Ik begin er ook niet aan hoor. Zelfs Merijn (nu 3 jaar en 2 maanden) zit nog niet op het potje of wil nog niet op de wc. Sterker nog, toen zijn vader (wij zijn uit elkaar) hem op een gegeven moment probeerde zindelijk te maken, terwijl ik gezegd had dat Merijn daar nog niet aan toe was, werd hij er alleen maar heel onzeker van. Hij vroeg me de hele dag door of ik toch nog wel genoeg luiers had (zijn vader probeerde hem te pushen door te zeggen dat hij geen luiers meer ging kopen). Het gevolg was dat hij dus op een verkeerde manier bezig was met het zindelijk worden. Nadat ik er wat van gezegd heb tegen de vader van Merijn, is hij er mee gestopt en is Merijn er wat rustiger onder geworden. Gisteren gaf hij voor de eerste keer zelf aan dat hij op de wc wilde. Als hij er naar vraagt, ga ik er op in, maar anders laat ik hem nog gewoon even. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je het aan het kindje overlaat, het vrij snel gebeurd kan zijn. Althans dat is de ervaring in mijn omgeving. Kindjes die rond de 3,5-4 jaar zindelijk werden in 2-3 weken tijd. En eerlijk gezegd heb ik er ook niet zo'n trek in om de hele dag mijn kind te attenderen op het plas/poepritueel. Laat hem nog maar even en het zindelijk worden komt vanzelf wel.
Ieder doet het op zijn eigen manier en ik heb dan ook niets tegen op de werkwijze van anderen die het wel al gaan proberen op jonge leeftijd, maar ikke dus even niet!
Groetjes Fonske.