pijnbestrijding bij de bevalling

ja ik had die ruggeprik ook niet gedaan als er tijdens de bevalling geen pijn gehad.
ik had eigelijk geen dag dat ik me kan herinneren dat ik geen pijn had, eigenlijk
paar keer per dag ik heb met de19de week een pijn gehad en daarna een bloedstolsel met best wel veel bloed en pijn, en daarna thuis elke dag pijn ja de
bevalling he ook pijn, 20 uur lang weeen   en weeen opwekkers en toen zei ik ik heb de hele tijd pijn ik kan ook niet zo goed tegen pijn en ik dacht daarna de menstuatie
weer ook pijn ja waarom een keer geen pijn hebben ik weet nog als de dag van gisteren, 6maand geleden ja dat die andere pijn ook weer komt staat vast. je kiest
ervoor of niet ieder z'n keus.
mvg :m

Hoi S.

Hoe je je bevalling ervaart of beleeft moet je afwachten.  Je hoopt dat je het op eigen  kracht kunt en geen pijnbestrijding nodig hebt. Pijnstillende injecties en ruggeprikken  brengen risico's mee voor je kind en ik kan me niet voorstellen dat je  voordat je  aan het bevallen bent hiertoe al besluit (enkele uitzonderingssituaties daargelaten). Tijdens je bevalling kan het toch zover komen dat je graag pijnstilling wilt. Vooraf zou ik daarom met je verloskundige de mogelijke opties bespreken, en ook de voor- en nadelen van de verschillende opties. Mocht je toch pijnbestijding willen dan kies je in ieder geval bewust ook voor mogelijke bijwerkingen.

Ik zeg je dit omdat ik spijt heb dat ik vooraf me niet beter verdiept heb in het onderwerp pijnstilling, misschien wel zoals jij zegt vanwege de taboesfeer die erom heen hangt. Met mijn verloskundige had ik afgesproken dat als het tijdens de bevalling zover zou komen ik open stond voor pijnstilling. En daar heb ik het bij gelaten. Over de verschillende mogelijkheden, voor- en  nadelen hebben we het dus niet gehad en verder heb ik  ook geen informatie ingewonnen. Uiteindelijk heb ik tijdens de bevalling een injectie met pethidine gehad. Ik ben daar zo suf van geworden dat ik mijn bevalling gemist hebt. Ook heb ik nare hallucinaties gehad en was niet in staat meer om me te uiten. Gelukkig heeft mijn zoon er geen last van gehad. Achteraf ben ik er achter gekomen dat suf/slaperig worden/niet kunnen uiten  een bijwerking is die veel vrouwen krijgen en die hallucinaties komen wat minder voor.
Het missen van de geboorte van je kind (want zo voelt het) en de angsten die ik heb beleefd tijdens de hallucinaties zou ik zo willen ruilen voor de pijn die ik toen had. Voor mij dus  nooit meer  een injectie met  pethidine. Voor andere opties van pijnstilling staat ik nog steeds open, maar ik zal me bij een eventuele volgende bevalling eerst verdiepen in de voor- en nadelen en niet alleen die voor mijn kind maar ook die voor mijzelf.

Ik wens je een plezierige bevalling toe, en met of zonder pijnstilling, het  blijft het een hele prestatie!

Gr.
Lies

hoi asja,

Ik reageer nog even op jouw reactie, bedankt..
Klopt ook wel denk ik dat er haast achter zat hoor. Maar op dat moment zelf was het verschrikkelijk!!!!
Haar hartslag viel thuis weg, en na anderhalf uur persweeen heb je op een gegeven moment niet veel puf meer he!
Onderweg in de ambulance, jaja, alles erop en eraan...had ze gepoept in het vruchtwater.
Ze had het dus benauwd, en moest er gewoon uit!
Alleen het is zo dat ik er niet op voorbereid was..het overviel me.
En het was heel onwerkelijk, want ik perste wel mee maar ze trekken dan veel harder dan jij perst, en dat is heel moeilijk.
Denk ook dat een ieder het anders ervaart..
Achteraf ben ik vooral blij dat ze gezond ter wereld kwam, en die pijn is snel weg. Al kon ik zeker drie weken niet lang staan of lopen omdat mijn bekkenbodemspieren finaal uitgezakt waren voor mijn gevoel.[En ze een uur moesten doen over al die hechtingen zowel in/als uitwendig...]
Het gaf me een  gek gevoel, dat ik die klus zonder verdoving bleek te hebben geklaard.
Eenmaal in het ziekenhuis was ze er binnen twintig min, dus het ging heel snel, en overviel me.
Toch ben ik ook voornamelijk van mening dat je als vrouw een bevalling aankan hoor, je lichaam is ervoor gemaakt.
Bij mijn tweede dus alles positief gegaan, en lekker thuis.
Wel fijn om te weten dat dat ook kan.

Nu ga ik ook positiever mijn derde keer tegemoet, als alles goed gaat dan he!
Groet R

Alhoewel ik vanaf dag 1 van mijn zwangerschap heel erg tegen de bevalling opzag ,  twijfelde ik of  ik bij de bevalling  gebruik zal maken van pijnstilling.  Na vele reacties op deze forum over pijnstillingen informatie op het  internet besloot ik toch om het op mijn eigen kracht te proberen, omdat pijnstilling grote gevolgen zou kunnen hebben.

Graag wil ik met jullie mijn positieve ervaring met de ruggeprik  delen.

Op 3 augustus  zou ik  ingeleid worden  van mijn eerste kindje. Om 7:30 waren we in het ziekenhuis. Eerst zou er gekeken worden of mijn baarmoederrand rijp genoeg was. Ik kreeg  te horen dat ik al 3 centimer ontsluiting had. Ik was verbaasd omdat ik helemaal niets had gevoeld. Om  8:45 werden  mijn vliezen gebroken. De weeen opwekkers werden toegediend. We begonnen om ongeveer  10:00 met stand 2, deze was haast niet voelbaar. Na 45 minuten  werd de stand op 4 gezet. Ik voelde een lichtelijke pijn...een soort van menstruatie pijn. Ik vond het allemaal wel meevallen en dacht dat ik het makkelijk zonder pijnstilling verder zou rooien.  De stand werd van 4 naar 7 verhoogd om 11:30. De weeen werden onverdraaglijk voor mij, ze kwamen om de paar minuten en duurden naar mijn inziens uren. Om de paar weeen  moest ik overgeven.   Ik  drukte op de belknop  en binnen een paar tellen  kwam er een verpleegster binnen. Ik  vroeg haar mij wat te geven tegen de pijn. Ze haalde de gynaecoloog erbij. De gynaecoloog wilde eerst toucheren.  Toen ik te horen kreeg dat ik 4 cm ontsluiting had , trok ik het niet meer ! Ik lag al 2,5 uur aan de weeenopwekkers en had maar 1 cm extra ontsluiting.  De gedachte dat ik de hele dag  nog aan de weeenopwekkers zou moeten liggen en dat  de stand om de half uur verhoogd zal worden , kon ik niet verdragen. Ik vroeg aan de gynaecoloog wat de gemiddelde stand was  dat men bereikte om te bevallen.  Toen ze mij vertelde dat de stand gemiddeld 22 was en soms ook vele malen  hoger  ,  wilde ik alleen nog maar  met pijnstilling bevallen. Aan mij werd gevraagd  welke pijnstillers ik graag zou willen hebben. Ik vroeg om Betadine. De gynaecoloog zou het gaan bespreken. Na een paar minuten kwam  ze terug. Ze vonden  het niet een goed idee om betadine toe te dienen.  Dit omdat ik nog maar 4  cm ontsluiting had en waarschijnlijk ik de hele dag nodig zou hebben voordat ik de volledige ontsluiting zou bereiken. Betadine word vaak toegediend wanneer iemand al ruim 7 cm ontsluiting heeft.  Ze stelde de ruggeprik voor. IMijn man en ik hadden eerder besloten om niet gebruik te maken van een ruggeprik, dit omdat het veel risico's met zich mee zou brengen. Maar op dat moment verging ik van de pijn en  wilde ik alleen maar verlost worden van de pijn....wat de gevolgen ook mochten zijn. Binnen een kwartier kreeg ik de ruggenprik toegediend, binnen 15 minuten voelde ik helemaal niets meer. O mijn god, wat was ik blij ! Ik werd naar mijn kamer terug gebracht. Er werd een bed voor mijn man naast mijn geplaatst en we hebben van 01:15 geslapen tot en met 16:30. Om 16:30 kwam de gynaecoloog mij weer toucheren....en met groot ongeloof hoorde ik dat ik al 9 cm ontsluiting had. Volgens haar zou ik over een uur volledige ontsluiting moeten hebben. Ik belde mijn familie op, om ze het te vertellen. Iedereen reageerde geschokt. Ik klonk zo vrolijk en had helemaal geen pijn..."weet je zeker dat je al 9 centimer ontsluiting hebt" hoor ik mijn zus nog zeggen.

En ja hoor om 17:30 had ik 10 cm ontsluiting.  Omdat mijn bloeddruk   en de hartkloppingen van de baby nog steeds  heel goed waren, besloot de gynaecoloog mij niet van de pijnstilling af te halen.  Ik vond alles prima, zolang ik maar de pijn niet hoeft te voelen. De gynaecoloog zou over een paar uren terug komen. Mijn man kreeg zijn 3e maaltijd en ik ging weer verder pitten. Om 21:00 kwam de gynaecoloog om te kijken hoever ik gevorderd was. Ik schok toen de gynaecoloog zei dat mijn kindje een bos donker haar had. Mijn man wierp er ook een blik op en bestigde dat. Dit betekende dat de baby al helemaal door de barringskanaal heen was en dat ik alleen nog maar hoefde te persen. En ook nu had de gynaecoloog geen haast en wij voerden de druk ook niet op. Dus weer maar pitten.....tot 22:15. De pijnstilling werd gestopt en ik mocht persen wanneer ik persdrang zou hebben. Helaas de persweeen bleven weg en om 23:00 besloot de gynaecoloog een handje te helpen. De vacuumpomp werd erbij gehaald en om 23:10 werd de allermooiste kindje, AYOUB,  van de wereld geboren!!!!
Ik barste in tranen uit  en  was niet meer stil te krijgen.  Ik liet de  hand van de gynaecoloog  niet  los  en bleef hem maar  bedanken.  Ik hoor mijn man nog zeggen,  "laat hem nu maar los  schat""

Mijn  bevalling, waar ik 9 maanden tegen op heb gezien heb  ik als hemels ervaren, DANK zij de ruggenprik. Tot nu toe hebben mijn kindje en ik  er niets van overgehouden. Ik alleen maar prettige herinneringen aan mijn bevalling en aan mijn  tijd in de Bronovo ziekenhuis. De verpleegsters en de gynaecologen waren TOP!

Voor de volgende keer hoop ik op mijn  eigen krachten te  bevallen, maar mocht ik de  pijn weer niet kunnen verdragen,  dan kies ik uiteraard zo weer voor een ruggenprik.

Groetjes,

Nomidia

Hallo,

Ik denk dat er een verschil moet worden gemaakt tussen bevallingen waarbij medicatie nodig is om de weeën op te wekken en bevallingen waarbij dat niet hoeft.
Want pijn veroorzaakt door weeënopwekkers is geen natuurlijke pijn, dat is heviger dan de 'normale' pijn.

Ik heb zelf goede ervaringen met een ruggeprik, omdat ik weeënopwekkers had gekregen en de pijn was niet te houden. Ik had voortdurend weeën, zonder pauze ertussen en ze waren hevig!
Bovendien voelde ik wel de persweeën, en ik voelde wanneer ik moest persen, dus dat was geen probleem. Ik had helemaal geen aanwijzingen nodig.
Mijn advies zou zijn, als je geen weeënopwekkers krijgt, probeer het zolang mogelijk vol te houden. Wanneer het niet lukt, lukt het niet. Heel simpel.

Ik ben in principe niet tegen pijnbestrijding, maar ik ben allergisch voor allerlei soorten verdoving (zoals lidocaine, wat de tandarts gebruikt  - gelukkig heb ik goede tanden!) Ik word er heel erg ziek van en ben doodsbang dat mijn kind dat ook zal hebben. Het zit in de familie: zowel mijn moeder als mijn zus hebben het ook, alleen dan als overgevoeligheid, niet als allergie.

Ik ben nu 8 1/2 week zwanger en best bang voor de pijn, maar veel banger om door  de verdoving  flauw te vallen en de bevalling niet mee te maken! En dan het idee van een naald tussen m'n wervels, brrrr. Ik wil graag thuis bevallen en ik denk nog na over het gebruik van zo'n Tense - niet omdat ik niets wil merken, maar omdat ik tegen de tijd dat ik mag gaan persen nog genoeg energie over wil hebben om goed te persen!

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten, maar dan moet je wel weten wat de risico's en de voors en tegens zijn.

Ik heb Pethidine gehad bij mijn eerste bevalling, en nu heb ik zo iets van bij de volgende bevalling blijven ze met alle   pijn bestrijding uit mijn buurt!!!!

Ik wil niets van dit alles meer, door de Pethidine heb ik veel dingen gemist. Ik heb ook totaal geen herinnering aan het eerste moment van mijn kindje. Geen herinnering aan toen hij voor het eerst bij mij werd gelegd. Ik was gewoon compleet stoned door de Pethidine.

Ook hebben ze het mij te laat gegeven waar door ik weer wee opwekkers nodig had bij de pers weeën want die voelde ik door de Pethidine niet meer.

Hier dus een slechte ervaring.

Groetjes
Chris

Kijk eens op de site van kind en ziekenhuis (.nl) Hierop kun je zien welke ziekenhuizen je de mogelijkheid geven om pijnstilling te krijgen tijdens de bevalling en ook of dat alleen kan tijdens kantooruren of 24/7 of het alleen mag als de gyn er achter staat of dat je zelf kunt aangeven...

Groet Xanthe
37w5d

Terug
Bovenaan