Onze zoon nu bijna 7 praatte laat en een eigen taaltje. Ook zijn vader had dit vroeger gedaan dus maakten we ons niet meteen zorgen. Vanaf zijn derde verjaardag kreeg hij logopedie. We kregen hiervan 24 behandeling van vergoed.Taalbegrip en woordenschat bleken goed te zijn en onze manier van omgaan met hem was ook positief. Er zijn toen ouder/kind interactie video opnamen gemaakt. Het probleem zat hem toen ook voor het grootste deel in een articulate achterstand. De meeste medeklinkers kon hij niet uitspreken een oorzaak hiervoor is nooit gevonden. Eind 2003, de logopedie vorderingen hadden toen een half jaar stilgestaan, zijn we begonnen om onze zoon aan te melden bij een speciaal centrum (st marie).Helaas duurde het erg lang voor alle onderzoeken afgerond waren en daarna was er nog een lange wachtlijst waardoor hij pas eind 2004 geplaatst kon worden. Toen was onze zoon ineens erg vooruit gegaan waardoor ze in eerste instantie dachten dat hij er niet meer voor in aanraking zou komen, maar gelukkig na een goed gesprek zouden ze toch hem gaan behandelen. Mijn man, onze zoon en ik zijn 8 ochtenden daar geweest en hebben er veel baat bij gehad. De logopedie is tijdens die behandelingen stopgezet en daarna hebben we nog tot eind april logopedie gehad. Nu stoppen we tijdelijk want eind augustus heeft onze zoon een effectmeting op st marie en wordt er gekeken of hij ook zonder logopedie verder vooruit gaat.Ook wordt er dan bekeken of hij in aanmerking komt voor soloapparatuur, aangezien hij tijdens eerdere onderzoeken veel last heeft van ruis,waardoor hij informatie zou kunnen missen. Dit zou niet een verklaring kunnen zijn voor het laat praten want ik heb overdag alleen maar bewust een cd aan en niet continu als achtergrond.Ook heeft onze zoon inmiddels ambulante begeleiding op school via het rugzakje. Dit is puur gericht op leesvoorwaarden voor groep 3, want cognitief mankeert hem niets. Het is dus een heel traject geweest wat we doorlopen hebben, dus als je zelf twijfelt is het van belang om actie te ondernemen.