pijnbestrijding

Hallo dames,

Ben zeer benieuwd naar jullie ervaring over pijnbestrijding.
Mijn eerste zwangerschap was 4 jaar geleden en toen heb ik om pijnbestrijding gevraagd en toen kwam de verloskundige een keer opdraven en had toen al over de 5 cm ontsluiting dus moest meteen naar het ziekenhuis.
Toen werd me verteld dat het na 5 cm ontsluiting al niet meer mag pijnbestrijding.
Op zich heb ik 6 over de hele bevalling gedaan vanaf de eerste wee tot ik weer gedoucht was.
Dus op zich is het heel snel gegaan moet alleen zeggen dat het heel heftig was omdat het zo snel ging.
De weeen hielden aan en zat geen seconde tussen om bij te komen.
Nu ben ik voor de 2de keer zwanger en als de 2de bevalling nog sneller gaat hoeft het perse niet van mij.
Maar het zou me gerust stellen als het mogelijk zou zijn om het te krijgen als je het vraagt.
Naar mijn idee is het nog steeds een taboe en als je kijkt in andere landen is het heel normaal om pijnbestrijding te krijgen zonder dat je als zwakke wordt gezien.

De bezwaren zijn o.a. lees ik op het internet meer kunstverlossingen en veel hoofpijn.
Maar dan moeten toch heel veel vrouwen in het buitenland hier last van hebben?
Of is het een gewoon iets waar verloskundige en artsen niets van willen weten.
Omdat je na een ruggeprik een nacht in het ziekenhuis moet blijven en dat kost geld??

Dus is het een geldkwestie of ouderwetse opvattingen of is het schadelijk voor de baby??

mijn persoonlijke mening over pijnbestrijding in het buiten land is wel dat ze er meteen om vragen!
ik heb al 3 kindjes op de wereld gezet en ben nu 27 jaar. zwanger van de 4e! mijn eerste bevalling ging erg snel en ook geen seconde rust! een weeenstorm van vooral rugweeen.. ik heb geen seconde aan pijnbestrijding gedacht! ik wist dat het pijn deed en op het punt dat je denkt ik trek het niet meer dan is de baby er al!
kijk er zijn uitzonderingen waarbij het gewoon nodig is maar mijn mening is wel dat het best te doen is zonder!
de 2e was er in 4 uur en de 3e was er in goed 1,5 uur.. flinke pijn maar dan vooral naweeen...

ik vind wel dat wanneer je het wilt dat het je aangeboden moet worden!! het is ieder zijn eigen..
maar als ik programma's zie als teenmoms of bevallingen in het buitenland dan roepen ze bij de eerste wee al om een ruggeprik! en liggen ze lekker te lachen enz... of te zeggen bevallen stelt niks voor! tja dan erger ik me er wel aan! hihi
en schadelijk voor de baby? denk het toch niet want anders neem ik aan dat ze het helemaal niet deden...

liefs

ik ben daar wel milder over hoor
alle medische faciliteiten horen aanwezig te zijn en wanneer nodig ook uitgevoerd moeten worden.
nu mommy3 zo mooi snel bevallen is heeft zij geluk gehad, maar zeg dat niet tegen mijn vriendinnnen die 48 en 72 uur hebben liggen bevallen. Of tegen de vrouwen die ingeknipt of uitgescheurd zijn, Ieders pijngrens is anders en lichaam ook. Net als elke bevaling. ik vind het niet kunnen dat ze hier zeggen tusen 24 en 7 uur is er niks mogelijk of na 5cm niet. Er moet wel een grens zijn, ooh ik voel iets: ik wil medicatie!! dat is heftig maar wij zijn geen amerikanen. Ja vroeger deden ze ook zonder, maar ik denk niet dat ik hoef te beginnen over hoeveel baby's en moeders in het kraambed stierven. of hoeveel kinderen de eerste weken en maanden al stierven.
Zorg voor 1 goed systeem in het hele land, met duidelijke heldere afspraken en mogelijkheden. Dan hoeft niet elke zwanger het wiel opnieuw uit te vinden. Of afhankelijk te zijn van waar je woont en bij welk ziekenhuis je terecht kan of moet.

ik heb bij mijn zoontje een ruggeprik gehad omdat ik ingeleid ben . weeen stormen had en geen ontsluiting kreeg.
ik durfde niet goed maar het was de enige oplossing want ik moest nog zoooo lang tot de 10cm.
toch zou ik er nu (ben nu 18 weken zwanger) niet standaard voor kiezen en eerst weer zelf proberen.
ik ben er voor om het dus zelf te proberen maar als het niet gaat om wat voor een rede dan ook , de mogelijkheid er moet zijn om een pijnstillers spuit of ruggeprik of infuus te krijgen.

groetjes moekje
mama van Ryan 24-07-2007
zwanger 18 weken

Ik ben ook ingeleid en had heftige weeën en een weeënstorm. Ik heb een ruggeprik gehad maar deze hielp simpel weg niet omdat de ontsluiting te snel ging op begeven moment.
Echter tegenwoordig is het verplicht dat er 24 uur per dag pijnbestrijding kan vragen en krijgen. Dit is een tijdje geleden in gegaan. Je moet dan uiteraard wel in het ziekenhuis bevallen.
Een geld kwestie is het denk ik niet want als je een nacht moet blijven worden er ook uren in kraamzorg in mindering gebracht. Heft elkaar niet helemaal op maar wel een beetje natuurlijk.

Groetjes Inge

at sweetwicca!

ik ben ingeknipt! ik heb vacuum gehad bij de eerste dus over pijn hoeven we het niet te hebben!
bij mij ging het zooo snel dat ik enorm veel pijn had.
mijn mening is gewoon dat het wel aangeboden moet worden! maar dat het miet meteen gebruikt hoeft worden! ik zeg toch er zijn uitzonderingen!! wel goed lezen he!!!
ik weet heel goed dat het heftig kan zijn! en dat je 3 keer snel bevalt zegt niet dat het een makkie is he!
mijn vriendin heeft er heel lang over gedaan en kreeg het kindje er bijna niet uit! drama...
zij heeft besloten geen ruggeprik te nemen omdat ze de natuur dr gang wilde laten gaan, maar mocht ze die wel genomen hebben dan is dat niet meer dan logisch!
het gaat mij er gewoon om dat sommige mensen meteen roepen ik wil zeker een ruggeprik! van te voren al! dat snap ik gewoon niet!!!
heb vertrouwen in je lichaam....

Voor iedereen is de pijngrens inderdaad anders, en iedereen moet zelf kunnen beslissen of zij wel of geen pijnstilling wil. Zelf ben ik eigenlijk van mening dat die pijn helemaal geen nut heeft en waarom zou je dan geen pijnbestrijding nemen? Bij mijn eerste ben ik ingeleid en ik werd gek van de niet aflatende pijn met een ontsluiting die niet op gang kwam. Ik was zooo blij met de ruggeprik! Daardoor kon ik ontspannen en ging de ontsluiting stukken sneller.
Ik zag een aantal dagen geleden op de tv een gynaecoloog die zei dat baringspijn te vergelijken is met amputatiepijn. Hij was zelf vóór pijnstilling, dat het altijd beschikbaar moest zijn indien gewenst. Verder zei hij nog dat hij vóor pijnbestrijding was omdat de moeder dan wat rust kreeg, want juist die vermoeidheid van urenlang weeën opvangen kon weer tot meer keizersnedes leiden.

Ik word wel af en toe moe van die verhalen van moeders die trots zijn het zonder pijnbestrijding te hebben gedaan. Alsof de prestatie van het baren dan groter was dan mét pijnbestrijding.

at mommy3, oeps niet goed genoeg gelezen. at iederen: Er zijn idd vrouwen die bij minste of geringste al roepen daar heb je helemaal gelijk in. in ons ziekenhuis was nachts geen pijnstilling te krijgen, ik hoop dat het idd verbeterd is, het aanbod moet er simpelweg zijn en de verloskundige is in staat om samen met de vrouw te beslissen. En het is niet allesweghalend, je bent dan niet ineens op vakantie ofzo. waarom moeten mannen hierover beslissen? de vrouw hoort alle recht te hebben. daar gaat het mij om. groetjes sabine

Terug
Bovenaan