pijnbestrijding

ik ben 2 x bevallen met een rugenprik
een keer 6w te vroeg, opwekers gekregen, 2 uur later rugenprik (bij 2cm) 12 uur later onze dochter geboren. 2de bevalling met 40 w , ik had weeen en vond het goed gaan maar volgens de gyn. waren de weeen niet krachtig genoeg, weer opwekers, 2 uur later rugenprik ( bij 4 cm) 10 uur later onze zoon geboren met een KZS omdat ie sterenkijker was.
Ik was blij met rugenprik en kreeg hem gelijk toen ik het vroeg. In deze zkh is een anestesis 24 uur beschikbaar.Nutuurlijk wil je het liever zonder pijnbestrijding doen, maar als het niet meer voltehouden is waarom niet.
Iedereen moet het natuurlijk voor zich zelf weten

twiki, je moet niet denken dat bevallen zonder pijnbestrijding beter of knapper is dan met hoor!!! absoluut niet! bevallen is een kunst op zich!!!

maar ik vind het gewoon zo ontzettend raar dat wanneer je ook maar een bevalling op tv ziet, en dan heb ik het bijv over amerika, dat ze al roepen bij de eerste wee ik wil nu een ruggeprik en dan ook nog eens zuurstofmaskers(lachgas?) dr bij!
soms lijkt het wel alsof het daar zwaarder bevallen is...

en iedereen heeft een andere pijngrens dat is een ding wat zeker is,
iemand zei ook dat de pijn onnodig is dus waarom zou je het doen? nou daar zet ik wel mijn vraagtekens bij, ik denk wel dat die pijn op de 1 of andere manier nut heeft want waarom gaat bevallen anders zo?
maar goed de techniek van tegenwoordig kan heel veel!!! ik ben er blij om dat het er is! en ik vind dat het wel aanwezig moet zijn, maar mijn vk zegt ook heb vertrouwen in je eigen kunnen! en als het niet meer gaat dan kijken we verder!
en dat vind ik persoonlijk ook....

enne sweetwicca! MANNEN! haha ik heb bij de eerste een gyn gehad, en die was echt zooo anders dan de vk.. gewoonweg niet gevoelig zeg maar! ik werd gehecht en de vk zei achteraf ik ga een klacht indienen dit is niet normaal meer! het was zoooo strak gehecht dat het niet meer uit te houden was... de boel moest los gehaald worden! pff..
en die beslissen er dus over! hihi inderdaad liever de vk die het met je kan beslissen!

liefs

Hi,

Ik ben een week geleden bevallen.
Al bij mijn eerste bezoek aan de vk heb ik gepraat over pijnbestrijding. Dit heeft mij veel rust gegeven. bij mijn vorige zwangerschap durfde ik dit niet aan te kaarten ivm de taboes, nu heb ik het gelijk gedaan!

Die rust heeft mijn zwangerschap zeker goed gedaan. De eerste is een geplande ks geworden, dus was er geen sprake van wel of geen pijnbestrijding. Nu heb ik veel rust gehad te weten dat het mogelijk is. Ik moest in het zkh bevallen en ook daar heb ik meerdere keren aan gegeven pijnbestrijding te willen.

Toen ik vorige week in het zkh aan kwam en ingeleid ging worden, heb ik ook hier dit onderwerp weer aangekaart. Beter te vaak dan te weinig. De vk moest wel een beetje lachen dat ik er al zo snel bij was. Na een half uur aangesloten op het infuus begon bij mij de weeenstrom en hield ik het niet lang uit. Dus toen nogmaals om de pijnbestrijding gevraagd.

Er waren twee opties: pethidine of ruggeprik. Omdat ik niet goed wist welke te kiezen, hebben zij dat gedaan. Onthoud wel: niet elke pijnstilling werkt bij elke vrouw. Sommige vrouwen (zie ook hierboven) hebben na de ruggeprik nog pijn. Dat kan ook met de pethidine. Het voordeel van de pethidine is dat je er suffig van wordt (wat tevens ook het nadeel is) en je niet alles even heftig meer mee krijgt.

Ja, pijnbestrijding zorgt voor meer kunstverlossingen, maar is dat zo heel erg? Je moet toch naar het ziekenhuis als je pijnbestrijding wilt.

Ik heb uiteindelijk de pethidine gekregen en ik raakte ook suf. De pijn leek me niet minder, maar ik kreeg er wel minder van mee. Ik heb uiteindelijk een hele heftige bevalling gehad, ik ging in 1 uur tijd van 4 cm naar volledige ontsluiting en omdat onze dochter in foetale nood kwam, moest ze in no time gehaald worden, in mijn geval met de vaccuüm. Toch kijk ik niet boos of verdrietig terug. Ik ben blij dat de keuzes gemaakt zijn zoals ze gemaakt zijn. Ik zou deze bevalling niet anders gewild hebben.

Gr. Tamara.

Haai mommy3,
Ik geloof ook niet dat bevallen zonder pijnbestrijding beter of knapper is hoor ;) Maar soms krijg je die indruk van vrouwen die zonder pijnbestrijding zijn bevallen ;)

Hoi, ik ben zwanger van mijn derde kindje. Mijn vorige twee kindjes heb ik thuis gekregen, waarbij ik dus indirect heb gekozen dat er geen pijnbestrijding mogelijk was.

Maar, mijn kindjes zijn beiden binnen 4 uur geboren. En natuurlijk deed het zeer, maar ik vond het goed te doen.

Iedere bevalling is anders, en iedere vrouw is anders.

Bij dit kindje moet ik misschien in het ziekenhuis bevallen. En als ik er dan toch ben, vind ik het niet nodig om extreem pijn te leiden als daar een oplossing voor is. Dus dan vraag ik misschien wel om pijnbestrijding.

Ik vind dat zodra je aangeeft dat het zonder niet gaat, je het recht hebt om pijnbestrijding te krijgen. Wie bepaalt nu of ik de pijn te heftig vind, ja of nee? Dat bepaal je als bevallende vrouw toch zeker zelf? Tegenwoordig verdoven ze je bij het minste gaatje bij de tandarts, maar bij een bevalling die uren duurt is het opeens raar?

hahahaha..iedereen heeft nog steeds z'n gedachtes erover...
Dat het pijn (gaat)/doen weten we allemaal...

Ik heb bij de eerste een ruggeprik gehad, was een afgebroken ingeleide bevalling bij 22 weken zwangerschap en duurde 46 uur.
Mijn onderlichaam was verlamd en de weeën voelde ik gewoon.
Ik kreeg die prik omdat wij niks terug zouden krijgen voor de pijn die je zoveel uren hebt, ja een dochter die een uur heeft mogen leven voor wij haar moesten laten gaan.
Omdat ik de weeën wel extreem voelde hebben ze een ander medicijn door de epidraal gedaan, hier kreeg ik koortsstuipen van, mijn lichaam reageerde dus niet goed op de ruggenprik.

3 maand na deze bevalling ben ik gecurreteerd op placentaresten, ik ben doodsbenauwd voor algehele narcose dus weer gekozen voor een ruggenprik, hier kreeg ik hartritme stoornissen van...

Bij mijn tweede bevalling wou ik na 14uur alleen maar rugweeën zonder tussenstop pijnstilling, eindelijk gingen ze toucheren, helaas 9 cm ontsluiting, maar over die laatste cm heb ik nog een 4 uur gedaan, onze tweede dochter lag met haar hoofdje scheef, gevolg 2 verkeerde knippen en een totaal ruptuur...
Ik naar de ok, uitgelegd dat ik 2x heel raar heb gereageerd op een ruggenprik, ze zouden er een ander medicijn in doen....gevolg...mijn bloeddruk zakte naar 58/37 veeeeeeeeels te laag, dus hub weer een ander medicijn in het infuus...

Ben nu 26 weken zwanger en krijg misschien ivm de vorige totaal ruptuur een keizersnede...dan krijg ik weer die ruggenprik, maar ook als het een gewone bevalling wordt zou ik wel pijnstilling willen hebben als het weer zolang duurt...
Maar tegelijkertijd zie ik ook op tegen een ruggenprik.

Ik zelf heb besloten, ik zie wel hoe het allemaal loopt....ben blij dat het in nederland ook gewoon kan...

En als we al denken dat het in Amerika al erg is....ik ben half indonesisch en mijn moeder woont daar...daar kan je zelfs bij 35 weken een keizersnede op BESTELLING doen!!!...dat vind ik pas belachelijk....

hahahaha..iedereen heeft nog steeds z'n gedachtes erover...
Dat het pijn (gaat)/doen weten we allemaal...

Ik heb bij de eerste een ruggeprik gehad, was een afgebroken ingeleide bevalling bij 22 weken zwangerschap en duurde 46 uur.
Mijn onderlichaam was verlamd en de weeën voelde ik gewoon.
Ik kreeg die prik omdat wij niks terug zouden krijgen voor de pijn die je zoveel uren hebt, ja een dochter die een uur heeft mogen leven voor wij haar moesten laten gaan.
Omdat ik de weeën wel extreem voelde hebben ze een ander medicijn door de epidraal gedaan, hier kreeg ik koortsstuipen van, mijn lichaam reageerde dus niet goed op de ruggenprik.

3 maand na deze bevalling ben ik gecurreteerd op placentaresten, ik ben doodsbenauwd voor algehele narcose dus weer gekozen voor een ruggenprik, hier kreeg ik hartritme stoornissen van...

Bij mijn tweede bevalling wou ik na 14uur alleen maar rugweeën zonder tussenstop pijnstilling, eindelijk gingen ze toucheren, helaas 9 cm ontsluiting, maar over die laatste cm heb ik nog een 4 uur gedaan, onze tweede dochter lag met haar hoofdje scheef, gevolg 2 verkeerde knippen en een totaal ruptuur...
Ik naar de ok, uitgelegd dat ik 2x heel raar heb gereageerd op een ruggenprik, ze zouden er een ander medicijn in doen....gevolg...mijn bloeddruk zakte naar 58/37 veeeeeeeeels te laag, dus hub weer een ander medicijn in het infuus...

Ben nu 26 weken zwanger en krijg misschien ivm de vorige totaal ruptuur een keizersnede...dan krijg ik weer die ruggenprik, maar ook als het een gewone bevalling wordt zou ik wel pijnstilling willen hebben als het weer zolang duurt...
Maar tegelijkertijd zie ik ook op tegen een ruggenprik.

Ik zelf heb besloten, ik zie wel hoe het allemaal loopt....ben blij dat het in nederland ook gewoon kan...

En als we al denken dat het in Amerika al erg is....ik ben half indonesisch en mijn moeder woont daar...daar kan je zelfs bij 35 weken een keizersnede op BESTELLING doen!!!...dat vind ik pas belachelijk....

ben het met randy eens...
dat het pijn zal doen, is algemeen bekend.

ik had voor mn 1e zwangerschap een beetje te veel naar die bevallingsverhalen op tv gekeken.
daarin zag ik de meeste vrouwen gillen van de pijn.
toen ik dus zwanger werd, nam ik mezelf voor:
het zal heel veel pijn gaan doen, maar die kleine zal er hoe dan ook toch uit moeten!

ik heb het totaal niet op ziekenhuizen, maar thuis bevallen was voor mij ook geen optie
dus beviel ik in het kraamhotel.
ik heb echt een top bevalling gehad.
had wel been weeen, maar heb de hele avond in bad gelegen.
in bad ging mn ontsluiting opeens heel erg snel.
ging er om 7 uur in, met 3cm. om 9 uur had ik 5 cm. toen ben ik heel snel weer in bad gaan liggen en om 10.15 uur volledige ontsluiting.
de pijn was dragelijker in bad, dan uit bad.
kon niet eens op mn benen staan, zakte ergewoon door heen. had been weeen.
dus hup, snel weer in bad en toen ik volledige ontsluiting had, snel op bed en nog geen half uurtje later was mn kleine meid er.
pijn tijdens de bevalling zelf??
ik heb er niet eens wat van gemerkt!
had totaal geen pijn, zelfs niet toen het hoofdje 3 keer terug ging, ipv eruit. (wat wel een raar gevoel was)

nu moet ik in het ziekenhuis bevallen.
kraamhotel is geen optie, omdat ik daar 3 dagen minimaal moet blijven. wil ik niet, want wil gewoon thuis bij mn oudste dochter, man en ukkie zijn.
thuis bevallen is wederom niet mogenlijk.

tegen de bevalling zie ik niet op, maar tegen het ziekenhuis wel. ook al weet ik dat ik in goede handen ben.

pijnbestrijding zal ik niet snel om vragen.
waarom niet???
heel simpel.

ik ben als de dood voor die ruggeprik!
waarschijnlijk omdat ik het niet ken, maar t lijkt me zo eng gewoon.
maar heb wel in mn achterhoofd dat mocht het een rampen bevalling worden ( elke bevalling is immers anders zeggen ze) ik er wel om KAN vragen, mocht ik dit willen.

een keizersnede op bestelling hahahaha.
moest er wel om lachen, maar tis idd eigenlijk te treurig voor woorden.

liefs, do

Terug
Bovenaan