potjes of vers!!!!! verschil????

Hoi allemaal,

Wat ik me afvraag is of het verschil maakt of je verse groenten en fruit geeft of uit een potje.
Mijn schoonzusje heeft 2 kids en bij de oudste gaf ze alleen potjes en nu zegt ze dat hierdoor komt dat hij bijna niks lust met eten.
Nu bij de 2de geeft ze alleen vers.
Nu is mijn schoonmoeder hierdoor fel op tegen geworden om potjes te geven.
Wat wij af en toe wel doen en af en toe vers.
Wij hebben zoiets van zal toch niet aan alleen potjes liggen dat ze dan minder goed gaan eten.
Of is dit inderdaad waar.
Hoe denken jullie hierover? en wat zijn jullie ervaringen ermee?
Wij wisselen wel vaak af zodat ze neit steeds dezelfde smaak krijgt.

groetjes Lotte
 
ik heb er nog geen ervaring mee, maar vers fruit vind ik zelf lekkerder dan uit een potje of ingemaakt. Of er minder voedingsstoffen in zitten durf ik niet te zeggen.

Ik wil wel als de tijd ervoor is onze meid zoveel mogelijk met de pot mee te laten eten, en als het even niet uitkomt een potje te geven.
maar waar bemoeit jouw schoonmoeder zich eigenlijk mee?? Dus als jij bij haar bent mag je dan geen potje groente of fruit geven??

Als jij lekker een potje wilt geven doe je dat toch...
 
wij kregen trouwens vroeger bijna alles vers, volgens mij bestonden de potjes nog niet echt dik 30 jaar geleden.
Mijn zusje at niets aan groente of fruit.. doet ze nog steeds niet.
 
Hoi hoi,

we geven haar af en toe potjes en af en toe vers.
Ligt eraan wat wij eten.
Omdat ze nog niet alles mag.
Mijn schoonmoeder doet altijd moeilijk eigenlijk met alles.
Maar trekken we ons neit veel van aan.
Maar ik vroeg het me gewoon af.
Omdat mijn schoonzusje haar oudste moeilijk eet hebben ze gezegd dat dat bij alle kindjes is.
Is niet zo maar laat ze maar lekker denken.
Wij weten wel beter.
Potjes vind ik wel meer smaak aan zitten dan aan gepureerd eten van ons. Maar vers eten is bij mij wel weer ietsjes dikkerder. Dus heeft allebei zijn voor en nadelen denk ik.

groetjes
 
Oww vervelend zeg! Maar herken het wel!
Me moeder vraagt ook regelmatig waarom ik dingen niet het zelfde doe als me zusje.
Hoe we het nu doen werkt het best voor onze kids, niet elk kind is het zelfde.......

Hier eet kevin (bijna 7mnd) met de pot mee als dat kan. Eten we iets wat hij niet mag dan krijgt hij een potje.
 
Hoi Fanny,

gewoon doen wat jij prettig vindt! De potjes van tegenwoordig zijn er in heel veel verschillende smaken en variaties, dus je kindje krijgt er echt geen eentonige smaak van. De voeding voor kinderen moet aan strenge eisen voldoen. Doordat de voeding snel na het oogsten ingemaakt wordt, blijven veel vitamines en mineralen behouden.
Onze zoon (nu 1,5) heeft zowel vers als potjes gegeten. Met de pot mee eten betekent vaak ook zout en scherpe kruiden binnen krijgen; daar moet je dus tijdens het koken ook weer rekening mee houden.  Zout en scherpe kruiden  zitten weer niet in de potjes. Het is dus om het even. Dat je neefje weinig lust, ligt echt niet aan de potjes. Onze zoon vindt (bijna) alles lekker.
Een potje is vaak makkelijk, wanneer je laat thuis bent en nog moet gaan koken, terwijl de maag van de kleine al knort. En ook wanneer het etenstijd is, terwijl je op visite bent.
Trek je dus niks aan van de oudere generatie: gewoon doen wat voor jou het beste uit komt.

Groetjes, Marijon
 
Hoi,

Ik zelf ben voorstander van vers, maar buiten dat wordt de kwaliteit van potjes nauwlettend in de gaten gehouden en kun je er dus van uit gaan dat je kindje daarmee alles krijgt wat het nodig heeft!
Het nadeel aan te veel potjes voeding geven is dat de smaak heel anders is dan bij vers, heb je bijv al eens sperciebonen uit een potje geproefd?? smaakt toch niet naar sperciebonen wel? Dus wil je ze op een later moment de zelfde groente geven als uit een bepaald potje smaakt dat dus voor je kind heel anders.
Ook de potjes vanaf bijv 8mnd bevatten meerdere soorten vlees en groente, maar die zijn zo vermengt dat het 1 smaak wordt!
Ook is de structuur heel anders dan van verse groente die je fijn maakt!
Al met al kan het dus echt geen kaad om je kindje potjes te geven, maar het maakt in sommige/veel gevallen de overstap naar verse groente/fruit moeilijker.
Ik snap dat het gemakkelijker is om uit een potje eten te geven maar als je kans hebt zou ik vers geven of in ieder geval zo veel mogelijk.
Hier hebben ze nooit veel potjes gehad en ik heb totaal geen problemen met welke groente/fruit soorten dan ook, mijn kinderen eten alles! Maar ja of dat de reden is weet ik natuurlijk niet zeker..haha

Sorry heel verhaal, hoop dat je er iets aan hebt!

Gr MJ
 
Hier is het maar net hoe het uitkomt! Als wij iets eten dat ons kleintje mee kan eten, bijvoorbeeld bloemkool of wortel dan eet zij dat ook. Eten wij macaroni dan trekken we gewoon een potje over.
Het ene kindje is gewoon makkelijker wat betreft eten dan het andere. Ik geloof niet dat dat te maken heeft met wat je te eten geeft. (zodra ze kleuter zijn krijgen ze toch ineens een eigen mening  hihi)
 
Terug
Bovenaan