Pluszoontje van 4 (februari 2024 5) slaapt niet door en valt nog niet alleen in slaap

Hey hey eventjes jullie hulp en tips. Nou heb ik bijna 2 jaar een pluszoontje die nu februari 5 jaar word. Zolang hij geen 6 jaar is is er geen co-ouderschap. Dus de regeling is nu 9 dagen bij mama (wij mogen heb woensdagavond vanaf 18u gaan ophalen) en 5 dagen bij ons (maandag na school gaat hij naar zijn mama). Elke keer opnieuw wilt hij bij ons niet gaan slapen of niet alleen slapen. Alleen slapen moet hij van ons maar bij het inslapen zitten wij nog bij hem tot hij slaapt op zijn kamer (anders krijst hij heel de buurt bij 1) ook snachts moeten wij hem zeggen dat hij moet slapen. Hij steekt dan altijd zijn kamerlicht aan terwijl een grote lichtprojector heeft die heel zijn kamer verlicht snachts. Wij zijn nu te weten gekomen dat hij bij zijn mama in bed slaapt. Wij willen nu zelf ook een kindje van onszelf en zijn er vollop met bezig. Maar zolang mijn pluszoontje nog niet doorslaapt en nog niet alleen in slaap valt gaat dit heel lastig zijn zeker als er een 2de kindje in huis komt. Wij hebben van alles geprobeerd, hij gaat naar een psycholoog/slaapcoach, hij krijgt voor het slapen calmomel, hij kreeg homeopathisch druppels om te slapen maar dit werkt allemaal niet. Wij zouden graag van andere ouders horen hoe zij dit hebben aangepakt om hun kind(jes) alleen hebben laten slapen en hebben geleerd om alleen in slaap te vallen.

Groetjes :)
 
Met 4 jaar, kan je misschien aan hem zelf vragen wat er misgaat bij het slapen gaan? Op een rustig moment waarop er niet bijna geslapen moet gaan worden.
 
Wat je zou kunnen proberen is samen met hem een naar bed ritueel maken.
Hem vragen wat hij nodig heeft om in zijn eigen bed te slapen.
Neefje van ons wat rond die leeftijd echt een drama met slapen. Toen hebben ze samen een naar bed ritueel gemaakt, en daar heel strak aan vast gehouden. Binnen een week was het probleem opgelost…

Misschien heb je er wat aan…
 
Met 4 jaar, kan je misschien aan hem zelf vragen wat er misgaat bij het slapen gaan? Op een rustig moment waarop er niet bijna geslapen moet gaan worden.
Hij wilt niet gaan slapen omdat hij bij mama wel samen in 1 bed mag slapen met zijn broer (9/10 jaar) en mama samen. Hier mag hij dit niet. In de zomervakantie mag hij van zijn mama tot het donker word opblijven. Hier moet hij in de zomervakantie 1u na zijn schoolbedtijd naar bed. Voor hem is het de drama dat hij hier op zijn eigen kamer moet slapen en niet bij ons
 
Wat je zou kunnen proberen is samen met hem een naar bed ritueel maken.
Hem vragen wat hij nodig heeft om in zijn eigen bed te slapen.
Neefje van ons wat rond die leeftijd echt een drama met slapen. Toen hebben ze samen een naar bed ritueel gemaakt, en daar heel strak aan vast gehouden. Binnen een week was het probleem opgelost…

Misschien heb je er wat aan…
Bedritueel hebben me ook al gedaan. Eerst doet papa zijn pyjama aan, dan gaat hij naar het toilet en poetst hij zijn tanden. Dan ligt hij en bed en leggen we alle knuffels bij hem. We lezen nog 1 hoofdstuk voor uit een sprookjesboek en blijven zitten tot hij slaapt. Ook dit helpt allemaal niet. Wij moeten ons continu boosmaken omdat hij snachts om de 5 minuten uit bed komt en lichten aansteekt. Ons bedritueel gaat al zo 2 jaar door maar het helpt niet
 
De zogenaamde geen co-ouderschapregeling van 9 dagen bij mama en 5 dagen bij jullie vind ik dat vreemd. Ik denk dat meer structuur en regelmatig al iets zou helpen. Daarbij lees ik heel veel 'we'. Ik denk dat het handiger is dat jij meer op de achtergrond blijft en vooral papa 1 op 1 met zijn zoon aan de slag gaat hiermee. Papa kan aan zijn zoon vragen wat er aan de hand is en eventueel ook met moeder hierin overleggen. Ik mis vooral het overleg met moeder in dit verhaal.
 
De zogenaamde geen co-ouderschapregeling van 9 dagen bij mama en 5 dagen bij jullie vind ik dat vreemd. Ik denk dat meer structuur en regelmatig al iets zou helpen. Daarbij lees ik heel veel 'we'. Ik denk dat het handiger is dat jij meer op de achtergrond blijft en vooral papa 1 op 1 met zijn zoon aan de slag gaat hiermee. Papa kan aan zijn zoon vragen wat er aan de hand is en eventueel ook met moeder hierin overleggen. Ik mis vooral het overleg met moeder in dit verhaal.
Er kan geen structuur en regelmaat komen het enige structuur en regelmaat die we hebben is dat papa en ik gaan werken en de pluszoontje gaan halen na school. Eet op bepaalde uren. En mag 1 u voor het slapengaan geen tv kijken. En het is juist de bedoeling dat ik niet op de achtergrond blijf want hij leeft ook samen met mij. Papa overlegt altijd met de moeder maar moeder luistert niet omdat zij deze situatie niet heeft omdat zowel zij als pluszoontje als haar ander zoontje van 10j altijd in hetzelfde bed slapen. Ik moet niet op de achtergrond blijven want pluszoontje hangt aan me en luistert alleen naar mij. Het is niet de bedoeling dat ik op de achtergrond blijf als we samen wonen en alles samen doen. Ik moet ook met het kind samenleven en niet enkel papa. En zowel papa al 10x heeft gevraagd aan zijn zoon wat er moeilijk maakt om te slapen krijgen we telkens het antwoord ik wil niet alleen slapen. Heel jammer dat jij denkt dat de plusmama op de achtergrond moet blijven als ook de plusmama in het leven van het kind is en even veel rechten heeft als de gewone ouders
 
Er kan geen structuur en regelmaat komen het enige structuur en regelmaat die we hebben is dat papa en ik gaan werken en de pluszoontje gaan halen na school. Eet op bepaalde uren. En mag 1 u voor het slapengaan geen tv kijken. En het is juist de bedoeling dat ik niet op de achtergrond blijf want hij leeft ook samen met mij. Papa overlegt altijd met de moeder maar moeder luistert niet omdat zij deze situatie niet heeft omdat zowel zij als pluszoontje als haar ander zoontje van 10j altijd in hetzelfde bed slapen. Ik moet niet op de achtergrond blijven want pluszoontje hangt aan me en luistert alleen naar mij. Het is niet de bedoeling dat ik op de achtergrond blijf als we samen wonen en alles samen doen. Ik moet ook met het kind samenleven en niet enkel papa. En zowel papa al 10x heeft gevraagd aan zijn zoon wat er moeilijk maakt om te slapen krijgen we telkens het antwoord ik wil niet alleen slapen. Heel jammer dat jij denkt dat de plusmama op de achtergrond moet blijven als ook de plusmama in het leven van het kind is en even veel rechten heeft als de gewone ouders
Samenleven ja, maar je bent niet zijn moeder. Als het allemaal goed zou gaan, geen probleem. Maar het gaat niet allemaal goed. Je zal dat toch in moeten zien. Je vraagt om oplossingen, dit is mijn oplossing. Even pas op de plaats aangaande het slapen. Wil je dat niet proberen, dan ook prima. Let wel, je hebt echt niet dezelfde rechten als de gezaghebbende ouder. Echt niet.
 
Terug
Bovenaan