pijnbestrijding

ben het met randy eens...
dat het pijn zal doen, is algemeen bekend.

ik had voor mn 1e zwangerschap een beetje te veel naar die bevallingsverhalen op tv gekeken.
daarin zag ik de meeste vrouwen gillen van de pijn.
toen ik dus zwanger werd, nam ik mezelf voor:
het zal heel veel pijn gaan doen, maar die kleine zal er hoe dan ook toch uit moeten!

ik heb het totaal niet op ziekenhuizen, maar thuis bevallen was voor mij ook geen optie
dus beviel ik in het kraamhotel.
ik heb echt een top bevalling gehad.
had wel been weeen, maar heb de hele avond in bad gelegen.
in bad ging mn ontsluiting opeens heel erg snel.
ging er om 7 uur in, met 3cm. om 9 uur had ik 5 cm. toen ben ik heel snel weer in bad gaan liggen en om 10.15 uur volledige ontsluiting.
de pijn was dragelijker in bad, dan uit bad.
kon niet eens op mn benen staan, zakte ergewoon door heen. had been weeen.
dus hup, snel weer in bad en toen ik volledige ontsluiting had, snel op bed en nog geen half uurtje later was mn kleine meid er.
pijn tijdens de bevalling zelf??
ik heb er niet eens wat van gemerkt!
had totaal geen pijn, zelfs niet toen het hoofdje 3 keer terug ging, ipv eruit. (wat wel een raar gevoel was)

nu moet ik in het ziekenhuis bevallen.
kraamhotel is geen optie, omdat ik daar 3 dagen minimaal moet blijven. wil ik niet, want wil gewoon thuis bij mn oudste dochter, man en ukkie zijn.
thuis bevallen is wederom niet mogenlijk.

tegen de bevalling zie ik niet op, maar tegen het ziekenhuis wel. ook al weet ik dat ik in goede handen ben.

pijnbestrijding zal ik niet snel om vragen.
waarom niet???
heel simpel.

ik ben als de dood voor die ruggeprik!
waarschijnlijk omdat ik het niet ken, maar t lijkt me zo eng gewoon.
maar heb wel in mn achterhoofd dat mocht het een rampen bevalling worden ( elke bevalling is immers anders zeggen ze) ik er wel om KAN vragen, mocht ik dit willen.

een keizersnede op bestelling hahahaha.
moest er wel om lachen, maar tis idd eigenlijk te treurig voor woorden.

liefs, do

Hi,

Ik vind dat pijnbestrijding gewoon moet kunnen! Maar let wel: het is niet altijd mogelijk om die te krijgen. Daarom ben ik van mening dat je pijnstilling niet moet gaan vragen als je er aan toe bent, maar het gewoon aankaarten als je bij de gyn of vk bent. Dan kunnen ze je uitleggen waarom het soms niet mogelijk is (bijv. als je al te veel ontsluiting hebt, dan krijg je geen pijnstilling meer).

@do: er is meer mogelijk dan alleen de ruggeprik. Deze is niet voor iedereen geschikt. Ik ben dus bevallen met pethidine en ik zou daar zo weer voor kiezen als het nodig zou zijn. Daarnaast heb je ook de geboortetens en volgens mij zijn er nog meer opties, maar dat weet ik zo even niet. Dus als je graag wilt, informeer dan naar de mogelijkheden.

Gr. Tamara.

Ik heb het idee dat iedere vrouw het in ieder geval gewoon eens mee moet maken hoe het is om te bevallen. Vrouwen die voor de eerste keer bevallen gaan en vooraf al pijnstilling "regelen" daar heb ik niet zoveel mee. Het is ook maar net de mindset waarmee je eraan begint. Als je jezelf ervan overtuigt dat je het niet kan en dat het veel pijn gaat doen dan zal het ook heel veel pijn gaan doen.

Bevallen doet pijn, soms heel veel, en soms is pijnstilling noodzakelijk. Ik ben absoluut niet tegen pijnstilling, laat dat duidelijk zijn. Ik heb bij mijn eerste bijvoorbeeld pethidine gehad wegens slecht vorderende onsluiting. Voordeel was dat ik in een roes kwam en de ontsluiting heel snel ging. Nadeel dat ik niet veel van deze bevalling meegekregen heb in vergelijking met de rest. Maar toen was het het juiste middel me naar volledige ontsluiting te brengen.

Mijn 2e is thuis geboren, deed veel meer pijn maar was zoveel beter te verdragen dan bij de eerste. Elke bevalling is anders en het proces te ervaren zoals het door de natuur bedoeld is vond ik erg mooi. Soms is er wat hulp nodig, soms ook niet.

Terug
Bovenaan