peuterspeelzaal

De psz is hier vanaf 2 1/2 en vanaf 2 jaar kan je ze inschrijven. Emma is altijd twee ochtenden geweest. Het is hier niet verplicht om 3 dagdelen te doen. Dat verschilt ook erg per gemeente. Ook de bijdrage die je moet betalen verschilt heel erg per gemeente.
Renske gaat nu 1 dag per week naar het kdv. Maar in november stopt mijn vader met werken en wil hij twee dagen per week gaan oppassen, dan gaat ze niet meer naar het kdv, maar naar de psz.
Emma heeft het altijd heerlijk gevonden op de psz, al had mama wel traantjes de eerste keer. Ook ik werk in het basisonderwijs, maar als het om je eigen kind gaat is het wel heel iets anders. Maar het went en een ochtendje is zo voorbij.

Hee hoi,

Ik werd gisteravond toevallig gebeld en ons mannetje mag per 1 februari heen. Meneer is 25/01 jarig.

Hij gaat dan 2 ochtenden heen. Het lijkt me goed voor hem, voor z'n ontwikkeling en z'n energie (heeft hij teveel ;), mag hij juf lekker klieren).

Ik ben er blij mee en ik weet zeker hij ook! Ik laat nog wel even weten hoe het gaat, want het duurt niet meer zolang.

Liefs Lientje

Hier mogen ze met twee jaar naar de psz. Maar dan moet er wel plaats zijn op de dagen dat jij wil. En dat blijkt bij ons net niet het geval te zijn... Want gisteren is ze twee geworden, maar er is nog geen plek op de psz.
Zelf kijk ik er enorm naar uit dat ze mag gaan. Als kind vond ik het zelf erg leuk en mijn dochter speelt heel graag met andere kinderen. En thuis is ze 'maar' alleen. En voor mezelf vind ik het ook heerlijk, even een paar uur per week dat ik iets in het huishouden kan doen, zonder elke seconde gestoord te worden.
Oja, hier mag je zelf kiezen wat je wil. Een ochtend of middag. Of twee ochtenden/middagen of een ochtend en een middag. Volgens mij 'moet' je hier niets. Maar dat kan per psz verschillen, ook in dezelfde plaats. Want ik hoorde van een vriendin dat bij een ander psz wel meer 'moet'.
Oja, Bianca, ik vind het ook heel raar dat je verplicht zou zijn drie dagdelen te doen, terwijl de psz op zich helemaal niet verplicht is. Want ik wil ook zelf mijn dochter brengen en halen. En er zijn dagen dat dat niet kan omdat ik werk. En daarin ben ik heus niet de enige. Vreemd!
Misschien toch even rondkijken of er een ander psz is waar die eis niet geldt?

Hallo

Ik vind het ook raar van die 3 dagdelen Milton ging altijd maar een ochtend en een middag nou gaat hij alweer naar de basisschool groep 1/2 . Met Shanice weet ik het nog niet en als ze gaat dan met 3 jaar. Milton was ook 3 voordat hij ging maar dat kwam door de wachtlijst en de geboorte van Shanice dat hij niet het gevoel kreeg nou krijg ik een zus en word ik gedumpt.O ja en het is hier ook zo als ze niet willen moet je toch door blijven betalen en ik vind het duur .
@DO
Ook als ze groter zijn en goed kunnen praten vertellen ze ook niet altijd alles althans Milton niet misschien andere kindjes wel.

groetjes lisette

hoihoi,

elounda gaat naar het kdv op maandag en dinsdag, omdat we dan beide werken. (wel een lange dag van 8 tot 17). de eerste keer vond ik het wel moeilijk om haar daar achter te laten, maar ik merkte al snel dat zij het heel erg leuk vindt. als ik haar op maandag en dinsdag wakker maak (tja ze moet er dan om kwart voor 7 uit en normaal wordt ze pas na 8 uur wakker) is ze vaak nog een beetje sago, maar zodra ik zeg we gaan naar de kindjes vrolijkt ze meteen op en weet niet hoe snel ze moet zorgen dat ze aangekleed is en een jas aan heeft. ze sleept me eerst het lokaal door om iets uit te zoeken dat ze wil spelen en zodra ze aan spelen is ben ik al bijna niet meer in beeld, met moeite kan er een zwaai en een dag mama vanaf haha (tja zoals meerdere al zeiden het is vaak moeilijker voor de ouders dan voor de kids). als ik haar op kom halen rent ze me wel weer vrolijk tegemoet.
als ze niet naar het kdv zou gaan zou ik haar zeker naar een peuterspeelzaal brengen. ik vind het heel belangrijk dat kinderen met andere om leren gaan een vaardigheid die je thuis niet bij kan brengen. ze leren samen spelen maar ze leren ook wat uitgestelde aandacht is.

die 2 dagen verplicht kan ik wel begrijpen. als kinderen maar 1 ochtend of middag komen hebben ze veel meer tijd nodig om aan de leidsters en andere kinderen te wennen. het is dan vaak elke week weer moeilijk.

bij ons in het buurt centrum heb je ook speciale ochtenden waar je met je kind heen kan, maar waar je als ouders ook bij mag blijven. kinderen leren op die manier ook de sociale vaardigheden en het plezier om met andere kinderen te spelen, maar toch heb je er zelf meer vat op.
misschien is dit iets voor de ouders die het erg moeilijk vinden om hun kroost los te laten. (begrijp me niet verkeerd ik snap jullie heel goed hoor)
ik zou als ik jullie was eens informeren of dit ook in jou woonplaats is.
zelf zou ik ook graag eens kijken, maar natuurlijk zijn de ochtenden hier precies op de dagen dat ik werk.

veel succes allemaal
en voor jullie kindjes veel plezier

Ik ben zelf vroeger ook nooit geweest toen ik klein was en ik heb daardoor niks gemist hoor.
Dat wou ik even kwijt en Shanice heeft thuis een broer waar ze samen mee speelt en er zijn ook andere kindjes

Mijn oudste 2 kinderen zijn naar de peuterspeelzaal geweest.Het zit inpandig in de basisschool waar ze nu op zitten.Mijn moeder heeft deze peuterspeelzaal in '93 opgezet dus wel grappig dat haar kleinkinderen er ook op zitten.Inmiddels is zij weer verder gegaa met haar voormalige functie van adjunctdirecteur van de basisschool.Moet zeggen, dan gaat het dus allemaal volgens de nieuwe leidsters daar...anders dan vroeger dus..Heb zelf ook 1,5 jaar geholpen als hulpmoeder, maar ben er gestopt omdat de hulpmoeders telkens werden ingezet om de kindjes te verschonen en de leidsters op hun kont bleven zitten...Vervolgens kwam er de regel dat ze je kind alleen maar wilden verschonen als ze hadden gepoept, omdat ze gee tijd hadde voor plasluiers!!!!Dus mijn 2e dochter haalde ik steevast met een enorme bonk van een plasluier thuis!Vaak doorgelekt...Vond nog niet dat er vaak een kindje werd verschoont,stonk standaard naar poep in dat hok....Toen ik er vorig jaar, toen Lenthe 1 jaar werd een inschrijfformulier kwam halen kwam de poepgeur me tegemoet bij binnenkomst, ik dacht, ik ben er klaar mee!Thuis meteen formulier de papierbak ingegooit,Lenthe gaat iet naar de peuterspeelzaal had ik besloten!Klaar!!Heb nu 4 kids, dus heb mijn eigen peuterspeelzaal ontwikkelt ha ha!!
Gr.Roos.

Hier mogen ze met 2 naar de psz. Ik heb Jordy al met 1,5 jaar ingeschreven. Hij gaat straks ook alleen maar de woe ochtend ( Deze kwam voor mij het beste uit) . Hier kunnen ze een ochtend en een middag gaan. Vanaf 3 kun je ervoor kiezen om ze op de di middag ook te plaatsen. Deze is speciaal voor de voorbereiding op de basis school.

Ik ben met hem een ochtend mee gaan kijken en nadat hij ff moest wennen, was hij al aan het spelen met de andere kindjes.( Zag hij mama al niet meer staan.....)We zullen wel zien wat hij ervan gaat vinden. Het is zo Maart en dan mag mama hem een beetje gaan loslaten......

Hier hebben we niets te kiezen, we hebben een ´brede school´ waar alles inpandig zit. Tja een dorp he.....

Gr Wen

Terug
Bovenaan