pijnbestrijding bij de bevalling

A

Anoniem

Guest
Het zal wel vaker besproken zijn maar ik heb nogal wat vragen...

Ten eerste, bestaat er ook pijnbestrijding bij een thuisbevalling?

Dat is in mijn geval niet van toepassing want ik moet in het ziekenhuis bevallen dus ik ga ervan uit dat er dan meerdere mogelijkheden zijn maar wat zal ik doen...?
Ik denk niet zo 123 aan een ruggenprik en ben ook niet erg bang voor de pijn maar heb wel zoiets van waarom zou ik onnodig veel pijn lijden.

Er heerst toch nog altijd een taboesfeertje, vind ik. Zo vaak als ik lees dat iemand “het op eigen kracht” heeft gedaan, applaus... Goed hoor, maar met een beetje verlichting doe je “het” toch ook op eigen kracht? Graag zou ik dat stoere gevoel willen delen maar waarom? Dat is toch eigenlijk idioot?

Ok, ervaringsdeskundigen onder ons, doe alsjeblieft je verhaal want ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring met de al dan niet geleden pijn.

En, hulde aan iedere vrouw die na gemiddeld zo’n slordige negen maanden dragen op welke manier dan ook een kind op deze wereld zet.

Liefs S. (29+2)

ps. geloof dat de hormonen op hol slaan, sorry

Tja, mag je wel een ruggenprik? In sommige ziekenhuizen kan dat alleen tijdens kantooruren en geven ze dat wel altijd als je het wilt?

Ik ben het met je eens dat onnodig pijn lijden onzinnig is, bij de tandarts vraag je ook een verdoving. Alleen: kan het kwaad voor die kleine in dit geval??

M

Volgens mij mag een verloskundige je niets tegen de pijn geven, omdat dit een medische handeling is waar ze niet voor bevoegd is. Het klinkt op zich wel logisch dat het  het beste is als de  baby zo min mogelijk meekrijgt. Dus moet je voor pijnbestrijding inderdaad naar het ziekenhuis en dan hangt het van het ziekenhuis af of ze op dat moment een anesthesist hebben (dus inderdaad tijdens kantooruren of omdat je het echt "nodig" hebt). Ze zeggen dat bij een normale bevalling je het inderdaad op eigen kracht kan, maar wat is "normaal"?
Wel is het zo dat een verloskundige direct na de bevalling je evt. plaatselijk kan verdoven bij bijv. het hechten, omdat dan het kindje er al uit is. Maar vaak heb je dan het ergste al gehad....
Overleg het duidelijk met je verloskundige en laat je niet teveel beinvloeden door de "oermoedersmaffia" die brult dat je alles op eigen kracht moet doen. Als dat lukt, dan lukt het, maar als het niet gaat, lijkt een beetje verlichting mij ook heerlijk.
Ben erg nieuwsgierig, ze zeggen dat bij volle maan (dus vanacht) er meer kinderen geboren worden, dus wie weet!

Paulien en 40 weken zwanger

hallo ik ben een moeder van een gezonde zoon van 6 maand.

en ik heb wel een ruggeprik gehad, midden in de nacht er was een arts beschikbaar

het hoeft niet pijn te doen ik heb me ontspannen gezeten tussen de weeen door

na een half uur had ik bijna geen pijn meer , nadeel is echter je hebt geen controle

over alles vavaf je onderrug tot aan je boven benen.

in deze tijd ben jij over jou lichaam de baas en mag je pijnbestrijding aanvragen.

en ja je moet wel wachten als de arts er is. maar als je toch wat wil voelen tijdens de

persweeen dan halen ze zo ongeveer bij 9 cm onsluiting de verdoving eruit,

dan voel je echt de weeen wel.

en bovendien als ik het goed heb is een ruggeprik beter dan dat ze net als de(keize

snee) narcose. ze doen dat heel snel de baby eruit halen vanwege de narcose .

blijkt maar de nacose is wel minder goed voor je kind dan een ruggeprik
mij zoon is ook gezond op de wereld gekomen en een tweede keer ik zou
het zo weer doen.

mvg

Hoi,
Ik ben zelf van mening dat onnodig pijn lijden niet hoeft.
Maar heb twee kids zonder wat dan ook gekregen.
De tweede keer ging het thuis prima zonder, maar de eerste keer had ik toch ook graag wat verdoving gehad.
Mijn dochter werd met hulp van de vacuumpomp gehaald, en daar zat wel wat haast achter omdat ze in het vruchtwater had gepoept.
Ik vond het bijna onmenselijk hoe dat kind in twee weeen naar buiten werd '' gerukt''.
Ik had thuis al ruim anderhalf uur persween gehad, maar ze lag er niet goed voor.
Voor mij  alles nieuw, eerste bevalling.En zonder te vragen hoe of wat word dat kind uit je getrokken, met heeeeeel veel geweld. ik dacht echt dat ik dood ging..
Zo'n onwezenlijk gevoel was dat, ik voel het nog als ik er aan denk, en het is al bijna 7 jr geleden.
Volgens mij had dat best anders gekund...wat mij betreft zeker.
Gelukkig de tweede is thuis geboren zonder al te veel gedoe, heel relaxed wel.Nu net zwanger van de derde, dus wat het nu gaat worden?
Ik hoop als alles goed gaat lekker thuis!
Groet R

Hallo allemaal,

Je kunt voor thuis een apparaatje krijgen, een tense apparaat.
Dit apparaat heeft een paar plakkers en geeft kleine stroomstootjes af.
Het schijnt goed te helpen tegen de pijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb ervan gehoord tijdens een avond over bevallen.
De verloskundige zou je er vast meer over kunnen vertellen.
Ik geloof dat het apparaat ongeveer 150 euro kost. Maar misschien kan je het ook ergens huren?

Janneke.

Hoi,
Ik heb eigenlijk 2 dingetjes. Rw72 vertelt over de pijnlijke ervaring en dat het niet zo gehoeven had misschien. Ik denk inderdaad dat er zoals ze zelf al zegt haast achter zat. Punt is: pijnstillende injecties hebben even tijd nodig voor ze werken daar was misschien geen tijd voor. Een ruggenprik kost ook tijd: als er geen anesthesist voor handen is kost het tijd en het ontsmetten van je rug en het zoeken naar de jsuite plek kost tijd. Misschien dat dat het punt is geweest. Mijn vriendin heeft ook 'zon'n' verlossing gehad en ze gruwelt er nu ook nog van.
Soms moet je nu eenmaal keuzes maken.

Ten tweede van mijn man (arts) heb ik begrepen dat de nederlandse artsen niet zo happig zijn van een ruggeprik, omdat naast de risico's van zo'n prik (ruggemerg zelf raken, infecties enz) de vrouw ook niet altijd  goed meer mee kan helpen met de bevalling.
Zo zijn er in de landen waar veel ruggeprikken gegeven worden ook automatisch wat meer kunstverlossingen nodig (vaccuumpomp/verlostang/op buik spingen en mee duwen enz).

Dus natuurlijk is het zo dat we niet perse meer pijn hoeven te lijden om te laten zien dat we zo stoer zijn, maar er zit ook wel een keerzijde aan dat verhaal. Loopt misschien niet zo veel vaart, maar er zijn dus risico's.

Hallo,

Ik ben op 2 juli bevallen van een flinke zoon. Mijn bevalling duurde erg lang en op een gegeven moment werd er door de arts gezegd dat het beter was dat ik een ruggeprik kreeg. Ik was niet totaal verdoofd maar het gaf mij net dat stukje verlichting om weer even op adem te komen. het is fijn als het lukt zonder hulpmiddelen maar geen ramp als je wel iets moet gebruiken. Ik heb het als zeer prettig ervaren maar heb geen vergelijkingsmateriaal want het was voor mij de eerste keer. Ook is het mogelijk een injectie te krijgen maar dat hangt af van hoe ver de ontsluiting is. Ik zou zeggen bespreek het met je gyn of verloskundige.

Groeten pinklady

Terug
Bovenaan