik werkelijk 1000x per wandeling doen, we lopen zo'n 5x per dag met de hond of naar t dorp..... Ik word hier zo chagrijnig van en weet gewoon niet, hoe ik het hem duidelijk moet maken dat het niet mag.
Net heb ik m een tik gegeven tegen zijn voet, toen keek hij me heel boos aan, maar gaat gewoon door. De parasol weg doen, schiet ook niet op, omdat hij dan in de zon zit. Op een andere plaats bevestigen werkt niet met mijn wagen.

DUS; heeft iemand een id!?

Liefs Maaike

Terug
Bovenaan