De benadering van de situatie van anderen komt wel heel negatief over. Volgens mij schrijft het merendeel van de mensen hierboven dat ze niet zozeer hun oudste wegbrengen om zelf rust te hebben, maar ook voor de rust en regelmaat van het kind. Je weet van te voren niet hoe je week loopt en hoe het gaat. Ook niet als je een makkelijke bevalling hebt. Ik ben 4 weken geleden ‘s nachts thuis bevallen, ging heel makkelijk en voelde mij meteen al heel goed. En toch was (ben) ik vermoeider en tot minder in staat dan voor de zwangerschap; ik mis ‘s nachts een uur of 3 slaap en guess what; die peuter die eerst doorsliep, slaapt opeens overdag géén twee uur, omdat ze het maar wat spannend vindt met een baby en kraamzorg in huis. En toen zij om 12:00 na een kleine huilbui heerlijk sliep, kon ik niet naar bed, maar moest ik de baby voeden. En om 5 over 1 was dochter huilend weer wakker, van wat dan ook, om niets en niemand anders te willen dan mama. Allemaal prima en heel gezond. Maar voor haar was het heerlijk om, zoals ze dat ook de weken (en eigenlijk gedurende het hele corona-jaar) ervoor deed, een dagje naar opa en oma te gaan. Gewoon zoals ze gewend was; even naar de speeltuin, even langs de dieren, rustig eten en dan lekker slapen. Dingen die thuis, zeker die eerste week, anders zijn: De kraamzorg is er, de baby hangt aan de borst als dochterlief (met maaaaamaaaaa) een boterham moet eten, je wandelt wat minder makkelijk even snel baar de speeltuin (want hoe goed jij je ook voelt, de baby moet eerst voldoende zijn aangekomen en die bekkenbodem…)
Het kan helemaal zijn dat het voor jullie wel goed voelt om de oudste thuis te houden en dat alles zo soepel verloopt, dat niemand behoefte heeft aan een uurtje rust en ruimte. Maar dat betekent niet dat de andere moeders makkelijker hun kind ‘ergens dumpen’. Ook wij die er oor kiezen ons kind wel naar kdv/gastouder/familie te laten gaan, doen dat in het belang van het hele gezin. De twee dagen in de kraamweek dat mijn dochter niet thuis was, heb ik heerlijk gerust met mijn zoon, heeft mijn man gewerkt, zodat hij er de week erop extra thuis kon blijven en heeft onze dochter kunnen bijkomen én bijslapen van alle indrukken, waardoor ze thuis niet meer hysterisch huilend aan mijn been hing, maar vol liefde haar broertje kon knuffelen. Nu we 4 weken verder zijn, gaat het super. Helpt dochterlief soms (want ik ben 2 en roep neeee als mama vraagt of ik een doekje wil aangeven), wandelen we uren op zoek naar leuke speeltuinen en slaapt ook dochter weer goed overdag en ‘s nachts. En gaat ze alleen nog een dag per week naar kdv, terwijl we de overige 6 genieten van het samen zijn als gezin.