Potjes voeding vragen

Hallo,

Ik wilde toch nog ff reageren, toen ik baby was (24 jaar geleden) waren er potjes vanaf 10 weken. Heb er nog een etiket van in mijn babyboek. Toen was het juist heel gewoon je kind een potje te geven, dus waarom kun je dat nu dan niet geven? Mijn zoon is nu 5 weken en heeft van mij een hapje gekregen (zelf gemaakt) en hij vond het heerlijk, wilde zelfs meer (maar goed, is nog wel erg jong voor meer en er komen allegien voor in famillie). Doe wat je zelf vind toch? Als moeder weet je echt wel wanneer je kleine aan toe is.

grt suuz mv joshua 8-2 -07

Suuz,

In de loop van de tijd komen er andere inzichten, de tijden veranderen nu eenmaal.

Je doet nu dingen die vroeger ook niet gedaan worden. Kijk maar eens bijvoorbeeld naar het gebruik van je computer. die was er 24 jaar geleden niet, gebruik je hem daarom nu ook niet??

Ik vind het een beetje een dooddoener om te zeggen dat 24 jaar geleden de kinderen met 10 weken potjes kregen en dat ze dat nu ook maar mogen. Zeker in een tijd waarin allergieen zo vaak voorkomen zou ik erg voorzichtig zijn met wat ik mijn kind geef. Je kind heeft nog een heel leven te gaan en wat maken die paar weken of maanden nu uit!

In mijn familie komt bijvoorbeeld een glutenallergie voor, ik zie dus ook wat het betekend om daarmee te leven. Als ik iets zou kunnen doen wat mogelijk kan voorkomen dat mijn kinderen die allergie krijgen dan zou ik dat doen.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind een kind van 5 weken toch echt nog veel en veel te klein voor bijvoeding. Ook al is het maar een lepeltje. Je gaat makkelijk daar steeds verder in en voor je het weet eet je kind al potjes (of zelfgemaakte hapjes). De darmen van je kind moeten nog ontwikkelen, of heeft jouw kind geen darmkrampjes?

quote: suuz82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-03-2007 11:06:19'));
 Doe wat je zelf vind toch? Als moeder weet je echt wel wanneer je kleine aan toe is.

Met 5 weken??

Je moederinstinkt is een belangrijk iets, maar ik zou je toch echt aanraden om je eerst eens goed te verdiepen in het bijvoeden voor dat je er aan begint. Zeker met allergieen in de familie.

Ik denk maar zo: komen er geen allergien voor in de familie: gewoon beginnen met 4 maanden (ze eten nooit meer dan een lepeltje, of een paar lepeltjes in het begin).
Zijn er wel allergien: dan kan ik me voorstellen dat je wacht. Hoewel het niet duidelijk is of het echt een allergie tegen gaat. Maar, dan wil je het zekere voor het onzekere.
En een paar weken eerder of later maakt echt niets uit;

Hoi,

Ja jullie hebben wel helemaal gelijk hoor! 5 weken is nog veelste jong, ben ook niet van plan om dit vaker te doen voor 4 maanden. Maar ik wilde weten of hij het lekker vind, was aan het experimenteren met het maken van eigen baby voeding, een lepeltje was ook een beetje overdreven meer een likje. maar goed, en oh ja darmkrampjes hebben die kleintje zowiezo nog dus dan is het helemaal niet verstandig om te geven. Ach een likje kon vast geen kwaad, als het maar eenmalig is  natuurlijk en  in vitamine D zit toch ook anijs?

grt suuz

ps die vraag ging toch om 4 maanden?

Sorrie hoor, maar ik krijg een beetje de kriebels als ik dit lees. Mag iedereen zelf even uitmaken wat hun kind krijgt.
Ik heb trouwens van het cb een papier waarop staat dat baby's met fv na vier maanden fruit en groente mogen. En trouwens, het ene kind geeft zelf aan dat hij/zij er aan toe is en het andere is tevreden met alleen maar melk.
Prima toch?!

Mijn zoontje eet ook sinds vorige week fruit en hij vind het heerlijk!
Je ziet als moeder heus wel waar je kindje aan toe is en als er verder geen allergieen voorkomen zie ik geen enkel probleem.

quote: Issie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-03-2007 13:46:40'));

Sorrie hoor, maar ik krijg een beetje de kriebels als ik dit lees. Mag iedereen zelf even uitmaken wat hun kind krijgt.
Ik heb trouwens van het cb een papier waarop staat dat baby's met fv na vier maanden fruit en groente mogen. En trouwens, het ene kind geeft zelf aan dat hij/zij er aan toe is en het andere is tevreden met alleen maar melk.
Prima toch?!

Mijn zoontje eet ook sinds vorige week fruit en hij vind het heerlijk!
Je ziet als moeder heus wel waar je kindje aan toe is en als er verder geen allergieen voorkomen zie ik geen enkel probleem.

Natuurlijk mag een moeder zelf uitmaken wat haar kind krijgt, maar een moeder zou ook na moeten denken voor zij haar verantwoorde keuzes maakt.

Een baby van 5 weken fruit geven om te kijken wat die er van vindt, daar heb ik mijn twijfels over. Net als een baby van 3 maanden al fruithapjes geven. Dat lijkt me voor een gemiddelde baby niet verstandig. Er zijn ook uitzonderingen op, maar dan gaat het in overleg met arts of cb.

Er zijn helaas nog veel kinderen die beginnen met fruithap omdat mama het zo leuk vindt. Het lijkt me met 4 maanden net zo leuk als met 6 maanden.

hoi,

ook ik, ben dan zoals jij het stelt een "ontaarde" moeder... Sorry maar ik hecht geen waarde aan het cb.
As ik het cb compleet hun gang had laten gaan, had mijn dochter nu aan de medicijnen gezeten voor haar ontlasting, wat ik dus ZELFheb opgelost zonder.
Vanaf dag 1 dat ik daar kwam, heeft het cb ook totaal geen rekening gehouden dat ze in stuit heeft gelegen, en wilde de arts!!!! bepaalde "normale dingen" die bij ieder ander kind gewoon gedaan kan worden ook bij mijn dochter doen.
Terwijl ze zwart op wit in het dossier hebben staan van de KA dat ze van de heupjes af moesten blijven!!! En zelfs dan moest ik het nog 3x herhalen voor ze met d'r tengels er vanaf bleef.  Gelukkig ben ik zelf bijdehand genoeg om mijn smoeltje open te trekken.

Dus nee, ik heb totaal geen hoge pet van het cb, en zolang het cb zelf geen kindjes kan maken moeten ze mij lekker met rust laten, mijn kind, mijn verantwoording, en ik ben geen ontaarde moeder.. het zijn geen "regels" maar "richtlijnen"

Sorry hoor, maar dit moest ik even kwijt.

Terug
Bovenaan