Pijnlijke harde buiken

Ik schrik toch best wel van jullie berichtjes en dit is toch wel een beetje een wake-up call om nog beter naar mijn eigen grenzen te luisteren. Ik moet inderdaad beter durven luisteren naar mijn eigen gevoel ipv mezelf vergelijken met anderen of met wat ik normaal doe. Ik heb nog even met de verloskundige gebeld en op haar advies net een warm bad genomen en blijf de komende dagen thuis van mijn werk. Daarna opnieuw bekijken wat wel en niet lukt. Dankjulliewel!

Hoi Rolo, wat goed dat je dat allemaal al hebt geregeld. Het is niet goed of fout als je veel minder kunt tov anderen; ieder lichaam is weer anders en al voel je je verder prima (dat is wat bij mij het geval was) toch moet je niet onderschatten wat een zwangerschap doet met je. 
Ik wens je een hele fijne voortzetting van je zwangerschap en geniet er nog even van voordat het zover is! 

Ik ben nu 30 weken zwanger en werk al 2 weken helemaal niet meer. Zo moe en veel harde buiken. Kon soms echt niet meer rechtop staan van de pijn als ik de trappen op mijn werk op en neer moest.
Ik had vanmiddag weer een hartfilmpje en zelfs bij het half uurtje liggen had ik harde buiken. 
Advies RUSTIGER aandoen. Dus op bank of bed liggen. Wel af en toe lopen om trombose te voorkomen. Maar ze zeiden echt dit moet je doen om vroeggeboorte te voorkomen. Dat kwam wel ff aan.
Ik had een paar weken geleden als ik dan even de stad in ging om nog wat baby spullen te kopen ook zoiets, ach het doet wel pijn maar ik ben zo thuis en dan kan ik wel even op de bank gaan zitten. 
Ik ben blij dat mijn gynaecoloog me even met de neus op de feiten heeft gedrukt. Ik nam gewoon onnodig risico en hoe raar ook, werk draait gewoon door ook al ben jij er niet. In het begin even wennen maar alles beter dan dat ik mijn kindje in gevaar breng! Laat werk los! Het is nog maar voor een paar weken. En, het is maar werk.... 

Inmiddels een paar dagen verder en 2 dagen op advies van de verloskundige bed/bankrust gehouden. Dit heeft goed geholpen, maar zodra ik langer dan 5 minuten sta of loop komen de harde buiken weer en als ik dan toch doorloop gaan ze ook weer zeer doen. Urine ingeleverd en lichte ontsteking, maar op kweek kwam er niks uit dus geen kuur. Nu heeft de verloskundige (andere binnen dezelfde praktijk) gezegd dat sommige vrouwen hier gewoon meer last van hebben dan anderen. Volgens haar kan ik wel weer alles gaan doen, ook weer naar mijn werk, maar ik ben hier wel huiverig voor omdat koken en wandelen met de hond al nauwelijks gaat... en als ik de verhalen hierboven lees is dat ook geen gebruikelijk advies. Herkennen anderen dit advies, om gewoon je dagelijkse bezigheden te blijven doen bij pijnlijke harde buiken? Ik blijf in ieder geval deze week nog thuis en wil niks forceren. Eigenlijk voel ik duidelijk een grens maar ga door het advies van de verloskundige nu toch weer twijfelen...

Hoi Rolo, wat gek en tegenstrijdig dat je verloskundige nu ineens aangeeft dat je “door de pijn heen” toch alles moet blijven doen. Mij lijkt dat inderdaad geen gebruikelijk advies. Heb je wel goed aangegeven dat het écht meteen pijn doet als je al maar rustig gaat koken of te lang staat? Ik snap je hoor, heb zelf ook altijd de neiging om te bagataliseren maar als je verloskundige daar niet doorheen ziet kan ze natuurlijk niet weten hoe erg het is!
Zelf al gestopt met 28 weken (ik stond voor de kleuters en dat ging niet meer), ik voelde dat in het begin ook aan als falen maar sindsdien voel ik me lichamelijk zoveel beter, helemaal geen harde buiken meer gehad sindsdien (ik ben nu 35 weken). Zeker als je leest dat zoveel meiden toch ervaring hebben met als je doorgaat dat de kans op vroegbevalling zoveel hoger is zou ik er echt mee uitkijken! Is er misschien een andere arts waar je bij terecht kunt, gynaecoloog of huisarts ? 

Dat advies heeft mijn vk me nooit gegeven. Ze zei altijd als ze vaak voorkomen en pijnlijk zijn dan moet je stoppen met wat je doet en rust nemen.
Die harde buiken was ook het enige waar ik echt veel 'last' van had tijdens mijn zwangerschap. Was ook niet alleen een deel van mijn buik maar gewoon van onder tot helemaal boven. Ik kon zelfs tijdens die harde buik niet normaal ademen omdat het leek alsof mijn longen fijngedrukt werden.
Als dit bij een eventueel (hopelijk) volgende zwangerschap weer is dan ga ik direct een paar dagen rust nemen.
Luister in dit geval naar jezelf en waar jij je goed bij voelt. Misschien ook een beetje naar ons omdat we hetzelfde hebben meegemaakt ;-)
Als je het 'al' hebt bij 5 minuten staan (had ik ook) dan zou ik echt rust pakken en eventueel 2 of 3 dagen proberen thuis te werken.
Als dat niet gaat dan nu al met verlof gaan :)

Dankjulliewel voor jullie reactie. Het bevestigt wel wat ik zelf ook voel. Ik heb zo een extra controle bij de verloskundige omdat ik vanacht ook pijnlijke steken kreeg  in mijn buik elke 3 minuten en deze ongeveer een minuut aanhielden terwijl ik gister toch bijna de hele dag op de bank gelegen heb. Na een uur stopte het gelukkig weer. Geen idee wat het allemaal is maar ik ben er niet gerust op dus ik heb toch om een extra controle gevraagd en ga toch vragen of ze met een eenduidig advies kunnen komen. Dit is mijn eerste zwangerschap dus ik weet niet wat normaal is en erbij hoort en wat niet... maar dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Nogmaals dank voor het delen van jullie ervaringen. 

Heel herkenbaar wat je zegt @rolo! Ik heb precies hetzelfde. Ik ben vanaf 24 weken halve  dagen gaan werken ivm harde buiken. Ik heb ook heel erg last van mijn rug en bekken. Voelde als enorm falen. Ik zag collega's nog gewoon alles met gemak doen terwijl ik al heel snel pijn/last had. Ook ik vind het lastig wat nu hoort of niet hoort omdst dit ook mijn eerste zwangerschap is. Ik probeer wel heel erg te luisteren naar mijn lichaam en rust te nemen als het niet gaat.  
Na een halve werkdag heb nu een buik die de hele avond strak staat en hard voelt alsof hij uit elkaar scheurt. Als ik ga slapen zwakt dit af, maar soms heb ik dan alsnog s nachts harde buiken(onderin een kramp die na een paar sec wegtrekt). Ik vraag me af of dat andere dan een extreem harde buik is. Vandaag naar de verloskundige voor een extra groei echo, dus ga het daar maar heel goed vragen en uitleggen want het maakt me heel onrustig merk ik. Zeker na het lezen van de verhalen hierboven.. 

Terug
Bovenaan