praten

Hoi Anoniem,

Ik heb ook een zoon van 4 die niet buiten het huis wil praten. Hij is ook vaak bang en speelt niet met de andere kinderen. Ik heb al voor zijn eerste verjaardag bij het consultatiebureau aangeklopt. Ze hebben nauwkeurig zijn ontwikkeling gevolgd en mijn zorgen begrepen, maar is nooit tot actie gekomen. Ik heb zelf het initiatief om naar het huisarts te stappen. De ha heeft een paar adviezen:

Verwijzing naar de logopedist, maar je moet duidelijk maken dat het niet om taalachterstand of taalwerving gaat, maar om mutisme; anders wordt het niet door het ziekenfonds vergoed.

Vewijzing naar het jeugdzorgbureau.

Overwegen verwijzing naar de kinderarts: dit is omdat er geen oogcontact is en hij niet met de andere kinderen speelt. Ook omdat hij vreemde bewegingen met zijn mond doet.

Ik hoop dat je een weg naar een goede eind vindt. Je kan voor 6 euro advies bij www.deopvoedadvies.nl vragen. Ik heb er veel aan gehad.

Groetjes,

 
Even nog een late reactie op de allereerste vraag over het niet uitspreken van sommige letters. Mijn zoontje kan de g, w en r niet uitspreken (hij drinkt jate i.p.v. water, maakte voor moederdag op de psz een vejassing en als hij moe is wil hij in de javen, de wagen dus).
Op het cb vonden ze dit heel gewoon, en het gaat wel weer over. Er zijn letters die lastig zijn om uit te spreken en dat zijn vaak g en r. Is misschien wel erfelijk, want mijn moeder vertelde over mij hetzelfde. Toen ik ruim 2 was kon ik de naam van mijn baby-broertje ook niet uitspreken, zat ook een r in.
Heb je het al ergens nagevraagd?
Groetjes, Ientjemientje
 
Fijn om te lezen dat er meer kinderen van 2 jaar of ouder zijn, die ook nog niet goed praten. Het maakt je als ouder zo af en toe best onzeker. Vooral als je van alles probeert om het te stimuleren. Bij het consultatieburo vinden ze het nog geen reden voor bezorgdheid. Mijn zoontje is bijna 2,5 jaar en begint nu toch wat meer losse woorden te zeggen.
 
hoi hoi mijn dochter leanne is nu 3 jaar maar voordat ze naar de peuterspeelzaal ging praatte ze ook niet veel tot bijna niets haar nichtje die 16 wk jonger is kletst de oren van je hoofd maar nu praat leanne rond uit nog niet helemaal goed maar toch nog aardige zinnen van mamma wat ga je doen en het woord slapen zegt zij lapen ze vergeet de s   net zo als spelen misschien komt het doordat ze ook nog een speen heeft in het begin was het overdag ook de speen maar dat hebben we terug kunnen draien tot alleen in bed gelukkig maar. nou de groetjes annemarie
 
Terug
Bovenaan