Peuter naar gastouder in kraamweek?

Ik zou haar gewone dagen door laten gaan, maar thuishouden of vaker brengen lijkt mij voor haar alleen maar verwarrend.
Het zou voorjezelf en partner fijn zijn als zij tijdens de bevalling en de 1e nacht na de geboorte bij oma ofzo kan slapen, en daarna lekker samen wennen aan elkaar en de nieuwe situatie!
Hou er ook rekening mee dat jaloezie ook de kop op kan steken, en het juist ook leuk is als zij ook een Kadootje krijgt omdat ze grote zus wordt bijv, of een middagje met papa saampjes wat leuks mag gaan doen.
Succes met de laatste loodjes! 
 
Ik zou inderdaad gewoon kijken hoe ze het oppakt. Wij hebben 9 weken geleden onze 2e gekregen en van te voren wilde ik onze oudste ook de kraamweek thuis houden en die week samen met hem beleven. Tijdens de kraamweek kwamen we erachter dat het voor hem toch ook wel heel fijn was om een beetje zijn eigen structuur te houden. Wij hebben hem dus na 3 dagen thuis op de vrijdag wel naar de opvang gebracht. Die week erop gewoon weer helemaal op zijn normale dagen laten gaan. 
 
Dat gaat helaas niet want ze heeft geen opa of oma waar we op kunnen terugvallen. Dat is niet zo vanzelfsprekend.
Er komen vrienden oppassen als ik moet bevallen en papa kan daarna gewoon naar huis voor onze meid en was het mijn idee om de kraamweek met z'n vieren te spenderen.  
  vraag me af of jaloezie niet sowieso kan komen als je haar afzondert van wat er gaande is. En als het komt dan denk ik dat het sowieso komt en je het alleen maar uitstelt. 
Merk toch dat het niet lukt om mijn standpunt over die eerste week te veranderen, we gaan per moment wel even kijken ? maar toch enorm bedankt voor het delen van jullie ervaringen !
 
Hoi Lelala!
Wij gaan ervoor kiezen om de week zo normaal mogelijk te laten lopen voor onze dochter. Dit betekend dus ook dat ze naar opa en oma gaat en de kinderopvang. Voor jou is het dan fijn dat je alle aandacht hebt voor je nieuwe baby en je peuter heeft ook even rust van al het nieuwe, want dit zal ook heel wat impact hebben op hem/haar.

Als je twijfelt kan je er misschien voor kiezen om je peuter 1 van de 2 dagen naar de gastouder te brengen.
 
Ons 2e dochtertje is geboren op de dag dat de oudste bij de opvang was. Toen ze thuis kwam had ze dus ineens een zusje. Wij hebben haar wel gewoon in de kraamweek naar de opvang laten gaan. Ze mocht toen ook trakteren en dat vond ze erg leuk.

Doe wat goed voelt voor jullie. Ik vond het wel even lekker, een dagje geen peuter erbij die ook veel aandacht vroeg.
 
Ik zou het niet doen. Vooral als je man ook thuis is kan hij ook af en toe lekker naar buiten met de peuter. Ik vind die kraamweek als gezin heel waardevol om aan elkaar te wennen.
 
Je kan het toch ook gewoon die week beslissen en dd gastouder een bericht sturen? Misschien ben je juist blij als je dochter een dagje weg is, misschien wil je haar juist thuis hebben. En 1 dagje wegbrengen ipv 2 kan ook he. Of alleen een ochtendje van 8.30-12.30? Alles kan!

Ik heb in de kraamweek mijn dochter 1 dag weggebracht, normaal zijn dat er 2. Ik vond die ene dag toch eigenlijk wel heel fijn, even alleen met de baby en geen drammende dreumes in huis. Ze heeft d'r hele leven nog om aan d'r zusje te wennen dus die ene dag naar de opvang maakt echt niet uit, dacht ik, haha. Ze kon toen ook mooi trakteren en ik heb d'r om 9.00 gebracht en 16.00 gehaald. Voor haar zelf was het ook wel leuk om een dagje gewoon te spelen bij de kindjes!
 
Bij ons was onze oudste ook thuis in de kraamweek we hadden toen aangegeven dat we het belangrijk vonden dat hij ook aandacht alleen kreeg dus de kraamhulp ging ook met hem spelen en even naar de speeltuin om de hoek wat ik het nadeel daar van vond dat ze in huis bijna niks deed dus dat moet je wel goed bespreken
 
Terug
Bovenaan