Potjes voeding vragen

Hallo,

Als ik zo eens kijk naar mijn zoon van bijna 4 maanden is hij toe aan potjes. HIj smakt steeds en stopt zijn handjes in zijn mond.
Hoe moet ik zoiets aanpakken? Moet een potje tussen de flesvoedingtijden? Het is toch niet al in plaats van een flesje? En wat kan ik gaan verwachten? Darmkrampjes?

Nou ja, eigenlijk is het mij volldig onbekend! Dus ik hoor graag de ervaring van andere moeders.

Alvast bedankt!

X Anita

Hoi Anita!

Ons dochtertje is ook bijna 4 maanden en we zijn eergisteren begonnen met fruithap.
Ik heb haar peer gegeven en gewoon gekeken hoeveel ze op kreeg, je ziet vanzelf wel wanneer ze niet meer willen (bij ons was dat na 1/4 tot een half potje).
Ik heb zelf peer gegeven omdat bijvoorbeeld banaan "stopt". Ze heeft in het begin al heel veel last gehad met de ontlasting en ik was bang dat het met banaan weer zo hard zou worden.
Ze heeft er geen klachten (tot nu toe) van gekregen, gewoon ontlasting gehad zoals normaal en geen krampjes.
Ik zou er wel voor zorgen dat het fruithapje op kamertemperatuur is..
En het is inderdaad niet in plaats van een fles maar gewoon als tussendoortje. Je moet zelf even kijken wanneer het jou het beste uitkomt.
Ik zou het wel voor de   fles geven (bijvoorbeeld een half uur ervoor) want als je het erna geeft dan zitten ze al vol en eten ze het waarschijnlijk niet.

Ik hoop datje er iets aan hebt en succes ermee!! (en foto's maken he!! )

Ik wil even ingaan op het feit dat je je zoon nu al potjes wil gaan geven. Is dit een bewuste keuze? Hier wordt nl geadviseerd om te wachten tot dat het kind 6 maanden is, zeker als er allergieen in de familie voorkomen.

Het in de mond stoppen van de handjes kan ook duiden op iets anders. Misschien krijgt hij tandjes? En het kan ook zijn dat hij zijn handjes aan het ontdekken is en ze daarom in zijn mond stopt.

Heb je er al aan gedacht om de fruithapjes (en groentenhapjes straks) zelf te gaan maken? Dat is helemaal niet zo veel werk en je kind proeft de smaken veel beter dan in de potjes.

Als je toch besluit om fruit te gaan geven moet je het heel langzaam opvoeren. De eerste keer niet meer dan een paar theelepeltjes en zo steeds een beetje meer. Het beste is om de soorten fruit (en ander eten) een voor een te introduceren. Eerst 3 dagen achter elkaar dezelfde soort, zodat je ziet hoe je kind er op reageert.

Ik zelf ben er ook mee begonnen vlak voor de 4 maanden, en ook 1/4 potje werd er gegeten.
Ondertussen is ze 5,5 maand en heeft ze aan de 4 maanden potjes niet meer genoeg.
Met de meerdere dagen hetzelfde aanbieden geld ook alleen ivm allergieen.
Ik heb het nooit gedaan, maar hier is er dan ook geen verhoogd risico.

succes met de hapjes!!!

Ik wil even ingaan op het feit dat je je zoon nu al potjes wil gaan geven. Is dit een bewuste keuze? Ik wacht er liever nog even mee, maar is zo aan het smakken als wij zelf aan het eten zijn. vandaar dat ik dacht dat het er tijd voor word.Hier wordt nl geadviseerd om te wachten tot dat het kind 6 maanden is, zeker als er allergieen in de familie voorkomen. (Is bij ons niet het geval)

Het in de mond stoppen van de handjes kan ook duiden op iets anders. Misschien krijgt hij tandjes?al gevoeld, maar ik ontdek niks!  En het kan ook zijn dat hij zijn handjes aan het ontdekken is en ze daarom in zijn mond stopt.

Heb je er al aan gedacht om de fruithapjes (en groentenhapjes straks) zelf te gaan maken?Jazeker! Dat heeft ook wel mijn voorkeur.  Dat is helemaal niet zo veel werk en je kind proeft de smaken veel beter dan in de potjes.

Als je toch besluit om fruit te gaan geven moet je het heel langzaam opvoeren. De eerste keer niet meer dan een paar theelepeltjes en zo steeds een beetje meer. Het beste is om de soorten fruit (en ander eten) een voor een te introduceren. Eerst 3 dagen achter elkaar dezelfde soort, zodat je ziet hoe je kind er op reageert. Dank je wel voor je tips!

gr Anita

hoi hoi,

onze kleine meid was ook erg aan het smakken en met de handjes in het mondje. in het boekje van nutricia staat dan ook, dat je ze dan mag proberen te geven.

dus dat hebben wij gedaan. Je hebt speciale potjes voor 4 maanden. Hier staat 1e hapjes op. dit is dan maar 1 smaak. Je hebt ook potjes voor 4 maanden met meerdere smaken.

Onze dame heeft genoten de eerste keer. eerste hapje was zoiets van.............wat is dit maar daarna ging het mondje wagenwijd open. En dit alles al met 3 maanden.
Ze at een half potje op per keer en om de dag krijgt ze dus een andere smaak.
Ze krijgt het een uurtje voor de fles van 12 uur. Ondertussen eet ze 1 potje per dag.

sinds 2 weken krijgt ze ook groentehap. 1 potje per dag. Ook dit vind ze super.
Deze krijgt ze ook een uur voor haar fles van 19 uur. sinds ze dus groentehap eet, slaapt dus ook super goed door. van 19.00 tot 7 uur. soms komt nog om 5 uur maar ze slaapt er heerlijk van door.

Wij zijn er dus erg vroeg mee begonnen en misschien is 6 maanden beter maar zo'n groot bedrijf weet ook wel waar ze mee bezig zijn en maken echt goed spul.

Ik zou gewoon proberen en doorgaan tot ze zelf aangeven wanneer ze vol zitten.
Het is super om ze te zien smullen en genieten.
Je genioet dan zelf mee.

Groetjes

Hetty

quote: daisy59 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-03-2007 19:27:23'));
onze kleine meid was ook erg aan het smakken en met de handjes in het mondje. in het boekje van nutricia staat dan ook, dat je ze dan mag proberen te geven.

Wij zijn er dus erg vroeg mee begonnen en misschien is 6 maanden beter maar zo'n groot bedrijf weet ook wel waar ze mee bezig zijn en maken echt goed spul.

Even een paar stukjes uit de post boven mij. Ik denk niet dat Nutricia de beste bron voor informatie over dit soort dingen is. Als je bijvoorbeeld eens kijkt op de site van het voedingscentrum staat er iets heel anders over bijvoeden: Lees hier maar:
http://www.voedingscentrum.nl/
De richtlijn is dus 6 maanden en in uitzonderingen vanaf 4 maanden. Voor de 6 maanden hebben kinderen echt voldoende aan BV of FV.

Hoi,

natuurlijk zegt Nutricia dat je met 4 maanden al potjes mag geven! Dat is voor hun weer vette winst.

Mijn zoontje begon bij 3 maanden ongeveer op zijn vuistjes te sabbelen, en te kijken hoe wij aan het eten waren. Vuistjes zijn hardstikke interessant, zeker als je ze net hebt ontdekt. En die gekke bewegende monden zijn ook heel leuk om naar te kijken, maar dat betekent nog niet dat hij ook wil eten. Voor een baby is melk het enige voedsel, iets anders kennen ze nog helemaal niet, dus hoe zouden ze dat dan kunnen willen?

Bij Tristan heb ik gewacht tot 6 maanden, hier komen wel allergieen voor, en daarbij vind ik het gewoon onzin om al zo vroeg te beginnen met bijvoeden. Hij is nooit wat tekort gekomen hoor, en is een tevreden manneke.

Groetjes
Eleanor

Terug
Bovenaan