...practisch: bevallen tips en trucs ;-)

Lieve meiden, zoals gezegd is deel twee van mijn zwangerschap vandaag officieel van start gegaan en bereid ik me voor op een bevalling, whaaaaa.

Vanmorgen was ik de vluchtkoffer aan het herpakken van noodscenario naar gewoon scenario en vroeg me een paar dingen af:
- wat heb ik aan tijdens de bevalling?
- wat heeft de baby aan? Boxpak met daaronder een romper met lange-, korte-, geen mouwen?
- mag je (alles) eten/drinken tijdens de bevalling?
- wat vergeet ik in te pakken?

En ik ben eigenlijk ook heel nieuwsgierig ervaring van de pijn. Wie heeft iets aan pijnbestrijding gedaan, wat dan? En wat had dat voor invloed op de baby?

Wie durft...

Thanks ladies!

Ja hoor, ik durf wel, hahaha!

Ik kan je vertellen wat ik deed:

Ik had een oud t-shirt aan dat ik nadien heb weggegooid vanwege het bloed. Omdat je erg koude voeten kunt krijgen had ik geitewollensokken van mijn moeder aan; zo had ik het idee dat ze er toch een beetje bij was.
Toen ik een appel ging eten kwam een verpleegkundige een stapeltje kartonnen kotsbakjes brengen. Vond ik zo raar, want ik voelde me verder prima. Heb ze later wel nodig gehad en verder geen eten meer gehad.  Heb wel wat water gedronken. Je kunt voor je man natuurlijk wat druivesuiker en pakjes drinken in de tas doen en eventueel wat voorverpakt spul. Gert heeft destijds wel een maaltijd gekregen, ik had nergens behoefte aan.
Zelf heb ik in het ziekenhuis snel last van de droge lucht (hoesten), ik zou zelf dus (honing)dropjes meenemen, maar dat is meer voor na de bevalling.

Neem voor de baby gewoon diverse kleertjes mee, dan kun je terplekke bepalen wat je aantrekt (zal ook afhankelijk zijn van het weer denk ik).

En verder: blijf ademhalen!
Doe rustig aan Stephanie, mocht je al iets vergeten dan is het snel meegenomen door iemand anders hoor.

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hai Stephanie

Jaja, daar kun je nog knap ongedurig van worden he, van zo'n naderende bevalling..... En al is iedere bevalling anders, een paar praktische tips zijn er wel:

Wat trek je zelf aan:
makkelijk, comfortabel, wijd (een veeel te groot t-shirt bijvoorbeeld). Als de kleine er dan uit is, ligt ie ook meteen op je borst, zonder nutteloze lagen textiel ertussen. Ook lekker: sokken aan (hoeven echt geen dikgebreide skisokken te zijn, maar koude voeten is gewoon niet aangenaam).

Wat trek je de baby aan:
z'n allermooiste eerste pakje, mét rompertje en sokjes en mutsje. Hoef je zelf nog niet aan te friemelen, wordt voor je gedaan de eerste keer. Je bevalt toch in de zomer? Dan zijn korte (of geen)  mouwen rompertjes ideaal (en scheelt weer gedoe met aantrekken). Warm hou je 'm heus wel, dicht bij je of lekker in een doek gewikkeld. Maar eerst: kijken, voelen en snuffelen aan een bloot heerlijk babylijfje!! Neem daarvoor de tijd, de rest komt wel!

De catering:
Ja, je mag alles eten en drinken en nee... ik heb nog nooit gehoord dat iemand veel trek had om te eten tijdens de bevalling eerlijk gezegd.... Drinken is wel erg belangrijk en dat is makkelijkst met een rietjesbeker (als je dan in de kussens hangt om een wee op te vangen, knoei je in ieder geval geen beker water over je charmante bevallings  t-shirt....)

Inpakken:
fototoestel en camera en laat iemand een handdoek/deken over je onderkantje leggen bij het maken van de 4e of 5e foto.... Die eerste momenten zijn prachtig om te delen, ook met je kind later, maar met al dat bloed en bloot erbij hoeft dan weer niet (tenminste, ík ben blij dat ik ook een paar foto's heb van die eerste 15 min waar ik ook re-de-lijk toonbaar opsta).

Wat een spannende tijd voor je, maar wat ik je vooral wil zeggen: Yes you can!! Ik hoop dat je van de zwangerschap kan blijven genieten en dat ook de bevalling zal zijn wat je ervan hoopt (en dat je er in ieder geval met voldoening op terug zult kijken!), al is het een oergeweld dat je overkomt en waar weinig aan te sturen is. Dát beseffen is al de helft gewonnen....

Liefs
Susan

Hey!

Ik mag wel mijn derde kind krijgen, maar ik heb geen idee hoe is om ze te krijgen, whahaha!
Wat misschien wel een goede tip is: Neem kleertjes voor de eerste keer mee in 2 maten. Thomas paste amper in zijn eerste pakje, ....

Niet te druk om maken lieverd, liever laat als vroeg, maar beeb komt er echt uit... En foto's worden ook gemaakt, niet door hubbie dan wel door een hulpvaardige aanwezige! Bij de bevalling van Nina op de OK liep gewoon iemand rond met ons foto toestel, die zei ook, ik maak van alles foto's, ze zijn toch digitaal, kun je ze naderhand zelf sorteren!
En er waren er inderdaad wel 50 gemaakt ofzo, hahaha!

Liefs, marieke

Oja, de pijnbestrijding:

De eerste keer heb ik een weeenstorm van 5 uur gehad (op een bevalling van 8 uur), maar toen kreeg ik geen ruggeprik omdat het té snel ging. De verloskundige in het ziekenhuis durfde het gewoon niet aan  geloof ik... Toen wilde ik het wel, maar kwam het er dus niet van (en achteraf... echt serieus, viel het ook wel mee. We zijn per slot van rekening voor de tweede gegaan).

De tweede keer beviel ik thuis, Sophie was er na een bevalling van 4 uur, geen scheurtje niks. Heb wel along the way heel hard geroepen dat ik het nooooooit meer zou doen, dat bevallen. En dat klopt dus ook, maar niet door de bevalling hoor, achteraf hahahaha.

Hier dus geen ervaring met pijnbestrijding, maar ik heb dan ook twee relatief niet heel zware bevallingen gehad (achteraf, daar dacht ik toch anders over toen ik er middenin zat ).

Weet je wat je misschien zou kunnen doen: van te voren opschrijven hoe je het zou willen. Ik weet niet of ze er iets mee doen als het kan, maar misschien helpt het je om het in je hoofdje wat overzichtelijker te krijgen?

Oh ja, je vroeg ook nog naar pijnbestrijding.
Ik heb idd een ruggeprik gehad, werd niet moeilijk over gedaan. Kon niet zelf doseren, maar dat hoefde   ook niet.
Het was trouwens niet zo dat ik de pijn niet aan kon, maar ik vond het zo'n uitputtingsslag (werd na 42 weken ingeleid, bijna direct weeen, maar pas na 22 uur bevallen) en ik kon tussentijds veel beter op adem komen met ruggeprik.
Heeft Julian er last van gehad? Hmm..hij had gepoept in het vruchtwater, heeft door mij de groep B streptokok opgelopen en heeft ook nog eens klem gezeten zonder zuurstof...als hij al iets van die pijnbestrijding heeft gemerkt dan was het vast ook in zijn voordeel!

reactie op Susan:
Een ruggeprik kan alleen "gezet" worden tussen de weeen door. Als je in een weeenstorm zit dan is het idd te gevaarlijk. Vraag me niet wat de risico's zijn, dat weet ik niet. Maar je moet wel heel duidelijk aangeven wanneer je weer een wee voelt aankomen, dan wachten ze met prikken namelijk.

BEVALLEN ??? Pff het komt voor mij ook steeds dichterbij!!! Nog 10 weken.

Ik had voor Thomas zo'n lief luiertruitje mee genomen met een wit broekje van de Hema zo lief!! En nog een stapeltje kleren. Eigenlijk alles wat ik had haha.

Ik had ook mijn gameboy meegenomen maar dat terzijde daar kom je tijdens de bevalling niet aan toe. Ik heb zelf niet echt veel meegekregen van de bevalling. Ik heb een soort opium prik gekregen om wat meer rust te krijgen. Ze zeiden dat de scherpe randjes van de pijn weg zou nemen. Nou ik heb daar niets van gemerkt! Maar goed Thomas is na een hele moeizame bevalling van ruim 20 uur geboren. Heb tijdens de bevalling ook geroepen dat ik dit NOOIT meer zou doen. hahaha dat zeggen de meeste hahaha.
Na de bevalling wilde ik me zo snel mogelijk douchen en me opmaken mijn mascara lag al te wachten hahaha ik wilde er niet zo bevallen uitzien!

Ben echt heel benieuwd hoe het deze keer zal gaan. Ik zie namelijk erg op tegen de bevalling (maar als je eenmaal begonnen bent is het heel anders)

Liefs Esther

Terug
Bovenaan