...practisch: bevallen tips en trucs ;-)

Ik heb tijdens mijn bevalling de reguliere pijnstillers gehad (een of ander infuus, ik weet niet meer hoe het heet). Heeft het geholpen? ongetwijfeld, maar ik heb er verdomd weinig van gemerkt. Ik weet alleen maar dat ik heel, heel, heel veel pijn heb gehad. Ik had teveel ontsluiting voor een ruggeprik, daar moet je op tijd bij zijn. Door de medicijnen ben ik wel elk besef van tijd kwijt geraakt. Dat vind ik niet erg, maar de enige emotie die mij van de bevalling is bijgebleven is die pijn. Maar Lukas lag verkeerd, hij was een zg sterrekijkertje, dus met zijn neusje naar boven, ipv naar beneden, wel het hoofdje er eerst uit.

Ik heb gelijk daarna gezegd: Nooit meer zonder ruggeprik!.

In Den Haag kan je volgens mij tegenwoordig van te voren afspreken of je een ruggeprik wil. In het bronovo is standaard een anesthist aanwezig. Maar dan moet je wel kiezen voor een ziekenhuisbevalling.

Maar alle cliches zijn waar, de pijn vergeet je ook weer. Wij hebben bewust voor één kind gekozen maar mochten we ooit wel aan een tweede beginnen, dan is de bevalling geen argument meer. Maar voor mij geldt nog wel, nooit meer zonder ruggeprik.

Maar een kennis van ons, is net bevallen van de eerste en dat was in anderhalf uur gepiept. Dus zo kan het ook. Zoals je zelf wel weet is iedere bevalling anders en laat je vooral leiden door wat je zelf wil.

En nog een tip: Zet de maxicosi bij je ziekenhuiskoffertje en niet in de auto. Wij hadden hem in de auto van mijn man staan, maar we zijn met mijn auto naar het ziekenhuis gereden want die stond dichterbij. Remco moest dus nog naar huis om de maxicosi te halen. Natuurlijk had iemand anders dat ook kunnen doen, maar wij wilde die eerste uren met zijn drieeen zijn. Pas devolgende dag hebben wij het eerste bezoek ontvangen.

Annemieke

Hee Steph,

Ik heb dus een " normale" bevalling en een keizersnee meegemaakt.
Van de normale bevalling kan ik me nog herinneren dat ik onwijs koude voeten had!!!
Dus die sokken is geen overbodige luxe.

Bij Fabio had ik een keizersnee, maar wel eerst 2 dagen weeen, en in die 2 dagen heb ik een ruggeprik gehad.
Voor Fabio had ik 2 pakjes bij me in verschillende maten, maar daar zou ik me niet zo druk om maken, want alles is idd zo gehaald.
Probeer gewoon van alles te genieten en maak een hoop foto's want ik was echt een aantal dingen van die 2,5 dagen durende bevalling gewoon vergeten!

Succes meid!

Liefs Cissy

hey hoi,

waar ik tijdens beide bevallingen wat aan heb gehad is......

* Dextro energie tabletten....of gewone eigenmerk druivesuiker
* Energie drankjes....heb liters gedronken (aquarius en extran)
* pepermuntjes

En voor de rest eigenlijk niets.....ben niet misselijk geweest en heb niet gekotst whahaha maar "echt" eten kwam er bij mij niet in.....bij yoëll heeft de bevalling 12 uur geduurd en bij linsey 5 uurtjes....maar beide keren echt niet gegeten....

Voor na de tijd is het wel handig om wat fruit/crackers bij de hand te hebben...ik had nl gigantische g honger na de tijd....en als je in het ziekenhuis wat te eten wilt hebben duurt dat een tijdje....althans bij ons ziekenhuis

suc6 meis
liefs denise

Hoi hoi,

- wat heb ik aan tijdens de bevalling?
Van te voren had ik daar niet over nagedacht. Ik had een pyjama mee, maar ik werd ingeleid en ze hebben niet gevraagd of ik me wilde verkleden ofzo en zelf wist ik ook niet hoe en wat. Het shirt dat ik aan had, daar ben ik in bevallen. Zat me prima. Verder had ik inderdaad sokken aan, want ik heb ook zo snel koude voeten en dat vond ik toen ook niet fijn. Ik had door mijn moeder gebreidde sokken aan, die gebruikte ik altijd als bedsokken en had ik nu mee en  aan. Verder had de verpleegster al een lakentje over mijn benen gelegd, zodat ik niet te hele dag open en bloot lag!

- wat heeft de baby aan? Boxpak met daaronder een romper met lange-, korte-, geen mouwen?
Ligt er inderdaad aan hoe het weer is. Ik had 2 maten broekjes mee met voetjes eraan en een wit shirtje met lange mouwen.
Nu ik erop terug kijk zou ik het anders doen. Ik zou meer meenemen. We wisten toen niet wat het zou worden, dus had ik een blauw broekje en rood broekje mee. Qua maat kon ze makkelijke de blauwe aan, maar ja het werd een meisje, toen hebben ze het rode broekje aangedaan, veeel te groot. Jammer, maar goed. Volgende keer zou ik meer meenemen.

- mag je (alles) eten/drinken tijdens de bevalling?
Volgens mij mag je alles wel??? Maar ik had er absoluut geen behoefte aan. Ben 9:00 aan het infuus gegaan en 18:09 bevallen. Heb al die tijd niets gegeten, maar de maanden ervoor ook niet...ben 8 maanden extreem misselijk geweest, met veel overgeven. Tijdens de bevalling raakte ik wel erg moe (ben tussen de weeen door zelfs 2x in slaap gevallen, dat mijn man me wakker maakte: "Hé je moet wel werken!!! Je bent aan het bevallen!!" als grap hoor, zo gemeen en hard is mijn man niet. Op een gegeven moment mocht ik wel een dextro energie proberen, maar die kwam er meteen uit en ook drinken kwam er meteen uit. Na de bevalling had ik trek en we kregen een warme maaltijd (ik beviel natuurlijk rond etenstijd).
's Avonds in bed (rond 22:00) had ik toch een honger (bleef een nacht, wat er later 8 werden). Mijn maag knorde verschrikkelijk. Gelukkig had ik sultana's bij en heb er een aantal gegeten.

- wat vergeet ik in te pakken?
Verder had ik mijn toillettas mee, setje schone kleding, pyjama, fototoestel, lijstje met telefoonnummers van mensen die ik wilde bellen, dagboekje om in de schrijven en daar had ik wel behoefte aan om alles van me af te schrijven, wat te lezen,

En ik ben eigenlijk ook heel nieuwsgierig ervaring van de pijn. Wie heeft iets aan pijnbestrijding gedaan, wat dan? En wat had dat voor invloed op de baby?
Ik ben ingeleid om 9:00 en om 13:00 kwamen pas de weeen. 5 uur later is onze dochter geboren. Ik vond het prima te doen en heb geen pijn gehad en ook geen pijnbestrijding. Wel was ik ongelofelijk moe en wilde zoooo graag slapen, dat ik ook 2x in slaap ben gevallen. Ben gescheurd en ingeknipt en die hechtingen na afloop deden erg pijn, kreeg verdoving maar die hielp niet. Maar tijdens de bevalling heb ik niet veel pijn gehad, het was goed te doen. De weeen kwam wel snel achter elkaar, soms kon ik niet bijkomen (op adem). Toch heb ik het niet als pijnlijk of naar ervaren.
Het enige wat wel erg pijn deed is toen ze bloed gingen prikken in het hoofdje van onze dochter. Ze was nog onderweg. Brrrr, ik voel het nog. Mijn man zei dat het leek alsof ze een vaasvormig ding in mij stopte en onze dochter reageerde op die prikjes in haar hoofd door met haar hoofd heen en weer te bewegen auw auw auw!!! Later kreeg ik weer dat ding, toen ze elektroden op haar hoofdje zette. Bleek dat haar hartslag bij elke wee heel erg zakte.
Ik heb ook gezien dat ze op den duur een prik in mijn been gaven, maar waar dat voor was weet ik nog niet. Ik meen me te herinneren dat het bij de persweeen was. Daar voelde ik overigens niets van.

Groetjes!

Hoi,
Spannend hoor!
De enige tip die bij mij echt werkte was: Laat het los!!! Jaaaa, lekker makkelijk..... maar heb twee natuurlijke bevallingen gehad, eentje waarbij ik dat niet kon en de tweede waarbij ik dat wel kon.... zoooo'n verschil.
Laat je lijf zijn werk doen, laat die weeen maar komen (au!!!), dit alles is nodig om je allergrootste schat op de wereld te zetten.... als je mee kan gaan in de pijn doet het nog steeds pijn uiteraard, maar overkomt het je, en dan is het verzet van je lijf tégen die pijn veel minder.
Ik heb zelf geen pijnbestrijding gehad, dus kan je hierover niks vertellen. En wat betreft de kleding, gewoon een makkelijk zitten T-shirt of truitje (die van mijn eerste bevalling ligt als een trofee in mijn kast whahaha, helemaal schoon gekregen trouwens).
En wat betreft die koude voeten, al het bloed (nou ja, niet alle natuurlijk ;) gaat naar de plek waar je baby zit, dus koude voeten is normaal. Maar lekkere sokken kunnen fijn zijn.
Succes!

Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Hoi,

De bevalling van Thom is ingeleid. Daarbij kreeg ik na een aantal uren een ruggeprik. Die kun je (in ons ziekenhuis) krijgen als je minder dan 5 cm ontsluiting hebt of als de ontsluiting niet echt opschiet en je veel pijn hebt. Is het 5 cm of meer en lijkt het allemaal snel te gaan, dan is het helaas pindakaas. De ruggeprik/verdoving werd uitgezet toen ik volledige ontsluiting had. Dan mag je gaan persen. Dat gaat niet altijd zo goed, omdat het een flinke tijd duurt voordat hij uitgewerkt is. Je kunt dan vaak niet genoeg kracht zetten bij het persen. Waardoor weer vaker een vacuum(zuignapverlossing) nodig is. Thom is idd met een vacuumverlossing geboren.
Onze Danae was zo rap dat ik geen ruggeprik meer kreeg.

Wat stop je in de tas?
-fototoestel
-verzekeringspasje
-nummer van de kraamzorginstelling
-iets te eten (sultana's, snoepreep, dextro)
-Iets te lezen of bv een puzzelboekje
-kleertjes voor de baby in 2 maten (truitje, romper met korte mouwtjes, broekje, mutsje, sokjes of  boxpakje en een jasje of vestje)
-voor jezelf Pyama, makkelijke broek (joggingbroek of huispak), sokken en  iets voor als je naar huis mag.
-dagboekje, kladblokje of agenda om bijzonderheden in op te schrijven. Kan ook in het kraamdossier van de kraamzorginstelling!

Tips voor de bevalling? Zie hoe het komt en handel daar naar. Mijn eerste bevalling was ingeleid, die van Danae spontaan. Een wereld van verschil!

Groetjes, Cathy

Ik wilde een thuisbevalling maar dat werd in de tijd een ritje ziekenhuis. Ik hoopte daar vurig op een ruggeprik omdat ik helemaal op was en vreselijk veel pijn had maar helaas had ik al een volledige ontsluiting dus mag dat niet meer.

Tijdens de bevalling had ik een kort nachthemdje zonder mouwen aan die ik in het ziekenhuis het weggegooid omdat die onder 't bloed zat.
Vergeet dus niet voor jezelf kleding mee te nemen. Neem een fototoestel mee in je tas en voor de baby een boxpakje, een mutsje, sokjes en een rompertje zonder mouwen. En de maxicosi niet vergeten in te laden.

succes ermee

liefs di silva

Mijn tas stond ook klaar met al het mogelijke wat nodig zou kunnen zijn. Maar een half uur na aankomst in het zkh was Kian er al, dus ik heb niets nodig gehad ...
Maar voor m'n eigen gemoedsrust zou ik voor een eventuele tweede keer zo weer de hele bups inpakken hoor! Het rijdt gratis mee en je vent tilt het voor je dus ik zou zeggen: inpakken maar! (en stop wat geld in de tas, alles wat je dan bent vergeten kun je in het zkh winkeltje laten kopen!)
Neem twee setjes voor de beeb mee, dan kunnen de verpleegkundigen daar desnoods beslissen hoeveel lagen je kindje aan moet.
En voor jezelf inderdaad: oud en groot! En voor na de bevalling iets nets, want je wilt toch niet in een verwassen big-shirt de eerste baby-kijkers ontvangen! Je voelt je echt een stuk beter als je er een beetje repre bijzit.
Liefs
Nelleke

en inderdaad: YES YOU CAN !!

Terug
Bovenaan