Prikkelbare baby, RRR en gezin

Dat oordelen heb ik ook veel ervaren.. mijn zoontje had dan geen reflux, maar was dus een heel gespannen kindje.
Ik zat letterlijk heel de dag met mijn zoontje en ik gaf hem niet aan anderen om vast te houden. Ook liet ik hem absoluut niet alleen huilen. Daar kwamen natuurlijk opmerkingen over, want "oma moet toch gewoon haar kleinkind vast kunnen houden" en inderdaad dat ik hem zou moeten laten huilen omdat hij het anders nooit zou leren. 
Weetje.... je intuïtie is echt de allerbelangrijkste leidraad nu, je intuïtie heeft ook gewoon gelijk. Waarom voel je complete stress als je kindje huilt? Omdat je je kindje van nature hoort te kalmeren/troosten/voeden of wat dan ook... en dan adviseren mensen dit stress signaal te negeren.. 
Ik heb wel eens een artikel gelezen dat moeders die hun huilende kind leren negeren echt die connectie afstompen en dat dit dus de band tussen moeder en kind op een negatieve manier tekent... ik geloof dit zeker! Dus doe wat je goed voelt en doe vooral niet wat je tegenstaat, laat andere mensen lekker kletsen, alleen  jij hebt die navelstreng met je kindje gedeeld, dus jij voelt hem als geen ander aan! 

@AnnetdeK: echt, ik snap je twijfels zo goed. Dat was ook mijn grootste angst, straks kan ze helemaal niet meer in haar bedje slapen als ik het nu ‘loslaat’. Maar ik ben er nu wel achter dat dat niet zo is. Zo moest ik haar in die eerste weken ook altijd in slaap wiegen, wakker wegleggen was gewoon geen optie, dan was het meteen brullen. Zo bang was ik dat ze nooit zou leren zelf in slaap te vallen, maar ineens deed ze het gewoon. Nu nog steeds heeft ze periodes dat zelf in slaap vallen niet lukt en dan voel ik altijd weer even die angst, maar na een paar dagen lukt het altijd vanzelf weer. Zeker als je zoontje de nachten wel gewoon in bedje slaapt, dan komen die slaapjes overdag vanzelf. Het belangrijkste is echt dat hij voldoende slaap krijgt, waar doet er nu nog niet zoveel toe.
Heel herkenbaar ook, die moeite met dat onvoorspelbare. Ik heb daar nog steeds wel moeite mee. Slaapt ze weken door, wil ze ineens weer nachtvoeding. Gaan haar middagslaapjes al maanden fantastisch, is ze dagen ineens na een half uur weer wakker. En waarom? Ik weet dat ik het antwoord op die vraag nooit ga krijgen, maar heb de control freak in mezelf ook ontdekt sinds ik moeder ben ;-).

@Gebruiker10215331: Haha wat fijn die herkenning! En het is voor mij oprecht geruststellend om een voorbeeld te hebben van dat het echt goed komt.
De laatste dagen heeft onze zoon vooral 's ochtends wat last van krampjes waardoor het slapen dan wat minder gaat, maar ik kan het dan al een beetje meer loslaten. Het voelt echt fijn om er wat meer ontspannen in te staan en daardoor ook echt te genieten ipv alleen maar focussen op slapen in dat bedje. Bedankt voor je reacties, echt heel fijn! 

Hallo allemaal,
Ik ben Jasmijn een 20-jarige student Social Work. Ik loop 10 maanden stage in een ziekenhuis als medisch pedagogisch zorgverlener.
Voor school doe ik een onderzoek naar de troosttechnieken bij huilbaby's en ben ik opzoek naar ervaringen met de no-cry solution. Voor mijn onderzoek zoek ik naar ouders die een paar korte vragen voor mij willen beantwoorden over de troosttechnieken die zij geleerd hebben.
Ik hoop via deze weg in contact te komen met ouders die hiervoor open staan.
Graag hoor ik van jullie!

Terug
Bovenaan