Hallo,
hier gaan de kinderen beiden naar kindergarten (combi kdv en peuterspeelzaal). Ik heb voor beiden een plek voor 5 dagen in de week, andere mogelijkheid was 5 halve dagen in de week. Ze gaan beiden op de dagen dat ik moet werken de hele dag (op dinsdag hele dag, woensdag tot 15.00uur en vrijdag heel). Tijn gaat op maandag en donderdag ook nog de ochtend. Dit lijkt veel, maar in Duitsland is het normaal dat ze met 3 5 ochtenden in de week hier naartoe gaan. Tijn vindt het helemaal super en wil het liefste in het weekend ook. Het gebeurt natuurlijk nog wel eens dat ik op mijn vrije dagen een afspraak maak, dan mag hij kiezen wat hij wil. Ook als hij heel moe is, laat ik hem een ochtend thuis. Vandaag had ik een vrije dag, ik had een aantal verplichtingen en ik wilde het huis een beurt geven, ik heb de kids dus wel weggebracht vanmorgen. Aan de ene kant voelt het raar, maar ik weet dat de kinderen dit leuker vinden als een paar keer auto in, auto uit en alleen maar doen wat mama wil. Nu ben ik net thuis en heb ik even de tijd voor mezelf. Ze liggen daar nu in bed en ik haal ze om 15.00 uur weer op.
Voor deze vorm van kinderopvang betaal ik overigens €200 per maand en dan krijgen we nog €180 per maand terug van de belastingdienst. Tsja het is hier beter geregeld als in nederland. Er zijn overigens nog wel wat bijkomende kosten, tussen de middag eten ze warm en dat kost €3,5 per keer per kind. Ze krijgen er ook ontbijt en dat kost voor 2 kinderen €19 per maand. Die ontbijtservice is trouwens voor ons ideaal. Op de dagen dat ik werk moeten ze namelijk al om 7.15 uur bij de opvang zijn en zo hoeven ze thuis niet al gegeten te hebben en kunnen ze wat langer blijven liggen.
Als ze warm gegeten hebben op het kdv eten we 's avonds wel gezamenlijk aan tafel, zij een boterham en wij warm. Ze vinden dit trouwens niet gek.
Wat betreft de kosten voor psz..... Die rijzen de pan uit. Ik denk dat, al heb je maar een klein baantje, je beter kunt kiezen voor 1 dag kdv, is een stuk voordeliger.
Wat betreft het samen spelen met andere kinderen, het ene kind heeft het wel nodig de ander wat minder. Bente zou zich, als ik niet zou werken, thuis prima alleen vermaken. Tijn daarentegen is een echt mensen kind en heeft, al van jongs af aan, mensen om zich heen nodig gehad.
Groetjes danielle