Prenataal onderzoek...

Hallo Allemaal,

Ik ben zwanger van ons tweede kindje en nu ben ik aan het denken over screening. Bij Feline had de vk niet goed uitgelegd dat je de nekplooi al vroeg moest doen, dus hadden we de keus niet. Er werd met de 20 weken echo gezegd, nee dat meten we nu niet.... We (met name mijn man) wilden het wel laten nakijken.

Nu hebben we een gezonde dochter en moeten we weer nadenken of we testen willen doen. Sowieso doen we de 20 weken echo. Natuurlijk om alvast te kijken of het kindje geen afwijkingen heeft en anders daar alvast op voorbereid te zijn en omdat het leuk is je kindje te zien.  

Wat doen jullie? En met welke reden.

groetjes Maris

Hoi Mariska

Ik ben nog niet helemaal bekend met alle testen enzo, ik ben nog maar net zwanger van de eerste dus alles is nog nieuw en spannend.
De nekplooimeting kunnen ze geloof ik via de echo doen, dus dat gebeurt sowieso.
Maar je hebt ook een test en die doen ze met een punctie ofzo \(vlokkentest ofzo??) en daar zijn we nog niet over uit hoor, of we dat laten doen.
We hebben bewust gekozen voor kinderen en ik ben van mening; het komt zoals het komt!
En als ons kindje het Down-syndroom blijkt te hebben, ja dan zal dat wel moeilijk wezen, maar dat is voor mij geen reden om het weg te laten halen ofzo!
Als het zo meervoudig gehandicapt is dat het geen menswaardig bestaan zou kunnen hebben, sja dan is het wat anders...
Ik hoop dat ik nooit voor zoiets kom te staan....

Ik kijk wel erg uit naar de 1e echo, het lijkt me zo wonderlijk!!
Alleen het duurt nog zo lang.... 11 september pas... pffff.....

Ik heb ook helemaal geen last van kwaaltjes, dus ik ben nog steeds niethelemaal aan het idee gewend dat er een kindje groeit in mijn buik....

Groetjes, Mickje

Hoi Mickje,

Die nekplooi doen ze dus niet standaard en bij sommige verzekeraard wordt het niet vergoed. Je moet er echt om vragen (moet rond een bepaald aantal weken). En stel dat je een nekplooi krijgt met een sterke afwijking (wat ook bij gezonde kindjes kan) ga je dan meer testen doen (o.a. punctie) waardoor het mis kan gaan.
Het is zo moeilijk. En ieder kindje is hier welkom natuurlijk, maar zou wel voorbereid willen zijn.

groetjes Maris

Hoi Maris

oooh, ik wist helemaal niet dat dat niet standaard was.
Ik heb net even mijn zwangerschapsmapje erbij gepakt (heb ik woensdag van de HA gekregen) en daar staat ook veel info in.
Bij het kopje "echografie" staat dat er bij de eerste echo de kruin-romplengte van de foetus gemeten wordt, meerlingenzwangerschappen opgespprd kunnen worden en eventuele afwijkingen aan het licht kunnen komen. Door de meting van het nekoedeem van de foetus kan een verhoogd risico op het Down-syndroom worden opgespoord.

Dus ik nam aan dat zo'n nekplooimeting standaard is.
Ik woon wel in België, misschien scheelt dat????
Hoeveel echo's krijg je standaard in Nederland? Hier krijg je er 3 (bij 10-14 wkn, bij 18-22 wkn en bij 30-34 wkn).

Groetjes, Mickje

Wij doen alleen de echo's meer niet. Geen nekplooimeting. Er komt een kans uit dat is schijnzekerheid en daar hou ik niet van. Als er een mogelijkheid was het Downsyndroom met zekerheid te bepalen zonder vlokkentest/punctie dan zou ik het wel laten doen overigens.

Hai hai dames

Ik ben nu zwanger van ons 2de kindje ik weet nog dat mijn
verlos toen zei dat ze zo'n prenatale screening ind doen met 12 weken  echo
nekplooimeting en wat bloed prikken bij mij.. heb dat toen dus ook gedaan
moest wel zelf betalen was 116 euro verzekering vergoed het ind niet direct
wel krijg je het terug met belasting aangifte dus tja als nog kregen wij het
voor nop..
Ook nu gaan we dit weer doen gewoon voor de zekerheid al is het een kans
berekening ik wil het toch wel weten...

Ik ben de 6 weken gepasseerd maar heb de verlos nog niet gebeld puur vanwege
het feit dat we de vorige keer pas met 10 weken een echo kregen en daarna pas
een afspraak bij de verlos .... duurt dan zo lang he als je meteen belt ik weet
nu al 2 weken dat we weer zwanger zijn is wel lastig om nog niks te verklappen
pfffffff

Nou groetjes 21052007

document.write(friendlyDateTimeFromStr(''));Hoi Mickje,

In Nederland is het niet standaard. Toevallig ben ik er wel voor verzekerd, dus is het wel gratis.
Wij krijgen een eerste termijnecho om te bepalen hoe lang je zwanger bent en dus de precieze uitgerekende datum te bepalen.
En een 20 weken echo om alles te controleren. Open ruggetje, hazenlipje enz...
Je bent overigens niet verplicht om het te doen, maar het mag wel en is gratis bij standaard verzekering.
Ik krijg op het eind wel extra echo's om te kijken hoe groot het kindje is. Mijn eerste was 4240 gram en een tweede is vaak groter. En het was niet heel makkelijk om haar er uit te krijgen....
Ik heb overigens de eerste keer wel een extra echo gehad om de ligging te bepalen, omdat ze heel lang in stuit heeft gelegen.

groetjes Maris

Hoi voor de derde en laatste keer,

Mijn man wil het inderdaad niet doen. Ik heb hem uitgelegd dat het nooit zeker is en om zekerheid te krijgen moet je andere dingen doen die weer een risico op een miskraam geven.
En als er bij de 20 weken iets naar voren komt moeten we dan alsnog beslissen hoe moeilijk ook.

Ik ben trouwens nu wel veel banger dat het niet goed zit, komt door de miskramen. Heb ook echt een idee dat ik 7 augustus geen kloppend hartje zie.
Heb jij dat ook?

groetjes Maris

Terug
Bovenaan