Praten

Ryan praat ook best goed vind ik
hij is goed verstaanbaar en praat ook hele zinnen.

alleen als hij erg anto is en graag iets snel wilt vertellen gaat het nog wel eens in brabbel taal.

hij gaat sinds sept. naar de psz

groetjes moekje

Lieve had ook al vroeg een goede woordenschat ..
Met 18 mnd al twee en drie woordzinnen, en 80 woorden..
Ze heeft natuurlijk twee ''voorbeelden'' naast papa en mama..en gaat naar kdv..Maar ook daar zijn kinderen die niet veel praten hoor..Dus ik denk dat het vooral ook intresse en aanleg is..
Iedereen doet het in zijn/haar tempo.
Nu met bijna 2,5 zegt ze echt wel hele zinnen, en komt ook wijs uit de hoek..
Vanmiddag in de auto nog..zegt ze;'' hoe kom je daar nou bij''??
Dat zei ik vanmorgen tegen haar nl..en vond ze blijkbaar grappig!
Ze onthoud gewoon alles makkelijk..
Sommige letters komen nog wel eens moeilijk eruit..
Maarja..dat mag nu nog..
Ze is over het algemeen wel een vlotte meid..

Gr Rina

Hoi hoi,

Sven praat echt heel goed. Maakt complete volzinnen waar ik soms zelfs van sta te kijken.Soms ook lastig hoor want het is zo'n bijdehandje...... hij kletst je zo onder de tafel.
Hij maakt ook al voltooid deelwoorden en zo. Laatst zei hij: mama, ik heb mijn boekjes bij de bieb ingeleverd......
Maar goed, motorisch gezien heeft hij nog een hoop te leren dus zo heeft ieder kindje zijn eigen voorkeur!

Groetjes,
Maike

Hier ook een wijsneusje met al een brede woordenschat!!! Maar dat komt ook bij jullie op zn tijd. Maar Benthe heeft ook echt interesse voor taal en is daardoor extra gestimuleerd!!!

Groetjes

Jesse lijkt heel veel op Rik, hij loopt een jaar voor op z'n leeftijd wat betreft z'n spraakontwikkeling. En ik ben ook zo'n irritante moeder, die constant verbeterd (Nee Saskia, je bent niet de enige met die tik!), maar goed daardoor leert hij het wel goed uitspreken. Hij doet ook al werkwoordvervoegingen en voltooid verleden tijd lukt hem ook altijd. Alleen sommige haalt hij nog eens door de war. Maar ik moet zeggen voor zo'n klein ventje is het soms géén gehoor wat hij eruit gooit. Ook omdat hij qua lengte en gewicht achter loopt, verbaast het de mensen weleens!

Uiteraard ben ik ook wel een trotste mama, omdat hij zo goed kan praten, maar het werkt ook weleens tegen je hoor. Zo word ik altijd terug gevloten door mijn eigen kind als ik ineens vloek en even niet door heb dat hij er ook is.......dan hoor je: Mama dat mag jij niet zeggen!!!
En ik vind het zo knap dat die kleintjes alles zo goed onthouden!!!

Groetjes, Angel

Feline kletst heel veel, kent heel veel woorden en ook inderdaad hele zinnen.
Alleen versta ik haar bijna altijd en iedereen minder goed... En iets nieuws: ze stottert sinds deze week soms. Vanavond zei ik: je hebt lekker gekookt met papa. Reageert ze: Papa heeft, heeft heeft, heeft en dan na 10 keer maakt ze haar zin af.
Is dat normaal?

groetjes maris

Hoi Mariska,
misschien is Feline zo enthousiast dat ze daarom stottert, heeft Daniëlle ook weleens maar dan gaat meer van: mama, papa, oma en dan bedoelt ze dus uiteindelijk oma want daar zegt ze het dan tegen maar dan raakt ze helemaal in de war.

Terug
Bovenaan