Prenatale screening

Wij gaan ook voor de screening, hoewel ik nog vrij jong ben (29). Ik weet dat mijn man het niet zou kunnen verdragen als er iets niet goed was met ons kind.  Ik heb meerdere  mensen met Down syndroom  ontmoet, en heb gezien dat zij een gelukkig leven kunnen hebben. Maar mijn man  komt uit een ex-Sovjetunieland, waar mensen daar minder vrijdenkend in zijn. Ondanks dat hij vrij modern is kom je de culturele verschillen op dit soort punten tegen. Ik  zou het weer  niet kunnen verdragen als  ons huwelijk hierop stuk liep.  Klinkt dat egoïstisch?

Net als Mevlide willen  we de technologische mogelijkheden die ons  ter beschikking staan, gebruiken. We gaan dus sowieso voor de screening en als het risico verhoogd is, dan  misschien de vlokkentest. Maar  dat  wordt nog  een moeilijke beslissing, vanwege het verhoogde risico op een miskraam. Mijn man laat de uiteindelijke beslissing aan mij.

Hai meiden,

Mijn man en ik hebben besloten om geen nekplooimeting te doen. Daar waren we allebei ook meteen over uit.
Ik zou door een slechte uitslag nooit zomaar mijn zwangerschap verbreken en zeker niet als het om het downsyndroom gaat!
Bij mijn eerste zwangerschap hebben we dat ook niet gedaan.

Groetjes Martine

Hoiii!!

wij hebben besloten (en ik mede door jullie reacties) om  de prenatale screening  niet te doen. Het kindje is hoe dan ook hartstikke welkom!
ik moet vanmiddag naar de vk, en ik moet vandaag ook zeggen of ik de screening doe of niet! Ik wil alleen de 20weken echo om gewoon ff naar ons popje te kijken!

Kusss

Wij doen de screening niet omdat we het niet nodig vinden. Als het kindje iets zou hebben zouden we er evengoed voor kiezen om het gewoon te laten komen dus ik zie het nut van zo'n test niet in voor ons.

Groetjes evelien

hoi meiden,

Ik zit in het schuitje..... Ik heb gisteren een vlokkentest laten doen omdat mijn nekplooimeting niet goed was... 1 op 120.. verhoogde kans dus!!!!!!
ik (nu) kies er voor om geen kindje met down op de wereld te zetten...
Moeilijk JAAAAAAAAA
en ik hoop NOOIT in deze keuze te hoeven maken!!!
maar ik wil mijn kindjes de beste start geven de ze kunnen krijgen alle kindjes..
ook zie ik dat het in de gezondheidszorg niet beter gaat worden eerder slechter.
we hebben met willem (nu 17maanden) een hele moeilijke start gehad hij heeft op de intens gelegen en daarna met (wat ze toen dachten..) een subdorale bloeding op de afd neurologie.. ik loop nu nog met hem in het ziekenhuis... ik heb gezien en gevoelt hoe het is om je kindje te zien liggen aan allerlei apparaten en dat hij allerlei testen moet ondergaan.. hij heeft nu nog de litekens op zijn handen.. van het vele bloedprikken.. hij heeft nu nog moeite met dingen.. aankleden, slapen..
dus ik wil als het kan een gezond kindje..
ik heb geen moeite met down kindjes.. mijn nichtje werkt met ze! en zelfs zij zegt als ze voor die keuze zou komen te staan ze zou het niet laten komen!
ik vind de keuze MOEILIJK en ik bewonder iedereen voor wat ie kiest
BEIDE keuzes zijn NIET MAKKELIJK...

succes
liefs Annemieke

hoi Annemiek,

Ik hoop dat de uitslag van je test toch gewoon goed is. Het kan makkelijk hoor. Mijn broer en zijn vrouw hadden ook een negatieve nekplooimeting en toen bleek de vlokkentest niets aan de hand. Mijn neefje was gewoon een beertje met een hele dikke nek. Ik kreeg vandaag de uitslag 1 op 3400. Ik wist niet wat ik hoorde, zo'n uitslag had ik bij mijn 1e 2 niet gehad.

Hoe lang moet je nu wachten op de uitslag??? Heel veel succes en ik hoop echt van harte dat je de beslissing niet hoeft te nemen, omdat de kleine helemaal gezond is!

groetjes Ikke

quote: Luimpje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-02-2008 09:24:12'));

Wie heeft er eigenlijke ervaring met een vruchtw.punctie of vlokkentest? Is het erg pijnlijk?

Groetjes Elvira

Hoi Elvira,

Ik heb een vruchtwaterpunctie gehad en nee het is geen feestje maar uiteindelijk is het me alles meegevallen. Ik vond de dagen erna veel vervelender. De eerste dag heb ik veel hoofdpijn gehad en de tweede dag een heel wee gevoel. Maar na de vierde dag ging het weer helemaal goed. Nog even aan N die het eerste stukje schreef, de kans op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie is 1 op 330. Bij een vlokkentest is de kans 1 op 200. Dit komt omdat de vlokkentest rond de 12e week gebeurd en de vruchtewaterpunctie pas rond de 16e week.

Ik ben zelf ziek en zou net als een van de mensen hierboven niet voor een gehandicapt kind kunnen zorgen, zou het ook niet willen.

Wat me wel een beetje stoort is dat je je op een of andere manier altijd moet verantwoorden voor je keus. Ik ben na de eerste paar dagen daarmee gestopt. Gewoon voor mezelf.

Iedereen succes met de keuze die jullie gaan maken.

Groet,

Augustus08 (17,5)

Terug
Bovenaan