Ik kan me voorstellen dat het ontzettend vervelend is om altijd maar tegen vooroordelen op te moeten boksen. Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoe veel Nederlanders zich gedragen tegenover allochtonen. Mijn zus is jaren geleden moslim geworden, en zij draagt daarbij dus ook een hoofddoek en bedekt zich verder helemaal (niet haar gezicht). En als ze me soms vertelt hoe mensen tegen haar durven te praten, dan sta ik met mijn oren te klapperen hoor. Ook als ik met haar in een winkel sta of over straat loop, kunnen mensen soms onbeschoft zijn. En als je zoiets dan ervaart, is dat echt heel anders dan het weten van horen zeggen. Máár.. doordat er Nederlanders zijn die zich zo gedragen, kunnen allochtonen zich soms ook te snel gediscrimineerd voelen, ook als dat niet het geval is. En dan reageren ze fel op elk klein dingetje wat ook maar enigszins op discriminatie lijkt.
Dus Nederlanders moeten leren dan niet elke allochtoon onopgevoede slecht gedragende figuren zijn. En allochtonen moeten beseffen dat niet elke Nederlander discrimineert.
Soms vind ik inderdaad Lis, dat je erg fel kan reageren. Het komt dan een beetje over alsof wij iets verkeerds gedaan hebben, terwijl je dat niet eens zo bedoelt. Dus misschien kun je het minder aanvallend en meer vertellend beschrijven?
Oh, overigens, als een kind twee allochtone ouders heeft, kan het beter opgevoed worden in de taal die de ouders het beste spreken. Zo leert het gevoel voor grammatica leren en spreekt het in ieder geval 1 taal correct. Daardoor leren ze de Nederlandse taal uiteindelijk sneller en beter aan. En dan is zo'n psz die hier aan werkt, ontzettend goed!
Dus Nederlanders moeten leren dan niet elke allochtoon onopgevoede slecht gedragende figuren zijn. En allochtonen moeten beseffen dat niet elke Nederlander discrimineert.
Soms vind ik inderdaad Lis, dat je erg fel kan reageren. Het komt dan een beetje over alsof wij iets verkeerds gedaan hebben, terwijl je dat niet eens zo bedoelt. Dus misschien kun je het minder aanvallend en meer vertellend beschrijven?
Oh, overigens, als een kind twee allochtone ouders heeft, kan het beter opgevoed worden in de taal die de ouders het beste spreken. Zo leert het gevoel voor grammatica leren en spreekt het in ieder geval 1 taal correct. Daardoor leren ze de Nederlandse taal uiteindelijk sneller en beter aan. En dan is zo'n psz die hier aan werkt, ontzettend goed!