Keuze is dit keer niet zo moeilijk voor mij, ik doe hetzelfde als 2 jaar geleden want daar sta ik nog steeds achter. Dat wil zeggen: géén nekplooimeting/bloedtest, want de uitslag zou voor mij geen consequenties hebben. Als mijn kindje het syndroom van Down heeft of een andere afwijking is het nog steeds helemaal welkom, ik weet van mezelf dat ik een zwangerschap niet om die reden af zou kunnen breken.
Neklplooimeting geeft alleen een risico weer, en kan om die reden ook veel onzekerheid te weeg brengen. Obv dat risico kun je dan kiezen voor vervolgonderzoek, en evt voor zwangerschapsafbreking.
Een vriendin van me had een kans van 1 op 200 obv de nekplooimeting, terwijl ook de kans op miskraam door vruchtwaterpunctie 1 op 200 is. Theoretisch dus de kans dat je door het aanvullende onderzoek een miskraam krijgt van een gezond kindje. Zij heeft de punctie wèl gedaan, omdat het voor hen belangrijk was om te weten (heel persoonlijke keuze, vind ik verder prima hoor) en uiteindelijk dus weken in spanning gezeten om erachter te komen dat haar kindje geen Down heeft. Prachtig natuurlijk, maar al dat gedoe heeft er wel toe bijgedragen dat ze al halverwege de zwangerschap was voor ze er min of meer onbezorgd van kon gaan genieten. Dit soort ervaringen sterken mij in mijn mening dat ik liever gewoon geen nekplooimeting doe.
Verder wil ik waarschuwen voor het te positieve beeld dat sommige mensen hebben van prenatale diagnostiek. Te vaak hoor ik mensen zeggen "de nekplooimeting was goed dus we krijgen een gezond kindje"
Helaas is dat niet waar: ook als de kans op syndroom van Down 1 op het miljoen is, kan jij net die ene zijn. Bovendien is het, zelfs met de meest geavanceerde technieken, niet mogelijk om te testen op allerlei andere problemen/aandoeningen zoals autisme, ADHD enz.
Ik ga trouwens wèl de screeningsecho bij 20 wkn doen, dit omdat wij een verhoogde kans hebben op een kindje met schisis (lip/kaak/gehemeltespleet) en als mijn kindje dat zou hebben dan zou ik me daar graag op willen voorbereiden. Ook kunnen ze bij deze echo allerlei andere afwijkingen (hart, nieren enz) zien, en zou dat bijv voor mij tot consequentie kunnen hebben om in het ziekenhuis te bevallen in plaats van thuis.