Peuter naar gastouder in kraamweek?

<p style="text-align: left;">Ik ga bijna bevallen en mijn man en ik hebben een onenigheid over het wel of niet wegbrengen van onze peuter (2) naar de gastouder in de kraamweek.  Ik vind het een absurd idee om ons kind weg te brengen in zo’n belangrijke week en zou deze week graag met z’n vieren doorbrengen.</p><p style="text-align: left;">Ik vind het belangrijk dat we met z’n alle wennen aan elkaar in deze week, ze hoort er gewoon bij! Helemaal omdat we met z’n drieën (kraamhulp) thuis zijn om de boel te regelen. We krijgen verder geen kraambezoek die eerste week en snap dus niet helemaal de noodzaak om haar weg te brengen.</p><p> Ik vind het na de kraamweek wel belangrijk dat we haar gewone ritme weer oppakken en ze gewoon de 2 daagjes naar de gastouder gaat die ze normaal gaat.  Hoe zien/doen jullie dit? </p>
 
Hoi,
Bij ons was de gastouder net de tijdens de kraamweek ook op vakantie en toen is mijn zoontje uiteindelijk toch een dagje naar oma gegaan. Ik wilde heel graag met z'n allen zijn, maar had ook even een moment nodig om bij te komen en even wat tijd te hebben met de baby. Je kunt het toch ook nog in de week zelf bepalen of je het toch fijn vindt om hem weg te brengen?
 
Wij hebben onze zoon de ochtenden wel weggebracht, totaal 3 ochtenden tijdens de kraamweek. Voor hem was het fijn om die ochtenden zijn eigen ding te doen, en ook om gewoon door te gaan met ritme. De overige dagen was er tijd genoeg om met zijn vieren, en samen met de kraamhulp, te wennen aan elkaar.
Je moet ook bijkomen na de bevalling, en ik vond het daardoor ook wel fijn dat hij dan de ochtenden bij de opvang was, dan was het toch een stukje rustiger ik huis.  
 
Onze dochter ging zelfs direct na kennismaking; baby is ‘s nachts thuis geboren en toevallig was de volgende dag een opvang-dag. Ik denk dat het voor haar en ons heel goed was: ze heeft de baby mogen knuffelen en vasthouden, maar daarna was de dag ‘normaal’, terwijl wij even konden bijslapen ‘s middags. Ook is ze een dag naar opa en oma gegaan. Zo’n kraamweek is voor iedereen intensief, ook voor de peuter die moet wennen aan een broertje/zusje. Onze dochter sliep bij opa en oma spontaan 3u in de middag, iets wat ze exht vrijwel nooit doet. Ik vond het fijn om in die kraamweek een dagje te hebben met alleen nummer 2, omdat dat toch wel echt anders is dan een nummer 1. Die dag had ik zelf de rust om gewoon met hem op bed te liggen en knuffelen, lekker even te douchen en baby in bad te doen. Ik zou dus zeker gebruik maken van de opvang!
 
Hi,

11 weken geleden bevallen maar mn oudste zoontje wel gewoon zijn 2 dagen naar de opvang gebracht. Er verandert al zoveel voor hem dat we alles verder zo normaal mogelijk wilde houden. Juist die 2 dagen enorm uit kunnen rusten zodat ik de andere dagen weer iets meer energie had voor hem.
Volg vooral je gevoel hierin want voor mij voelde het juist goed om hem te brengen.

Liefs
 
Hier ook wel maar opvang en een middag met opa en tante naar de kinderboerderij. Ze had echt even een op een tijd nodig omdat het al wennen is dat ze niet meer alleen thuis is. Juist die afschakel en individuele aandachtmomenten waren voor haar fijn.
En ook voor jezelf om volledige aandacht aan nummer 2 en jezelf te geven.
Maar doen wat voor jullie goed voelt.
 
Ja het voelt een beetje gek.  
Ik heb zoiets van: ze gaat van 11:00/13:00 naar bed en rond 18:00/18:30 tot 06:30 naar bed en dan hebben we dus nog 2 uur in de middag en een hele avond om met z'n drieën tot rust te komen. Om haar dan ook nog hele dagen weg te brengen voelt wel een beetje gek in zo'n belangrijke en bijzondere week die je nooit meer terug krijgt.
 Wennen moet ze toch, en wij ook omdat we het straks ook gewoon met z'n vieren moeten gaan doen.We zijn een volledige week met z'n tweeën èn een kraamhulp    en dus lijkt even douchen of even liggen ook niet direct een probleem of lastig?  
maar het blijkt dus toch niet zo gek te zijn ? we gaan wel even aankijken wat ze nodig heeft 
 
Wij gaan ons zoontje van 1,5 in de kraamweek gewoon naar de opvang brengen. Zo hebben wij onverdeelde tijd met de baby maar belangrijkste reden is dat we voor hem alles zo normaal mogelijk laten doorgaan.
We hebben we afgesproken daarbuiten hem niet ook nog naar opa en oma te brengen oid. Dan zou hij alleen maar weg zijn en inderdaad, we horen met zijn viertjes bij elkaar en hij moet ook wennen en die ruimte wil ik ook gewoon hebben voor hem en niet het gevoel hebben dat hij plaats moet maken nu voor de tweede ofso.
 
Terug
Bovenaan