pijnbestrijding bij de bevalling

ik heb zelf geen pijnbestrijding gehad en kan ook zeker niet over andere bevallingen oordelen. maar zelf heb ik een goede cursus gedaan (samen bevallen), waardoor ik me heel goed kon ontspannen. daardoor heb ik de weeen niet als pijnlijk ervaren. wel als heel erg hard werken.
het is voor velen zeker niet afdoende, maar goed kunnen onspannen en geen verstoringen tijdens de bevalling helpen zeker.

greet

Eergisteren is het zusje van mijn vriendin bevallen. Ze heeft 22 uur weeen gehad en uiteindelijk besloten ze om haar pijnstilling te geven (weten niet wat ze gehad heeft). Na het toedienen daarvan heeft het nog 3 uur geduurd voordat haar zoontje geboren werd. Alles leek er goed uit te zien, maar een half uur na de bevalling kreeg het kindje een hartstilstand. Gelukkig is kon hij gereanimeerd worden en heeft hij het gered en zal geen blijvend letsel overhouden. De dokter heeft gezegd dat de hartstilstand is ontstaan, omdat het kindje ook de pijnstilling heeft binnen gekregen in te hoge mate. Ze hadden verwacht dat het kindje binnen het uur na toediening van de pijnstilling geboren zou worden, maar dat werden er 3 en daardoor heeft het kindje teveel aan pijnstilling binnen gekregen.

Misschien dat dit een uitzondering is, maar ik ben er toch wel erg van geschrokken. Ik weet dat ze in Nederland niet zo happig zijn om bevallende vrouwen pijnstilling te geven, maar dacht dat het meer was, omdat je het op eigen kracht zou moeten doen. Maar dit kan natuurlijk ook één van de redenen zijn, waarom ze het niet gauw toedienen.

Hoi,

Ik heb bij de bevalling van mijn zoontje in november 2004 een pethidine prik gehad. Op het moment zelf was het heerlijk, ik trok de pijn echt niet meer. Maar achteraf vond ik het vreselijk, ik ben 4 uur zo stoned als een garnaal geweest en heb de helft van de bavalling niet mee gekregen. Ik hoop het de volgende x echt zonder te kunnen doen!

Groetjes, Jonna

Vaak komt het voor dat je na een ruggenprik geen persweeen voelt. De kans op een kunstverlossing wordt daarmee groter.

Een ruggenprik kan inderdaad allerlei risico's met zich mebrengen, dat is niet iets waar je even voor moet kiezen.

Succes meiden.

Miep

Hi meiden,
Ik heb het hier nog niet gelezen, maar weet je wat ik raar vind?
Dat er  mensen zijn die voor de eerste keer zwanger zijn en die nu al zeggen dat ze pijnbestrijding willen. Ik ontvang van die boekjes van jonge gezinnen en wij enzo, en daar lees ik dat regelmatig. Tuurlijk vind ik het goed dat er pijnbestrijding is, maar om nu allemaal massaal eraan te geloven vind ik ook wat overdreven, ik wil graag thuis bevallen als het enigzins meezit. Ik ben kleinzerig van aard en kan echt niet veel hebben, maar ik denk op het moment dat je gaat bevallen maakt je lichaam toch iets van een hormoon aan als natuurlijke pijnverlichting of ben ik dan echt helemaal verkeerd ingelicht?
X

Ik heb alles eigenlijk met verbazing zitten lezenwaarom willen jullie zooo graag pijnbestrijding????Bij een bevalling hoort pijn!!!! juist door die pijn te voelen komen onze oerkrachten zeg maar vrij en willen we dolgraag dat kleine wezentje naar buiten werken....waarom dan pijnbestrijding???lees maar eens de stukken op forums dat moeders niets meer voelen en op aanwijzing van de arts dan maar moeten gaan persen,wat een nonsens zeg.....je weet dat een bevalling pijn doet.
Ik ben nu 2x bevallen en beide keren geen verdoving...ik zou het niet eens willen als het wel zou kunnen!!!!!
Geen enkele verdoving is zonder gevaar voor het kindje...kijk maar eens naar een keizersnee daar moet de baby in een bepaalde tijd geboren zijn....

Er is eens gezegd: als mannen zouden moeten baren zou het er bij 1 blijven......gaan wij vrouwen ons nu ook zo opstellen????

Mijn stuk zal ongetwijfeld felle reactie's gevenlaat maar komen.....ik ga straks graag de bevalling ZONDER verdoving weer tegemoet.....geen naalden of spuiten met zooi bij mij.

Groetjes Gea

Afgelopen week hebben ze hier een onderwerp over gehad in editie-nl (denk afgelopen woensdag).
Bij mijn vorige zwangerschap wist ik zeker dat ik zonder pijn medicatie wilde bevallen, helaas moest ik ingeleid worden en waren de weeën op den duur zo heftig dat ik het niet meer aankon (had al pers-weeën , maar dit werd niet erkend door de verpleegkundige) en heb toen een injectie gekregen. Na 3 uur persweeën weg gepuft te hebben mocht ik eindelijk persen en toen was ik zo op en lag ons kindje toch niet zo goed ingedaald als men dacht waardoor ik met spoed een keizersnede kreeg. Ik was maar wat blij met de ruggeprik (en de pijnstiller daarvoor).

Maar er kleven nadelen aan voor de baby en misschien is het verstandig om deze ook in te lezen. Zo had mijn kindje moeite met haar slik en zuig reflex waardoor de borstvoeding zeer moeizaam ging , dit kan een gevolg zijn geweest van de pijnstilling (zowel de injectie als de ruggeprik). Maar er zijn dus nog meer nadelen welke ik zo niet zo snel kan opnoemen. Verdiep je erin en praat er eventueel ook over het de verloskundige of de gyn.

Groet Xanthe

Weet je wat het is meiden: ik weet niets van pijnbestrijding èn ik weet niets van bevallen...
Is het echt zo zwart-wit als sommigen stellen hier? Dat je of helemaal niets meer voelt of alles? Is het niet zo dat je ook kan doseren bv?
Zonder te stellen dat ik pijnbestrijding wil (neig nog naar niet, by the way) wil ik wel graag op de hoogte zijn van de mogelijkheden voor het geval dat. Gezien sommige scenario's hierboven niet zo’n gek idee...
Ik lees trouwens weinig ervaringen met Pethidine, Remifentanil of Fentanyl, wordt dat niet vaak gebruikt?
En andere tips voor omgaan met de pijn? Ik doe bv Yoga en denk dat ik daar ook wel wat aan zal hebben.

Voor zo ver ben ik al wat wijzer en natuurlijk ga ik het met mijn gyn. bespreken maar de persoonlijke meningen/ervaringen zijn ook interessant.

Dank en Liefs S. (29+5)

Terug
Bovenaan